- krank
- Medlem ●
Har sett en D-50 till vad jag förmodar är ett rätt hyffsat pris. Tilräckligt billig för att våga köpa grisen i säcken i alla fall. Har noll koll på den, men tanken på en ny kul klaviatursynth lockar ju så klart..
Så, hur är den att arbeta med? Mycket meny-fipplande? Hur låter den? Schysst MIDI o s v ?
Och för prisjämförelsens skull - vad brukar de gå på?
På vintagesynth.com lät de ju rätt entusiastiska till den faktiskt.
3000:- till 3500:- ungefär är de priser jag har sett på den, men har du tur kan du säkert hitta en för 2500:-. jag har aldrig spelat på den men har hört att den ska vara rätt brusig vad gäller ljudet, men det är "vanligt när det gäller 80-tals digitalsynthar" sa dom inne på musikbörsen. en kompis till mig hade en men som gick sönder, men när den fungerade sa han iallafall att den lät jävligt bra. tjaa, vet inte om detta var till så mycket hjälp.... jag skriver mest för att jag har tråkigt tio över tre på natten
Jag köpte min för 1700:- i butik. De brukar sättas ut i begannonser för runt 3 papp, men frågan är ifall säljaren får det? Men det verkar finnas några som verkligen VILL ha en D-50. Jag menar inte att det är en dålig synt, bara att jag inte diggar den så stenhårt.
mmm, ok... jag såg den för 1800:-, fick för mig att det var billigt, men det kanske är standardpris. Den finns här i krokarna så man slipper frakt och allt sån't.. frågan är ju hur ofta jag kommer att använda den? Svårt sån't här, men lite sugen är man allt... Har varit läst en del om den nu och vissa gillar den verkligen, andra inte... men jag skulle faktiskt behöva nå't att göra schyssta, komplexa pads på!
Fler bud? Encore? PF? Var det inte ni som snackade LA-syntar (hittade inte den tråden!?)...?
Jag läste nyligen en gammal intervju med synth gurun Richard Barbieri (Japan, Rain Tree Crow osv...). Han äger MÅNGA gamla fina saker som Roland Sys 700 tex. Han gillar D-50'n. Som vanligt, fabriksljuden sög enligt honom, men det går att göra riktigt bra och användbara ljud. Det är bara att ge sig in i den och testa. Och kanske skaffa sig en PG-1000?
Killen har ju dessutom proddat Lustans plattan "En plats i solen".
För 1800 spänn skulle jag inte tvekat. Jag sålde min på vinst och förlust och hade tur, det var en kille som verkligen ville ha en fin D-50 som köpte den. Och hittar man en sådan köpare, som verkligen förstår sig på saker och vet vad han/hon vill ha, så har man tur. Men de finns. Annars hade jag gärna haft kvar den som dammsamlare. Kunde vara ball att lira på ibland.
Sjukt underskattad synt och egentligen som "traditionell synthesizer" betraktat Rolands mest komplexa synt någonsin (läs: flexibel) - 4 x subtraktiva syntar per patch med olika FM-liknande moduleringsmöjligheter, EQ, FX, mm och mm - bl a 3 LFOer per röst... maxat antal parametrar, dock kan filtret inte påverka PCM-samplingarna men dock Pulse, Saw, etc... PW / PWM finns också. Jag kommer inte sälja min, utan ska djupdyka i den är det tänkt. Låter alldeles otroligt, men är rätt klurig - även med PG1000 (som jag inte har denna gång, har sett att Jam försöker få ut massor för en som finns där). När världen får upp ögonen för D-50 kommer den bli värd mer gissar jag, precis som JP-syntarna har blivit osv. Nackdelar? Inget egenbrus - men effekterna kan brusa en del - inget som stör dock. MIDI-överföringen är slö, men det finns något "turbokit" som ngn 3:e-partstillverkare har kommit ut med. Finns även expansionskit (t ex M-EX) för att göra den multitimbral över 8 midikanaler - som standard är den duotimbral.
Rent allmänt är det en underbar "spelsynt" som verkligen låter maffigt och stort. Grymt kul att bara plugga in ett par lurar i och jamma loss med. När den kom 1987 så var den en "jaw dropper", folk trodde inte sina öron - den var den första synten till konsumentpris som lät "Synclavier / Fairlight".
Jag ska se till att spela in en snutt, har ju lovat (Encore) det tidigare; nu har jag ljudkort och hemtentan är avklarad, så jag har egentligen inga undanflykter.
Woow liksom var min spontana reaktion när jag la tassarna på den när det begav sig:D
Dels sounds man aldrig själv fått spela på och så inbyggda EFFEKTER.
Vad allt var kul på den tiden, kommer ihåg att jag stod i valet och kvalet att köpa en Arp soloist och en clavinet för 200:- stycket:( , de stod till vänster om d50. Samma år missade jag en rosa? minimoog för 1500 spänn i samma butik (jag grämer mig än idag, jag var 2 minuter försen)
Pf, det vore grymt kul att höra lite D50 ljud.
Steve
Aaargh, nu blev man ju sugen igen! Men tydligen var det inget brist på intresse så den är nog såld nu. Lite synd för killen bodde ju här i Sundsvall så man hade ju kunnat hämta den ikväll i så fall. Tror nog jag hade uppskattat ljudet i den men gränssnittet vet jag inte.. Min ekonomiska situation är inte direkt lysande så även om det var billigt skulle nog 1800:- innebära skillnaden mellan drägligt leverne och misär för min del är jag rädd
Vore skitkul om du kunde lägga upp lite ljudexempel, PF!
Så jag kan få ännu mer ångest över att jag inte köpte den
Skrevs ursprungligen av krank
Fler bud? Encore? PF? Var det inte ni som snackade LA-syntar (hittade inte den tråden!?)...?
Jo, visst gjorde vi det, men den tråden försvann nog då det var David som startade den. *sniff sniff*
Hursomhelst. LA-syntesen skall inte underskattas. Filterna låter allt utom analoga, men de har helt klar sin egen charm. Jag har många favoritljud på min D-110:a som dyker upp i mina låtar då och då. Har även brorsans D-10 stående, fast den används mest som masterklaviatur. Tycker egentligen D-syntarna är mest lättprogrammerade via en datoreditor (använder själv en gammal verra av Unisyn till det jobbet) men D-10:an är iaf inte SÅ svårprogrammerad. Men det beror helt klart på vilket arbetssätt man kan tänka sig. Det finns inga moog-rattar direkt.
Datoreditor är en tanke som låter som en plan. Det har inte ens slagit mig, brukar ju ratta direkt på syntarna, men just i fallet D-50 skulle det ju vara en underlättande faktor. Ska kolla in vad som finns att få tag på och bockar för "incitamentet"!
Jag har en Editor till min D-50, "Sysex D-50" heter den. men jag använder inte den så ofta längre.. det börjar bli väldigt länge sen jag gjort något åt ljuden på D-50:n jag kör med dom ljuden jag har nu. Jag har roligare synthar att pilla med...
Den är väldigt bökig att trixa med. men med editorn blir det bra mycket enklare.. man får lite mer koll på parametrarna och det går snabbare att röra sig mellan det man vill trixa med och så... Men det är svårt att få det som man vill. men ibland har man tur och lyckas göra något fint.
Skrevs ursprungligen av PF
Jag ska se till att spela in en snutt, har ju lovat (Encore) det tidigare; nu har jag ljudkort och hemtentan är avklarad, så jag har egentligen inga undanflykter.
*Host host* Sätt igång då, scenen är ju din!
Ah, nu fick jag gjort en liten klinkelinkvisa med 5 st dubbade D-50:or. Två fabriksljud - Soundtrack och Metal Harp. Ett padljud (very warm), ett lite vasst lustigt ljud och så ett med syntens eget reverb på max, jättekort attack och massor av eko. Det ljudet gjordes av den förre ägaren som haft synten sedan den var ny. Han hade gjort många otroligt snygga patcher.
Tusan PF... har du lyssnat på Tangerine Dream nu igen..? Hade någon sagt att denna låt var gjord och framförd av TD så hade jag svalt det. Snyggt. "Soundtrack" är ett sååååå snyggt ljud. Klassiskt Roland sägs det. Första gången jag hörde det så var det på min V50, från disketterna med ljud jag fick från Yamaha.
Sockersött! Jag tänker Disney, någon liten sak med stora ögon som glider runt och utforskar något. Lilla sjöjungfrun eller så. Jisses PF, se om du kan hitta några som behöver musik till tecknad film? Det här är kanonbra, även om du själv kanske bara ser på det som en snabb demo av en synth.