Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dist på linjeutgångarna

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dator har börjat dista på linjeutgångarna. Vet inte om det beror på min ominstallation eller något annat. Jag upptäckte problemet efter min lilla ommöblering som skedde strax efter ominstallationen.

Datorn, en Dell Dimension 4600, är bestyckat med hi-end-kortet Soundblaster Live 5.1 som används i studios i hela världen (ironi). Det har två linjeutgångar närmast joystick-porten där den ena kallas "bakre linjeutgång". Nåja, den ena låter svagt men distad, den andra låtar lite mer men sparkar på ena kanalen, den högra tror jag. I manulen (till mitt gamla ljudkort SB Live 1024) står det att båda kan användas för att koppla datorn till en förstärkare men att ena uttaget är även avsett för hörlurar.

Dum som jag är så började jag felsöka hela signalvägen från mixern uttan att hitta något fel där. Jag bytte sladdar också. Då fick jag den briljanta idén att testa med mina lurar, det är inte så mycket som kan gå fel på vägen till mina öron där, liksom. Och det distar.

Igår hittade jag ett hörlursuttag på datorns framsida och pluggade in lurarna där. Ljudet var kristallklart. Så distortionen sitter på baksidan. Jag noterade också en annan märklighet i samband med detta. När jag stoppar in lurarna på framsidan bryts ljudet till utgångarna på baksidan. BVra, det är väl så det skall vara. Man vill ju inte ha ljud ur både lurar och högtalaer på samma gång. Det märkliga är att det ändå läcker ut ljud på baksidans utgångar och ut i stereon. Det är väldigt svagt, men det finns där. Jag säger som Sverker: skall det vara på det viset?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-18 17:14

Det låter som du fått på ngn micförstärkning på utnivån alt. lyckats krana sk*ten ur line out:en. Vad står det i windows advanced audio properties?

  • Medlem
  • 2003-11-18 17:27

Att det läcker ut ändå är inte så konstigt, brukar ofta finnas överhörning mellan olika delar i audiokedjor. Min stereo hemma brukar lira radio extremt svagt i bakgrunden även om jag har ställt den på cd-ingången.

Den där utgången som distar, vad sägs om olika impedans på den och den andra (enkanalssprakaren)? Någon som är mer hemma på sådant kan säkert säga om sådant borde påverka ljudet som kommer ut.

Du har inte installerat några nya ljuddrivrutiner på sista tiden?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 17:34

Jag har ju lite koll på Live!-korten generellt sett och vad man kan göra med dom (originaldrivrutinerna begränsar kapaciteten en hel del får man lov att säga) men fenomenet låter ändå inte som något jag har en lösning på. Tyvärr Pippi, prova att mecka lite så löser det sig kanske. Annars kanske det är en konding på Live-kortets utgångar som lagt av, eller nåt.

Mårre, jag är inte så haj på sånt här, men varför skulle man ha mic-förstärkning på en linjeutgång? För att ha micken som högtalare?

Så här ser mina inställningar ut:

Tror inte att det är några konstigheter där.

Förmodligen så är det olika impedens på de två linjeutgångaran, den ena dubblar ju som hörlursuttag. Men de skall inte dista för det. Jag har inte installerat några nya drivisar, jag kör med de som följde med kortet från SB-skivan. Skall ta en koll på windows uppdate.

För övrigt är jag FÖRBANNAD. Jag var grymt sugen på något smaskens och köpte en sådan där Marabou Premiun Dark Milk. En mycket god choklad. Tnte jag lyckas glömma den i butiken? Det är väl Guds straff för att jag är för tjock... En pik, liksom. Får käka havre istället.

hej nymfparakiten! Läget?
jag glömde ett paket "gröna extra" en gång
på ica cityhallen. Det kändes så jävla hårt.
Men man glömmer med tiden, så håll ut!

!
Du kan ju testa att annvända utgången på framsidan
istället och sedan inte låtsas om att du har en dist-signal från
kortplatsen som ligger o fiser där bakom.

Eller så kan du ju byta tillbaks till ditt 1024 igen
och skänka det nya dist-kortet till myrorna..?

Lycka till! hade gött! // atle von slan

Jag har ett Soundblaster Live, där jag emellan åt fått gå in och konfiguera om inställningarna för utgångarna får att få ut något ljud. Tänker mig att det kan vara värt att kolla. (Jag bara förmodar att det följer med ett program för sådana inställningar även med Live 5.1.)

Jag har inte orkat engagera mig, men visst, jag kör på utgången fram och det funkar kanonbra. Skall installera om drivarna. Skall göra det ikväll. Funkar inte det så blir det en felanmälan hos Dell. Men då skall jag säkert tvingas skicka datorjävlen till dem, och det gör jag inte.

Nu tog jag tag i mitt liv. Det tog uppskattningsvis 2 minuter i anspråk. Jag avinstallerade drivarna till ljudkortet och startade om härligheten. Nu distar det inte längre. Sicken IT-tekniker man är. På jobbet räcker det med att de ringer till mig så är felet fixat.

Glöm det, det distar fortfarande. Jag misstänker att det är fel i själva kontakterna. Stoppar jag in mina lurar i framsidan på datorn SKA ljudet i högtalarna brytas, så står det i manualen. Men likt förbannat så låter den ur högtalarna, om än något dämpat.

Dessutom kan jag inte felanmäla min dator via webben eftersom min dators service-tag inte finns med i Dell´s databas. När jag klickar på knappen för att skicka formuläret kollas service-tagen jag angett mot en databas.

VARFÖR? VARFÖR? Vad har jag gjort för ont?

Jag får skicka felanmälan via kundtjänsts e-post.

Visst är det härligt med märkes-pc

Hoppas det löser sig...

1
Bevaka tråden