Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med datorval!!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!
Tänkte kolla om någon har lite erfarenhet hur lämpliga en FUJITSU SIEMENS dator är för musik. Är nu dags att beställa hem-pc via jobbet men vet inte riktigt om man vågar satsa på det eller plocka ihop någon annan "värstingdator" hos någon PC-handlare.
Kommer att köra cubase SX med troligtvis delta 1010 ljudkort.
Tacksam för tips!!

Den gode encore, byggde nåt rätt billigt för inte alltför länge sen.
kolla in det här:
http://99musik.com/showthread.php?s=&threadid=3085
Och han var väl..ehm...nöjd?

"Ja, jag är JÄVLIGT NÖJD! Har använt datorn i ett par dagar nu och är förbluffad över hur stabilt och bra allting funkar. Slängde in Delta-66 kortet och Cubase SX tidigare idag. 10 ms latency! (och jag kan välja ännu mindre!) Gjorde nyss min första lilla låt med lite VST Instrument - det funkade klockrent! Det här är nog de bästa pengarna jag investerat överhuvudtaget! Äh, vi slänger på lite Juno-106-lead på ett audiospår! Och ja, det bara funkar!

Nej jag har inte blivit galen, men jag är bara så jäkla glad att allt fungerar så smärtfritt som det gör. Det känns helt orealistiskt. Nu ska det göras musik igen! Återstår att se hur bra vanlig MIDI och audio funkar tillsammans, men det fungerar förhoppningsvis lika bra som allt annat. Yippiieeeeeeeee!!!!!"

Har haft en siemens via personalköp som det var en hel del strul med. Lite snålt i komponentval så den fick åka in och ut på service ett antal ggr. Detta var dock 3 år sen så det kan ju ha ändrat sig.

Vill du köpa billigt och färdigbyggt verkar dell bäst(minst dåliga?).

Själv förespråkar jag alltid att man tar sig lite tid och läser på och sen bygger själv.

Tja, varför skulle den vara sämre än någon annan? Jag ser bara fördelar men märkesdatorer. Pajar något ringer man och säger "FIXA". Är det bara riktiga grejer i den och inget smäck så skall det nog funka bra. Själv kör jag Dell som funkar... öh, bra. Nu verkar ljudkortet keffa lite, men det är knappast Dell´s fel eftersom det är ett Soundblaster. En gång kraschade hela skiten så att jag fick installera om den, men det derodde nog mest på mjukvaran.

Jag tycker det verkar dödsmeckig att leta rätt delar och sånt till ett hemmabygge. Får man keff med något så blir det så mycket jobb att ringa in felet innan man kan reklamera. Eftersom jag jobbar med datorer så är jag lat - skiten skall bara funka.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-20 19:53

Jag har precis installerat min nya dator hemma. Eftersom jag jobbar en del hemma så blir det dator genom jobbet.

Sedan många år tillbaka har jag alltid kört med hemmabyggen, men jag ser helt enkelt ingen mening med det längre. Nu blev det en Dell och den fungerar hur bra som helst och tyst är den. Otroligt lätt att meka i lådorna också, t ex lägga till hårddiskar och sätta i ljudkort, och dessutom är det billigare än hopblock (tro mig, ingen datorbutik har en chans att konkurrera med Dells volymer).

Man kan dock inte skräddarsy dem precis som man vill så på så sätt kan de bli dyrare och mindre anpassade åt en själv, men den jag har räcker utomordentligt väl till allt i musikväg jag skall göra i alla fall. Och den hade säkert räckt till många softnissar också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-21 10:54

Jupp, jag skulle också rekommendera Dell. Det är bara att konfigurera och bygga på deras sajt, så skickas den hem till dörren när den är klar. Välj bort 3 års service (t ex) om du inte tror du kommer behöva det, priset inkluderar "extra allt" från början, så får du välja bort / lägga till osv efter egna önskemål. Framför allt så är ju Dell-burkarna mycket snyggare än mycket annat på PC-sidan också...

Instämmer i kören. Har haft min Dimension 8200 1.8GHz i ett och ett halvt år och har (ta i trä) aldrig haft ett hårdvaruproblem. Snygg, tyst och lättmeckad.

1
Bevaka tråden