Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

crumar multiman & esq1

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-26 15:52

Någon som vet något om Crumar multiman?

Vad värderar man en ensoniq esq1 till?

Frågor, frågor men får jag svar;)

En ESQ-1 ligger på allt från 1500:- till 3000:- Sedan finns det väl lycksökare som vill ha ännu mer. Men se till att det verkligen är en ESQ-1 och inte en SQ-1. Jag "köpte" en ESQ-1 en gång. När jag sedan inte hörde ett ljud från säljaren så mailade jag honom. Vi var överens om affären och han hade fått min adress. Då hade han fått ett högre bud och ville sälja den till den andre, om jag nu inte ville bjuda ännu mer. Det ville jag inte. En vecka senare blir jag erbjuden synten till mitt ursprungliga pris eftersom den andra köparen backat ur. Det visade sig vara en SQ-1 killen sålde, kan hade skrivit fel i annonsen. Sicken jäkla tur jag hade som inte tog hem den affären. Jag vill inte ens tänka på min reaktion när jag öppnat paketet och sett att det var en helt annan synt än den jag trodde.

För en fin ESQ-1 hade jag kunnat tänka mig att betala 2500:-
Vad är en Multiman? Ett dragspel?

  • Medlem
  • 2003-11-26 16:03

Då kan du få köpa min, med case

Crumar multiman är dödsful och är väl någon typ av preset/stråkmaskin med en brassavdelning med lite editeringsfunktioner.

Undrar mest hur den låter, crumarn alltså.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-26 17:18

ESQ-1 är ju en härlig gammal synt. Vore kul att prova den igen, har nog inte spelat på en sådan sedan... ja, dackefejden.

  • Medlem
  • 2003-11-26 19:20

Det däringa klassiska laserdance padljudet e esq1, trodde det var typ superjx eller nåt, men ack så fel man kan ha:kaaaka!:

Då måste jag skaffa en sådan. Det kanske blir nästa projekt..? Kvasianalog och multitimbral... kan det bli mer bang för stålarna? Skulle vara en Darkstar i så fall, men den är fuuuul. Har ESQ-1:an något inbyggt chorus?

  • Medlem
  • 2003-11-26 21:17

ESQ-1, det var väl samma kille som gjorde SID-chipet som fixade ljudet i den? Bob Yannes? *googlar*

Bob Yannes, on of Ensoniq's cofounders, was responsible for designing the Commodore 64's three-voice synth chip. In 1982 he designed a portion of a PC that was similar to the sound synthesizer that ended up in the Amiga. It was this chip [the 'Q chip'] that was used in the Mirage (1984)--the world's first really affordable sampler--and the ESQ-1 (1986), Ensoniq's wavetable synth.

Taget från http://www.synthmuseum.com/ensoniq/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-26 23:09

ESQ-1:an behöver inget chorus, den har 3 oscillatorer per röst.

OT: Jag ska byta min Crumar Bit-01 mot en till Polysix.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-27 01:26

Polysix är också trevlig, men två? Skickligt att kunna byta till sig en från en Bit iofs. Men ingen av P6:arna har MIDI va?

  • Medlem
  • 2003-11-27 08:24

Såg en annons igår på Polysix för 1900:-

Det är ett vettigt pris, borde väl inte kosta mer egentligen.

pf: ingen midi nej. Och jag ska sälja en av dem sen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-27 12:08

JAM Sth tycker iallafall att en ESQ-1 är värd 2995:-

Jag köpte ju också en ESQ-1 för _länge sen_ har bara inte hunnit spela på den tillräckligt pga studierna/inte orkat skriva om den här. Men jag gillar den skarpt!

Den låter verkligen helt annorlunda än vad jag trodde och den låter verkligen gammal analogsynth, eller kanske snarare gammal analog modulärsynth. I mina öron påminner ljudet väldigt mycket om syntharna som används på Queens soundtrack till Flash Gordon (bra film, bra musik f.ö.). Den låter också väldigt likt soundtracket till Escape from New York; så där dåliga synthar som låter mysigt -sound. Det är lixom helt instabilt och med en egen vilja och massa märkligt svaj. Ljudet låter 'bräckligt' men mjukt, som om synthen blivit varm och kretsarna snart ska gå sönder. Förutom alla aliasing som finns i högre oktaver så låter den verkligen inte digitalt för fem öre.

Generellt skulle jag säga att filtrena låter sämre (eller iaf tunnare, kallare, lite nasalt) än de i Kawai K3m, men hela synthen låter så himla bra att man blir glad Det låter gammalt 70-tal och scen-rock med stora synth-performances. Jag trodde att den skulle vara lite som en blandning mellan Kawai K4 och JP-8000 men den är som ingen annan synth jag hört.

Först var jag lite besviken på att den passar in så himla dåligt med andra synthar; den hörs hela tiden för att den låter så speciellt, och passar egentligen bara ihop med sig själv. Som tur var har den 8 parters multitimbralitet! Jag misstänker att dess användningområde i min studio inte alls kommer bli som skruvade-ljud-generator för techno och trans utan som fullständig ljudmotor, förutom trummor, till dub, elektronika och synth. Man får lixom lust att göra sån musik när man spelar på den. Dessutom är den så rolig att bara sitta och leka med, som JP-8000 fast med mycket större möjligheter att göra sjuka ljud. Mycket mycket lättjobbad, men den skulle behöva ett alpha-dial, vilket jag tänkt att modda den med.

Det som den gör allra bäst är dock att låta som en C=64 Man kan trixa in PWM (eftersom PWM:et är fuskat kan man PWM:a alla vågformerna! Det blir helt fantastiskt) och få den att låta precis som gamla spellåtar.

Slutsats: rekommenderar ESQ-1, men lyssna ordentligt på den. Den passar verkligen inte in men det är en 'mysig' synth. Det här kanske låter som synth-snobbism, men lyssna själv; den har verkligen ett mycket märkligt ljud och låter 'cheesy' fast på ett bra sätt.

Blev inte mindre sugen nu... Ochj så har jag lite pengar på ingående och så är det snart jul och sånt. Kanske kan bli en efter nyår... CSN-fascisterna skall inte få ta ifrån mig allt!!!

  • Medlem
  • 2003-11-28 10:29

Har många minnen av ESQ1

Min forna vapendragare och namne Ramstedt å jag kamperade ihop under det ljuva 80talet. Det som gjorde oss till bästisar var förkärleken till syntar, synthmusik och allt annat som hör tonåren till:D

Vi upplevde var sin synthresa, han med Casio cz230s till Polysix å sedan ESQ1. Själv vandrade jag från billigt Yamaha keyborad till Poly800 vidare till LEGENDEN V50. Jösses vad massa små popsnören
ESQ1 är skyldig till:rolleyes: . Hittade ett kassetband härom dan och jag slogs av hur sjukt bra den lilla synten lät/låter. Men det blev mest en massa fragment på si så där en 10-30 sekunder.

Sequensern är extremt lätt och snabbjobbad men avsaknaden av trummor var rätt begränsande på den tiden. Iofs så var väl oktavbas inne på den tiden men största orsaken till att det mesta på det här kassetbandet har det är nog för avsaknanden av trummis

Så nu sitter jag med en ESQ1 framför mig igen och är så där spontant glad och supernostalgisk

Pf, mårre, Amino, Lasselu och ni andra 60 & 70talister. Hur såg eran uppväxt ut under det glada 80talet (å då tänker jag inte på droger å brudar)

Själv växte jag å min kompis upp i ett Skövde utan Högskola, resecentrum, flygplats, X2000 men med som mest 5st Musikaffärer.

Angående gamla vänner så är det märkligt vad man kan komma långt ifrån varandra när vuxenlivet klampar in? Min gode vän har jag inte hört av på nästan 10år, å då bor hans mamma bara 20 meter från mig?

Har upplevt samma fenomen med ett par till. Det nästan verkar som att när de börjar plugga i en annan stad så klipper de banden med sitt tidigare liv?
Är jag bitter, nä men va kul det skulle va å sitta och älta gamla minnen å dra dråpliga historier från förr som jag gör med de andra man växte upp med:cool:
Får väl än en gång försöka ta upp tråden nu till Jul om han dyker upp i Skövde

Steve

Du är inte bitter Steve, du är bara normal. Gamla kompisar försvinner och man får nya istället. När man är där, två centimeter utanför vuxenlivet, tror man inte att man skall glida ifrån varandra. FIlmen "Stand by me" är en underbar film som tar upp detta.

I mitt fall är det som så att de polaren jag har är just de som jag växt upp med. Visst, några har flyttat, men de 5 jag umgås mest med är 4 gamla kopisar från grundskolan, i vissa fall från lekis.

Det finns en sak som är värre än att glida ifrån varandra under utbildningar runt om i landet och världen. Det är att glida ifrån varandra trots att man umgås. Att se hur ens polares värderingar förändras bara för att han fixar tjej och får ett bra jobb. Hur de då måste spelas golf och umgås vixet med tillhörande artighetsfraser när man träffas. Att vårt fångläger i Lego och våra bravader på gamla cyklar ute i sommarstugan blir en pitoresk berättelse bland andra när gubbarna i ledningsgruppen tar en "after work". Men det är väl så det är, man ser inte sina egna förändringar. Själv inbillar jag mig att jag är samma pippi som för 20 år sedan. Bara lite skalligare och fetare...

Tillbaka till ämnet. Kan du inte spela in bandsnuttarna i datorn och lägga på trummor?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 14:35

Tänkvärda ord där Steve och Parakeet. Det blir väl oundvikligt så när man talar om syntar från förr att man minns kompisar från förr och tider från förr. Med allt vad det innebär.

Själv växte jag ju upp i Gnesta och fick nog efter att ha bott där tills jag var 24. Sade helt abrupt upp min lägenhet och började leta efter en ny. Hittade rätt snabbt en etta i Sätra utanför Stockholm och flyttade dit. Då hade jag jobb på 7 Eleven.

Som genom ett trollslag bytte jag bort alla gamla kompisar mot nya, idag har jag ingen kontakt med de jag växte upp med. På gott och ont. Efter några månader hittade jag en flickvän - henne har jag barn med nu - en otroligt go liten kille som i skrivande stund kommer å klättrar upp och lutar sig mot mig - lite småförkyld fick han vara hemma med farsan idag.

Och nu pluggar jag på universitetet - då får man ännu fler nya intryck och bekantskaper. Jag är enormt glad att jag tog steget och lämnade Gnesta.

  • Medlem
  • 2003-11-28 14:42

Klockren ide Parakeet.

ESQ1 är verkligen 80talet perionifierad:p

Pf... känner du Kalle? Gnestad-Kalle?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-28 21:02

Hehe, en ESQ-1 och en AX-80 hade varit nice i din syntrigg, Para! Sälj den där V-50:n till orienten, så har du råd.

Nu menar jag inget illa, tycker bara det hade varit extremt coolt med dessa två halvudda syntar i riggen, speciellt i samband med den musiken du gör.

å det påminner mig om att min ax80 är till salu nu igen.. köp/bytaren backade ur

aaho .. såg en esq1 på blocket för 1200.. de är alltså ett bra pris för en sådan?

jag har insett att jag måste köpa en sån .de känns lite som att de är precis vad jag vill ha.

mycket bra pris.. spring å köp på en gång

Det var typ en vecka sedan jag mailade till säljaren och a att jag var intresserad. Har inte hört ett ljud från honom.

aha .. man kanske får ta å ringa istället

Saknar min gamla SQ80... Den vek hädan till Malmö för 2 år sedan... 2500 pix fick jag... Diskdriven saknades, men den hade sköna filter.

1
Bevaka tråden