Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Casio CZ-3000

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 17:28

Tjena hej!

Efter att idag haft en lång musiklektion i skolan beslutade jag mig för att pröva deras riktigt gamla synthar.
Stötte då på en Casio CZ-3000 som jag tyckte hade härligt ljud, sånt där typiskt 80-tal á la AHA, ja...ni vet.

Då hörde jag att en kompis påpekade att dom kan vara rätt billiga begagnade ibland, om man hittar rätt.
Så jag blev då helt klart intresserad.

Så jag skulle vilja veta lite om vart man skulle kunna få tag på en sådan begagnad i spelbart skick (ska enbart spela på den, inte ha som möbel)...
Så den behöver inte vara helt repfri eller i ''Mint-Condition''.
Förresten, vilken prisklass ligger dom i?

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-02 17:34

Här har du en för 1500...Vendolin

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 17:44

Ptja...
Västerbotten, var väll inte så attraktivt.
Nått lite närmare Stockholm skulle inte skada isåfall.

Finns det förövrigt nån likande synt med liknande ljud?
Fast annat pris eller så?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 18:23

Jepp, hela CZ-serien. CZ-101, CZ-1000, CZ-3000, CZ-5000... och det fanns väl en CZ-1 också?

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 18:25

Ursäkta min okunnighet...
Men skulle nån snäll själ vilja redovia skillnaderna mellan dessa?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 18:36

jackson : Gå in på http://www.vintagesynth.org, klicka dig sedan fram på "Casio" i vänsterbalken och därefter kan du läsa om de olika modellerna. Texterna förklarar skillnaderna rätt bra.

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 19:06

Ah, tack tack...
Är inte så insatt i synthar så!

Men hoppas på att detta kanske kan bli början på en utveckling av musik-hobbyn!

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 22:47

Casio CZ-3000 låter onekligen intressant...
Speciellt då jag kan få tag på ca 4 stycken för några 100kr/styck.
Genom skolan då, som har dom helt övergivna

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 22:54

Trevligt för din skull. Du och dina klasskompisar kan ju bilda ett syntband med endast CZ-syntar. *skrattar*

Det var snack om att vi på forumet skulle sambeställa några snygga CZ-tshirts. Tyvärr blev det väl inget av det, men det är ju inte försent än. Man kanske skulle plocka upp den tråden igen?

Köp en CASIO-T-Shirt vettja

Att ha ett helt band med CZ-synthar skulle nog gå alldeles utmärkt, ljuden passar ihop på ett så bra sätt Jag brukade sitta och göra små space-rock-snuttar med bara min CZ-5000 (CZ-3000 + sequencer) och jäklar vad det lät kul och bra och leksaker Den passade aldrig in ordentligt i trance-riggen, förutom möjligen till simpla basar eller märkliga effekter. Synd att den var _så himla stor_ men den var åas super-snygg. Grr varför sålde jag den? Hade lite mani på att sälja klaviaturer tyvärr, det var i samma veva som EPS-16+:en försvann (och det tjänade jag ju mycket på; köpte Parakeetens rackburk typ veckan efter...).

Rent allmännt tycker jag att hela CZ-serien har ett alldeles för säreget sound för att passa in i något annat än mjukis-synth och elektronika, men där sitter de åas som en smäck. Egentligen är det inget fel på synthesmetoden heller, man borde orka skriva en plugin eller nåt för det skulle gå att göra så mycket mer med PD. Nån kanske tänker VZ och iPD men det var en helt annan grej, och de har i stort sett samma PD-grejer fast kryddat med FM. Jag menar att ren PD skulle gå att fixa så schyssta grejer med om man fick lite fler vågformsmöjligheter.

Håller man på med mer flummig elektronika à la Pluxus borde en CZ-synth vara obligatorisk. Tyvärr (?) samplade Casio CZ-serien rätt friskt i sina tidigare PCM-hemma-keyboards (och RZ! Varifrån tror ni att de cheeziga 4-bits-trummorna härstammar?) så åtm. jag har en bild i huvudet; en stämning lixom, av plastiga keyboards och att vara en liten snorunge så fort jag hör en CZ. Men ibland vill man ju ha det så

Vet inte om jag håller med om att CZ bara passar för mjukissynt och elektronika, men jag förstår vad du menar. Den kan göra lite elaka fejkresonansljud och rätt tunga basar som borde passa till den mesta elektroniska musiken.

Vissa av epianona, klockorna och liknande skulle kunna passa för skummare rockmusik också (Tortoise osv).

jackson: 4 st CZ-3000 för 100kr/st? Köp! Du tjänar lätt in pengarna på att sälja en eller två för en tusenlapp styck, och två CZ tillsammans kommer man nog långt med.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-03 09:19

Johannes: Det är sant, vad du skriver om Casio förknippat med plastiga slit-o-släng keyboards. Jag har en Casio RAP-1 - i folklig mun kallad "rapman" - och där hör man CZ lite varstans. Faktum är att jag får casio-vibbar så fort jag råkar förvilla mig in på JX-8P preseten "Square Lead". Jag förknippar just så'na ljud så mycket med "casio" liksom.

Jag hörde förresten Salt 'n' Pepa's "Push It" i radion för några dagar sen. Trummorna i den låten lät kanske hippt och coolt på den tiden, men själv tycker jag det är värsta casio-stuket på dom. Fast så känner jag med Carola's "Fångad av en stormvind" också. Trummorna låter verkligen... ute.

Hmmm... om jag var säker på att min CZ-101:a inte lider av Alzheimers så skulle man kanske ta och programmera lite ljud på den.

• Medlem
  • 2003-12-03 10:00

Push it videon-------------Dx7a och cz101:kaaaka!: -minnen, minnen;)

Jag skall förhoppningsvis hämta en CZ-1000 i helgen!

fasen 500 va ett bra pris såg den också nyss

Encore: kåda med sysex-editor och spara i datan? Byt batteriet?

För min egen del kan jag bara säga att visst, jag älskar CZ-ljudet, men tyvärr är de lite för kassa att lägga riktiga pengar på ändå. Men vissa dagar biter jag mig själv i modulationstummen för att jag sålde min CZ-5000.

Kom just på att det skulle vara en smal sak att stoppa i en alpha-dial i en CZ, då skulle de genast bli mycket bättre...

Jackson: Skulle du verkligen lyckas köpa några 3000 för några hundra så finns här en som gärna köper en av dig

• Medlem
  • 2003-12-04 08:05

Samma här:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-04 08:17

Min första synth var en CZ-101. Trots att den ser ut som en leksak var den ovanligt avancerad på sin tid med sin multitimbralitet etc. Man ska akta sig för att döma den efter dess presets, dom är ruskigt dåliga med få undantag (nåja, det fanns ju bara 32 presets...).

Men faktum är att man kan få fram många grymma ljud på den. Det är nånting med ringmodulatorn som gör att det låter levande och intressant på ett lite analogt vis. Man kan få fram härligt knorriga och fasta basljud med den, dock ingen subbas ala Waldorf Pulse.

Trist bara att de är lynniga av sig. Mitt exemplar är väldigt svårstartat, jag måste försöka många gånger att få den att starta upp som den ska. Sen är det ju det där med minnet som kräver fräsha batterier och antagligen en gnutta inblandning från Allah för att hålla kvar de patcher man "skruvat" fram.

Jag skulle gärna testa en CZ-1:a som ju har anslagskänsla etc men jag har hört att de större syntharna i CZ-familjen (CZ-3000, 5000, 1) inte har riktigt samma ljud som de små, de ska vara en aning renare och tunnare i ljudet. Bättre DAC:ar kanske?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-04 12:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johannes
Encore: kåda med sysex-editor och spara i datan? Byt batteriet?

Jag öppnade bara bakstycket och lyckades inte hitta något batteri där. Orkade aldrig gräva vidare, så jag bytte bara det i cartridgen. Jag antar att den laddat ur cartridgens batteri också, för även de ljuden är wipeade.

CZ-101 har inget internt batteri, så det var inte så konstigt att du inte hittade något batteri där. Om man vill att ljuden ska finnas kvar finns tre möjligheter:

1) batteribackad cartridge (smidigast)

2) alltid ha strömadaptern i

3) stoppa i 6 stora batterier (då kan man köra utan el också! )

Sen kan man ju köra via datoreditor och dumpa ljud varje gång man ska använda dom, men det är mer en nödlösning tycker jag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-04 17:51

Dags att merge:a trådar I believe!

• Oregistrerad
  • 2003-12-04 21:02

Jag ser att intresset är stort för dessa synthar.

Nu är det så att även 2 Roland har dykt upp, nämligen Roland E-20 och roland D-20.
Och då har jag inte ens hunnit kolla i förrådet!

Tilläggas bör att Volantiz och Parakeet har lite förtur på dessa synthar då jag varit i kontakt med dom lite tidigare om säljning!

PF: Det kan inte bli för många trådar om CZ-syntar! Har för mig att det fanns en tråd om CZ-101 också, kanske dags att väcka den till liv också?

E-20 är en simpel PCM-keyboard! *hålla för näsan*

D-20 verkar däremot vara en rätt interessant synth ändå, särskilt som alla säger att den ska vara ett så bra budget-masterkeyboard.

Ang. CZ-1; vad jag förstått påverkar anslagskänsligheten bara slut-DCA:n för varje röst; den kan inte modulera vågforms-funktionen eller så Får skaffa VZ om du vill ha mer riktig anslagskänslighet.

• Oregistrerad
  • 2003-12-07 13:07

Kommer med en liten uppföljning här!
Nu har jag diskuterat köpet med musikläraren, och han tänker ta en diskussion med skolledningen om hurvida jag vill köpa den.

So, Wish me luck, fellows!

Påpeka att de är antika och att de kan göra mer skada än nytta i modern musikundervisning. Nu är det Triton, Fantom och VA som gäller om man skall lära sig något. De som kör på gamla 80-talsgrejer riskerar ju att bli mobbade för de är ju bara såååååå ute och ohippa. Alla moderna kids som är någorlunda uppdaterade vet ju att TB-303 är en synt i ett datorprogram.

• Oregistrerad
  • 2003-12-07 15:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Real Parakeet
Påpeka att de är antika och att de kan göra mer skada än nytta i modern musikundervisning. Nu är det Triton, Fantom och VA som gäller om man skall lära sig något. De som kör på gamla 80-talsgrejer riskerar ju att bli mobbade för de är ju bara såååååå ute och ohippa. Alla moderna kids som är någorlunda uppdaterade vet ju att TB-303 är en synt i ett datorprogram.

Haha, vi har moderna saker också
Just därför ingen använder dom gamla!

• Medlem
  • 2004-01-04 16:22

Tänkte lyfta upp den här tråden med lite otroligt intressant info. Min första synt var en Casio CZ2000. Skillnaden mot CZ1000 var fem oktavers klaviatur och TAADAA - inbyggda högtalare

Såldes till förmån för en Kawai K1 och jag har aldrig sett någon CZ2000 sedan dess (1988). Undrar var den finns nu?

/8 bit

Bevaka tråden