Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthporr

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-04 14:26

Lite mysbilderhttp://web.media.mit.edu/~joep/pics/Big_Synth.GIF

Nått för Gainforrest http://web.media.mit.edu/~joep/pics/Synth2.GIF

Lite ARP http://www.spedro.com/synth2.jpg

Undrar ni varför jag gör så här? Jag med:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-04 14:47

Den första och sista bilden kan närmast användas som stilstudier tycker jag, grandiost och hi-tech-läckert. Bilderna andas futurism förankrad i en 70-talsliknande miljö.

Egentligen är det inte några ideala uppsättningar instrument alls, idag kommer man längre med en bra dator, mjukvara och ett litet MIDI/USB-klaviatur, men de strålar av idealism, man har denna bild i skallen - åtminstone jag - som en slags mental bild av sin hemstudio. Man vill ha dagens flexibilitet blandad med Det Där Ljudet. Själv skulle jag nog få spader av att jobba i en studio med modulära syntar, det skulle ta för lång tid att hitta ljud som motsvarade ens idéer och tankar, men ändå - det är något speciellt med de gamla prylarna, de utstrålar en viss känsla som man liksom inte riktigt kan få nog av.

Tack Steve - bilderna hamnar i rätt mapp på hårddisken...

  • Medlem
  • 2003-12-04 14:52

Man vill liksom ha både och.

Hjärnan vill ha en triton och en dator full med pluggar å motukort.

Hjärtat vill ha ARP, MOOG, OBIE

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-04 15:04

That's how it is - och handen på hjärtat, vad säger hjärnan?

Äej, jag menar - det skulle krävas syntar för minst 300.000:- om man skulle jobba med gamla prylar men kunna göra lika mycket som man kan göra med moderna saker för max 30.000:-.

Drömmen vore att få vistas i Vince Clarke's studio några veckor och väva ihop något med hans leksaker - han får gärna vara med som guide och lunch-fixare...

  • Medlem
  • 2003-12-04 15:08

You bet!

Han lär ju avguda Arp2600:p

Fast själv åker jag nog till Paris och hälsar på Jarre. Ena näven på en Eminentorgel å andra labben på en 2600
Hoppas man kan få drömma lite sånt kul inatt.

(visst, Steve är en notorisk dagdrömmare)

Någon måste ju ta hand om och sköta dessa gamla klenoder. Frågan är hur länge någon kommer att orka sköta dem? Tror ni att det kommer att finnas fungerande Minimoogar och sånt om 70 år? Eller har folk glömt bort dem då, de som upplevde dem när de var nya är ju sedan länge döda och begravda då? Kommer framtida generationer att minnas dem som instrument eller kommer de bara vara kuriosa hos någon galen samlare, likt en gammal telefon idag?

en kompis har en arp 2600, för några år sedan tyckte jag det var det finaste som fanns. för en månad sedan lekte jag med en ems synthi-100. den var verkligen en möbel, hur stor som helst.

föredrar ändå att mecka med reaktor.

Snygga bilder Steve!

Modularen på den första bilden är hemmagjord och ägs av Joseph Rivers på Audio playgroun keyboardmuseum i Florida. www.keyboardmuseum.com Om jag minns rätt alltså

Jag tror nog det kommer kunna finnas ett par minimoogar som tuffar och går om 70 år men inte troligen inte min -den tar jag med mig i graven!

Visst kan man göra mer med mjukvara och andra prylar som du säger PF, men det handlar ju om don efter person. Man kan måla tavlor med en tandborste och man kan göra det med penslar gjorda av tigermorrhår. Vad det blir handlar inte så mycket om vad man använder utan hur man gör och ibland är det själva resan som är målet. Jag är säker på att du är fullt medveten om det men jag ville ändå nämna det för att "försvara" min egen lilla hörna

Citat:

Skrevs ursprungligen av stryph
Man kan måla tavlor med en tandborste och man kan göra det med penslar gjorda av tigermorrhår.

Inget nytt men jag gillade liknelsen

Eller med en färglaserskrivare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-07 19:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av outshape
en kompis har en arp 2600, för några år sedan tyckte jag det var det finaste som fanns. för en månad sedan lekte jag med en ems synthi-100. den var verkligen en möbel, hur stor som helst.

Fantastiskt !!

Vart står en sådan då ??

L- nyfiken

den finns på universitetet i ghent. man kan få fri tillgång till den i en vecka om man vill jobba med den. tufft.

Har också varit och tittat på Synthi-100 i Gent, fråga om den var till salu, men nej!

Mäktig synth men väldigt tempraments full.

Ja ja... får nöja mig med min EMS Puttny

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 04:24

Hej Robert !

Kul att se dig här.

När ska du sälja vågdatorn till mig då ?

Mvh

LJ

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-12-16 11:50

Det där tror vi väl inte på? Någon skämtar med oss aprilo.

  • Medlem
  • 2003-12-16 13:13

Du menar detta?
Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: User vendolin1_1@localhost has already more than 'max_user_connections' active connections in /home/4/u3704834/www/vendolin.com/vanligt.php on line 80

Vad var annonsen om? Någon som kommer in får gärna klippa in informationen.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-12-16 13:15

Det är väll mitt ansvar som länkare, en liten söt Putney var det!
----------------------------------------------------
Säljes: EMS VCS-3 Gammal 70-tals analog synt
I OK skick, lite raspiga potar osv, funkar annars rätt så OK.
Inga manualer finns.
Säljer snabbt, behöver julpengar !
Pris : 7500 :- POK.
---------------------------------------
/apan med saxen

undrar hur många minuter det tog innan den såldes

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-16 16:18

Den e borta nu...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-16 21:10

Shit...jag hade kunnat lägga mina julklappspengar på en sån sak. Har en snäll släkt så de förstår ens behov...!!!

1
Bevaka tråden