Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knappen keff, rengöring av antikviteter

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med risk för att bli tjatig på Casio... men detta gäller även andra syntar. Under displayen sitter det fyra "riktiga" knappar. De andra knapparna är av samma typ som på DX7 och Alpha Juno, de är överdragna (dragérade?) med plast. Dessa riktiga knappar är lite tjuriga, man måste pressa hårt som den onde för att det skall hända något. Jag tänkte öppna upp synten och rengöra den invändig, det var rätt myckdet damm och lö mellan tangenterna, så den är säkert äcklig innuti också.

Hur rengör man knapparna? Skall man använda 5-56 eller finns det något bättre. T-sprit? Jag misstänker att det är någon slags mikrobrytare under plastfilmen, men dessa verkar fungera bra o ch lämnas därför utan åtgärd. Men knapparna under displayen är lite tjuriga, som sagt.

Chassiet har jag rengjort med varmt vatten med lite diskmedel i. Plastfilmen över panelen har jag rengjort med T-sprit utblandat med vatten. Den andra plasten verkar inte gilla T-sprit då den färgar av sig på trasan. Tur att jag provade lite försiktigt!

Jag funderar på att snida till några snygga trägavlar till den. Det borde bli skitsnyggt. Om jag kunde göra en slags ritning så skulle jag kanske kunna fixa en ny panel till den också. Det skulle nog funka med dekalplast i några snygga färger.

Para jag har alltid varit missnöjd med 5-56, för att efter man lägger på det så blir det från början perfekt men damm gillar att samlas på olja och fett.
Har du riktigt stark ouzo eller raki så lägg på det istället, det lämnar inga beläggningar heller och någon risk att det smälter plaster finns knappast.
5-56 dödade min kurzweil volym regel så jag fick hälla i lite aceton och grejja för att få bort geggan som blivit av den.

De måste finnas enklare sätt, någon?

Jag har bara fin whisky och konjak hemma. Har i och för sig en skvätt absint, men det är väl samma sak med den som med många andra spritsorter, de innehåller socker. Då finns det risk för klibb. Jag kör med T-dojja. Det smakar skit men har nog bättre rengörande effekt än ouzo och raki, som jag hellre dricker. Ouzo är riktigt smaskigt.

Den invändiga jordningen är lite intressant på en CZ-1000. Det ligger en kartångbit(!) i botten på synten. "Vaffan e de" tänkte jag. I den var det två kablar fastskruvade, och som till synes inta hade minsta tillstymmelse till jordning. Jag skrivade bort kartongen och såg att den var metallklädd på andra sidan, precis som den där kartonggrejen som fanns i Dajm (japp, det stavas så), Japp och Pigall förr. Visst luktar det budget? Tittar man för hårt så rivs kartongen bort och sladdarna sitter kvar. Och inte blev det bättre av att den ena kontakten var brun av batterisyra. Jag fick städa upp lite och modda jordninarna med några brickor.

Nu skall jag gräva djupare i dess organ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-06 17:30

Alltså.. Sådana knappar har väl ett lager med något blyertsliknande materil under som gör att det blir kontakt när man trycker ner knappen.. Så är det iallafall på vissa TV kontroller och det brukar funka att rita under..

Huga! Skulle "laga" en fjärrkontroll en gång. Med 5-56. Det är bra mot kortslutning. Men sedan kom jag på att det just är en liten kortslutning man vill ha. Tvättade rent kretskortet och kletade på kontaktpasta. Men inte fan funkade det.

Jag är inte säker på att dessa knappar har grafittjofeser. De är tillbakafjädrande och ger typ "av/på" med ett distinkt "klick".

Jag baddade på med T-dojja och tryckte på dem 342342 gånger. Får se om skiten funkar. Det gör den förmodligen inte.

Parakeet:
Vad är ditt första intryck av den lilla härligheten annars då?
Cheesy ljud?? Härligt skitig sound?

Vill du göra mig en tjänst o mäta hur stor den är..?
Vet inte riktigt jag har plats med en, det börjar bli
lite tight i min lilla hörna nu så det hade varit hygglo
om du har lust att kolla måtten..

På bild ser det ut som om knappsatsen går upp ganska
mycket i en ganska stor vinkel, stämmer det (30-45 grader)?
Eller är jag helt ut i det blå..?

Har det löst sig med knapparna? T-Röd brukar ju fungera
likaså elektronikrengörning-spray.. Finns på Kjell & Comp.

Ska du fixa tangentbordet så gäller gummireperationssats
från ELFA om det är av gummityp dvs...

Ja ja happy cz:ning
/Mack

Ljudet..? Inte som jag väntade mig. Den lät som en billig analogsynt parad med en ännu billigare digital dito. Jag tror att man kan få till riktigt fräna basar med den. Kort och gott, jag tycker att den åter bra, men jag har bara bläddrat mellan preseten än. En snabb koll på parameterskogen tyder på att den är relativt lättspakad. Varje funktion har ju liksom sin knapp.

Storleken mäter (centimeter): 60 X 30 X 9 Jag är inte riktigt med på vad du menar med knappsatsen går upp i vinkel. Panelen är helt slät så när som på de fyra knapparna under displauen - det är de som keffar på den. Panelen sluttar inte speciellt mycket, som på en Alpha Juno ungefär. Det är nog de större modellerna du tänker på, de verkar ha en fanska vinklad panel.

Just nu ligger den isärplockad på köksbordet. Alla kretskort är kopplade till varandra med breda kablar (bandkablar). Av någon idiotisk anledning är dessa lödda. Man kan alltså inte lossa en kontakt, ta bort ett kort och lägga på bordet och ta bort nästa kort. Detta gör den synnerligen svårmekad. Jag är övertygad om att den japanska ingenjören som bär detta på sitt samvete begick harakiri hösten -85.

Imorgon skall jag åka upp till Clas Olsson och se om jag kan hitta elektronikspray. Jag vågar inte chansa på att skiten funkar när jag sätter ihop den, då är det bara till att montera isär den igen, och det vill jag inte.

Tangenterna fungerar utmärkt. De var skitiga och det fanns uppskattningsvis 2 ton damm mellan dem. Vi får se om den kommar att fungera. Fan tro´t.

Jag har köpt något som heter CRC Oxide Clean. Förjande står att läsa på burken:
"Oxide Clean löser upp oxider och korrosion och avlägsnar föroreningar från alla alektriska kontakter inom den automotiva sektorn. Återställer god ledningsförmåga. För bästa resultat, skydda med Contact Protect. Anvisningar: Använd ej på strömförande utrustning. Spraya en film över de delar som skall behandlas och låt verka. Låt produkten torka innan strömen slås på."

Det är samma tillverkare som för 5-56. Min Oxide Cleaner är avsedd för elektronik i bilar och borde därför tåla tuffa miljöer. Och då våre det väl faan om det inte skulle funka i en sketen liten synt! Eller vad tror ni?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-12-07 14:56

Det blir nog bra det där para! hoppas bara inte att nått går snett när du duchar Casion med sprayen.

Tack Parakeet!!
Ja får nog in den men måste stuva om lite.. Sitter kontakterna (midi&
signal) där bak på något intelligent sätt in under som på poly-800 eller
e de bara direkt på "ytan" lixom.. Blir ju några centimeter till då som
jag måste ta hänsyn till ..

Har du fått ihopa den lilla godbiten nu då eller ligger den o torkar..?
/mack

MIDI-kontakterna sitter direkt på bakstycket, som på de flesta syntar. Den ligger fortfarande uppfläkt på köksbordet. Skall se om jag kan få ihop den ikväll.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-08 13:12

Kemiskt ren bensin är vad jag skulle föredra för hårt smutsade knappar osv, men det är samma sak där - testa på en yta som inte är synlig, för det kan vara förrädiskt med så här starka drycker... ähum...

Tvål och vatten i första hand tycker jag låter utmärkt. Varsamt "städande" med dammsugare är bra för innanmätet sedan.

Tryckluft är förstås ballare, men det har man kanske inte tillgängligt normalt sett.

Lite sandpapper kan hjälpa upp kontaktytor också, på 20 år kan det bli en del fett (kan referera till min egen mage som exempel)...

Min mage lider med din... Problemet är bara att komma åt i dessa kontakter. De är liksom ihopbyggda tull en enhet och spelet mellan kontaktytorna är inte tillgängligt på annat än nano-nivå. Men då sprayar man rätt in i härligheten istället!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-08 14:25

Gör så, torka med hårtork efteråt...

Nu har jag skruvat ihop den. Det blev två skruvar över. Knappen blev lite bättre, en annan knapp (för att välja ljud nummer 6) behöver också lite extre tryck för att fungera. Minns inte om det var så innan, men det var det nog eftersom jag inte ens petat på den knappen.

Och just det ja... displayen funkade inte heller efter mitt ingrepp. Tror att det kan vara en jordning som hamnat fel eller inte alls. Får öppna upp den igen. Någon dag. I helgen. Nästa helg. Till jul. Nästa år. Eller nått.

Jag kanske inte fick in tillräckligt med medel i knappjävlen? Kan man få för mycket?

Kom på att jag nog aldrig satte i kontakten till displayen... Kan inte minnas att jag gjorde det nämligen. Mitt pucko!

Hej Parakeet,

det där var modigt gjort. Jag hade aldrig i livet gett mig in i en digitalsynth på det viset. Ett tips: använd SoundDiver till gamla saker med dumma knappar. Lättanvänt, välorganiserat och oberoende av gamla trötta minnesbatterier.

Casio CZ-101 är überfin på basar. Mixa med en analog bas för bättre djup så får du det bästa av båda världarna: Casions stuns (vrålsnabba enveloper) och analog djupvärme

Kuriosa: Leadljudet i Push It med Salt&Peppa är ett Casio preset. Har glömt vilket, men det är typ i mitten av banken.

Sådana här fel är ju av mer eller mindre mekanisk karaktär, då finns det i alla fall en sportslig chans att fixa till det. Men om elektroniken balla ur... uj uj uj, då är jag tvåa. Skall bara sätta i en omgång batterier i Casion så att den behåller ljuden man gör på den. För övrigt funkar den bra nu, man får visserligen trycka lite hårdare på ett par knappar, men det är bättre nu än innan. Skall se om jag kan liste ut vilket ljud Salt och Peppar använde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 11:58

Använd tekniskren alkohol utan tillsatser, väldigt svårt att få tag på tyvärr. Fick en halvflaska som nu är slut. Annars finns det alkoholspray utan tillsatser på pumpflaska (inte drivgas). Den funkar tokbra för mig när man rengör t.ex sprakiga rattar, minimoogens tangenter m.m.

MVH
Demokid

Alkoholspray? Kan man blanda det med läsk?

1
Bevaka tråden