Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analog

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 22:40

Vilken analog synth tycker ni grabbar är den bästa allround synthen
(användbar till de flesta olika ljud).

  • Medlem
  • 2003-12-09 22:50

Pro-One. Om vi inte skall blanda in modularer då, samt hålla oss monofoniska.

Jupiter 8 om vi snackar analoger. Tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 22:53

Jag skulle tippa på Prophet 5. Men helt säker kan jag ju inte vara, vi gör så här. Ni skickar ner samtliga till mig i testningssyfte.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 22:54

Ok,om vi snackar prisklassen 6000:-
Är det pro-one som gäller ?

Jag skulle nog säga memorymoog 8)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 23:03

Om man sen vill göra Trance o Techno (säg typ Scooter)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-09 23:07

Jag skulle också säga memorymoog. snygg är den också. Är det trance och tekno så blir det nog en Korg MS-20. Allt med ett skrikigt filter brukar ju funka i trance och techno...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 23:21

Vad ska man ge för en Ms-20 i bra skick?
Är den så bra som många säger?
Är det nån som kan dra en snabb recention om den?

En analog allroundsynt? .. vad för typ av ljud är det du vill ha egentligen? Någon typ borde det va om du strikt bestämt dig för en analog. Behöver du midi? Juno106 är en riktigt trevlig "allround"-analogare tycker jag.. men om det är dundersnygga och elaka basslines så är det pro one som är kungen häromkring.. trasiga leads och svepljud? Akai ax-serie.. Skrikande leads och brusljud? MS10/MS20..

MS20 är _minst_ så bra som många säger.. om det är de ljuden man vill ha..

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 00:05

Hårda Analoga lead ljud är det jag är ute efter,jag har en 106.
typ till trance, tänk scooter.
Eller är det en VA jag ska ha?Access Virus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-10 00:11

En bra allroundsynth... vad innebär det? Billigt, kan göra flest ljud sorts ljud, MIDI spec??

Min lista är Pris/Prestanda

1. Juno-106: Billig, bra kontrol (MIDI och SysEX), 128 minnen, klarar att göra basic analogtyp ljud.

2. Sequential Prophet~600: Rätt billig, har två VCO, Sync, 100 minnen, basic MIDI. Klarar att göra många sköna synthljud t.ex lead och stråkar, inte så bra på snabba baser har arpeggiator. Kommer på plats 2 p.g.a. priset och dåliga envelopes, billig hårdvara.

3. Korg Polysix: Billig, snygg, låter muffig och levande. Klarar att göra många klassiska analogljud. Minus är ingen MIDI, brusar rätt mycket och dåliga "trä" sidor.

MVH
Demokid

Juno-106
Yamaha Cs-10
Korg Polysix /MS-20 (Min polysix brusar obefinteligt sedan jag skärmade den)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-10 00:22

Har du testat att sätta på PolySix:ans effektenheten någon gång?

Om du ska göra tranceleads a la scooter å killarna så är rikiga analogsyntar fel väg att gå. Jag skulle nog satsat på en virus eller jp8000. Ms2000 funkar oxå.
Fast jag kanske borde fråga; är det något speciellt ljud du tänker på när du säger scootertranceleads? T ex. leadljudet i System F - Out Of The Blue... är det något åt det hållet menar?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-10 08:34

Måste instämma med Distinct Division och Clase...

För tranceleads så är JP8000´s "Super Saw" kung. Snedstämm den så det står härliga till. Det viktigaste är väl ändå snärtiga envelopes tror jag.

"Eller är det en VA jag ska ha?Access Virus?"

Jag tror att en VA passar bäst, du slipper miditrubbel m.m.
Vilken du väljer är inte så noga, dagens VA-syntar klarar det mesta.

Bland analoga syntar så är det ganska dött lopp mellan pro-one, ms20 och monopoly....var och en har ett ljudförråd som sträcker sig från mördarbasar till ljud som går att skära stål med.

  • Medlem
  • 2003-12-10 09:16

Håller med Bionik fullständigt här angående VA. Tror även att t.ex. en JV-1080 skulle funka bra till det här, samt att du får en del andra ljud som är bra att ha till Scooter-techno.

Släng upp ett ljud med fyra sågtandsvågformer, snedstäm dem lite, lek med filterfrekvens+resonans, dista det hela lite lätt sedan. Voila!

Leadljudet i System F - Out Of The Blue kommer från en JP8000. Ferry Corsten ska tydligen vara lite småkär i den synthen.

Jo att han gillar den har vi ju märkt på hans senaste typ 10 låtar

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-11 02:21

Blev lite sugen på en MS-20 själv nu. Har aldrig ägt en själv så jag sökte lite efter en. Detta var ju helt klart intressant. En ms-20 som sitter ihop med en ms-50. Man borde kunna göra väldigt mycket med en sån här, dessutom är det roligt att patcha.

http://www.musiksajten.nu/default.lasso?-Search&-Database=sqlmmrad&-Table=webb&id=25952&-anyresponse=en_annons.lasso

  • Medlem
  • 2003-12-11 11:31

Rejält dyrt dock. Särskilt med tanke på att maskinerna är skändade och ihopsatta av någon amatör. Däremot är det en riktigt rolig kombo där man kan göra massor med bra ljud.

Demokid: jag använder _alltid_ effektenheten fast utan brus

Har för mig att den där ms-combon har annonserats ut hos MM tidigare. 6k skulle den dåvarande säljaren ha.

  • Medlem
  • 2003-12-11 19:32

Hmmmm

har för mig att Pontus (evan eller evian?) sagt att den där vandrat runt mellan folk i Uppsala under ett par år för en 10000:-.

På vendolin, ms20:
stockholm, 9500:-
dalarna, 5200:-

hmmm

Det verkar ju onekligen stämma att allt är dyrare i storstäderna...

1
Bevaka tråden