Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny VSTi från Ma(gnus )L(id)ström! :)

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-11 10:04

Malström ja...

Det är hans synt i Reason-racket. Nu kommer en ny VSTi från samma kille.

http://www.soniccharge.com/

Demo-MP3:an är svinball - här finns trumljud för framtiden! In heavy doses - och det är INGA samplingar. Otroligt ballt.

• Medlem
  • 2003-12-11 10:27

Låter riktigt bra! Klart bra demo. Ljudmässigt sett så är det inte något nytt, men det den gör är kanonbra. Påminner faktiskt ljudmässigt sett en hel del om den gamla Pearl Syncussion, SY-1, känner igen en hel del sorts ljud därifrån.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 13:00

Ja, det här lät skitbra. Helt min stil. Det låter lika flexibelt som när jag försöker göra trumbeats med munnen. En del ljud kändes lite SID-aktiga också.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-11 13:03

Helt ok pris oxå!

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 15:45

700 spänn för en trummaskin. Bara lite dyrare än min 505:a. ( i korvens värld är 1$ alltid lika med 10 SEK)

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-11 16:09

oops! Jag trodde det var en synt. lyssnade som hastigast på demon å konstaterade att det lät schysst!

För läsare av Computer Music så går det nu (och fram till den 1 juni 2004) att köpa den till rabatterat pris. Bara så att ni vet...

• Medlem
  • 2004-03-17 13:14

Verkar intressant att prova.

Har laddat ner filen.

Cubase SX har jag hemma.

Finns det någon gratis VST host som jag kan ladda ner för att testa uTonic på PC:n här på jobbet?

Går den inte att testa i stand-alone läge? Om inte, så kanske detta kan vara något: http://www.kvr-vst.com/get/300.html

Det här är en riktigt kul plugg! Klart värt pengarna! Lite fult gränssnitt bara.

• Oregistrerad
  • 2004-07-18 04:07

den där är rugglo skoj, speciellt randomknappen, rätt fräckt att man kan randomiza fram hela trumloopar med ett klick bara... för electronicafolk är den given... enda problemet är att man kan sitta och klicka på randomknappen i timmar bara för att det är så skoj, istället för att göra ngt vettigt...

Och nu är den släppt för Mac också!

Dock endast som VSTi, då enligt Herr Lidström själv, portningen till AU är alltför komplicerad i nuläget. Men detta är inte en dag för tidigt...

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-09-28 07:58

Ah, supernice. Då var demon nerladdad. Blir det inte köp på den här blir jag förvånad.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-25 12:41

Sitter och leker återigen med demon och är sugen på att införskaffa. Det är dock en grej jag undrar lite över. När man byter pattern under en låt så spelas nästa först när den föregående är klar. Man kan även dubbeltrigga pattern och då kommer nästa pattern att spelas direkt; Det vill säga, spelas steg 13 i pattern 1 och jag dubbeltriggar pattern 2 så blir nästa steg nämligen steg 14 i pattern 2. Men går det att hårdtrigga det så att den börjar på det valda pattern - från start - på steg 1?

Det verkar nämligen som att det inte går och jag kan förstå tanken bakom det, men det skulle ändå vara praktiskt att kunna göra det, speciellt om man gör låtar som är lite oregelbundna taktmässigt. Någon som kan upplysa mig huruvida det faktiskt är möjligt eller inte?

• Medlem
  • 2006-03-25 13:04

Är det samma kis som kallade sig Sgt Pepper (Adept/Shining) en gång i tiden?

Holy thread resurrection! :kaaaka!:

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-25 14:39

så niiiice låter fett

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-25 17:59

Pepelogu: Javisst, men med ett syfte!

Jag har ännu inte fått till det med retriggning av pattern, vilket är lite synd. Google och hemsidans faq verkar inte hjälpa mycket. Ska kolla ordentligt i manualen igen, men det känns inte så hoppfullt när det står så här i manualen;

"Pattern changes never occur in the middle of a pattern, the patterns are always played to their full length before switching."

• Oregistrerad
  • 2006-03-27 14:16

Jag kör denna på nästan allt jag gör, men har inte heller hittat ett bra att lösa det du beskriver. Jag har iof klarat mig med att trigga varje pattern en hel takt i taget.
En annan fråga: Hur gör du om du vill att den ska vara tyst en takt? Enda jag har kommit på är att skapa en "tyst" pattern på t.ex. "d" och trigga den när det ska vara tyst. Finns det någon bättre lösning?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-27 16:41

Fräwsigt, holy thread resurrection som sagt, tar hem macdemon och känner mig triggad!

Bing bong bing... Please. Consider buying your copy of MicroTonic

Känns som att programmera ReDrum (som känns som 808) så det är ju klart bekant. Låter förbannat schysst.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-27 16:54

Köpte denna direkt då Lappalainen skrev att den fanns för Mac och har inte ångrat det en sekund! Låter förbannat bra och går att ha till allt!

Sedan måste jag erkänna att det känns bra att stödja svenska programmerare av ljudprogram, speciellt när de låter så bra som denna gör!

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-27 18:16

Allan: Fast lösningen på det problemet du skriver om är att trigga "stop" 1 gång och senare trigga "start" 1 gång, vilket blir samma grej som att köra ett tomt pattern eftersom den gör det patternvis. Tror jag iaf, om jag förstått dig rätt.

Har mailat Magnus i alla fall, får se vad han svarar.

Ursprungligen av encore:

Allan: Fast lösningen på det problemet du skriver om är att trigga "stop" 1 gång och senare trigga "start" 1 gång, vilket blir samma grej som att köra ett tomt pattern eftersom den gör det patternvis. Tror jag iaf, om jag förstått dig rätt.

Har mailat Magnus i alla fall, får se vad han svarar.

Han svarar nog... jag var en av de fösta i Svea som köpte hans OS till TX16W (Typhoon) och jag hittade en del "buggar" i V.1.0. Han tom ringde upp mig och vi diskuterade dem, han skickade mig sedan en Beta på V.1.1...fast tyvärr lade han ner projektet senare och V.1.1 döptes om till 2000 och blev fritt

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 21:35

Fick svar från Magnus idag.

Citat:

..."Svaret på din fråga är helt enkelt att det tyvärr inte går att retrigga
patterns så som du efterlyser. Däremot håller jag med om att det vore en
ypperligt trevlig funktion så jag ska göra mitt bästa för att
implementera en lösning i en framtida version av MicroTonic. Ditt
förslag på hur det skulle kunna fungera är inte så dumt faktiskt.
Antagligen kommer jag erbjuda olika alternativ i MIDI-konfigurationen
för hur patterns ska synkas (eller inte synkas )."...

Låter lovande tycker jag, när det kommer ska jag helt klart investera i µTonic. :kaaaka!:

// encore, som nu lärt sig att µ finns på Alt-Gr + M.

1
Bevaka tråden