Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samplingar till EMU ESI-x

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-12 01:28

Hej, jag har en EMU ESI-4000 som jag behöver ljud till. Är det någon som vet vilka fil format jag kan använda till de, vart jag kan köpa samplings DC skivor eller ladda ner gratis samplingar? Är det någon som har samplingar man kan få eller köpa?

Det är Emus egna format på filerna, men Chickensys Translator kan konvertera (har inte använt det själv). Det finns lite samplingar online, så sök på "ESI samples" eller liknande.

Estrad har haft samplingscds speciellt för ESI tidigare, så kolla med dom om du vill betala pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-12 10:18

ESI-4000 klarar CD i bl a Akai S1000-, E-mu EIIIx- och det egna ESI-formatet. Framför allt i det första formatet finns det säkert 1.000 olika CD att välja bland, men var noga att kolla upp så att det inte är Akai S3000-format för det klarar den inte. Det är en mycket irriterande miss av E-mu som beror på lite olika saker...

Att konvertera andra format i Translator och sedan skicka över dem till en ESI-4000 skulle vara en herrans massa arbete...

  • Medlem
  • 2003-12-12 11:24

Det bästa sättet tycker jag är att skicka över dem via datorn och scsi med nåt sampledump-program. Funkar även över midi men det är seeegt.

  • Medlem
  • 2003-12-12 14:08

Problemet med stt köra Akai format är att om ljudet är fler än 2 lager så blir det knas då ESI samplers bara har 2. Instälningar för envelope, lfo och folter följer inte häller med. Att föra över ljud över SCSI blir det nog att man gör men vill skaffa ett större bibliotek av ljud och då tar det för lång tid. Har letat på nätet efter ESI samplingar men bara hittat 4st, man tycker att det borde finnas fler då samplern är ganska vanlig. Är det någon som är intreserad av att göra några samplingar man kan lägga ut på nätet. Om man blir ett par stycken som delar på jobbet så bör det gå att få ihop lite ljud.

  • Medlem
  • 2003-12-12 14:11

Om du kör över via scsi kan du ju ta wav och aiff-ljud och det finns det massor av.
Sen får man själv pilla till dem i samplern.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-12 15:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av PEK
Problemet med stt köra Akai format är att om ljudet är fler än 2 lager så blir det knas då ESI samplers bara har 2. Instälningar för envelope, lfo och folter följer inte häller med.

Ehhh? LFO- och filterinställningar importeras och gör det dessutom bra. Flera lager är inte heller några problem. Det löser ESI:n med länkade preset. Jag laddade mycket Akaiskivor i min ESI och jag kan inte minnas jag stötte på något ljud som lät "fel".

Citat:

Att föra över ljud över SCSI blir det nog att man gör men vill skaffa ett större bibliotek av ljud och då tar det för lång tid.

Är det trumljud är det väl OK, men hålla på med multisamplade instrument på det sättet är ju mer än lite tidsödande, särskilt när det finns betydligt enklare alternativ.

Citat:

Har letat på nätet efter ESI samplingar men bara hittat 4st, man tycker att det borde finnas fler då samplern är ganska vanlig. Är det någon som är intreserad av att göra några samplingar man kan lägga ut på nätet. Om man blir ett par stycken som delar på jobbet så bör det gå att få ihop lite ljud.

Hur hade du tänkt lägga ut dem på nätet? Hur behåller du ESI-formatet i PC:n eller Mac:en? Det går om man sparar dem på ZIP, MO eller något sådant och sedan läser en hel image, men det kräver att den som tar emot kan göra samma sak. Synnerligen omständligt. ESI-serien har dessutom ingen aning om vad sysex är för något, så det går inte att fuska över mappningar på det sättet heller.

Det finns flera hundra CD i EIIIx-format också (vilket är samma format som normalt kallas E-mu), och de kan läsas direkt av ESI:n utan import. OS:et i ESI:n är dessutom baserat på OS:et i EIIIx så det är det absolut enklaste sättet att få in ljud.

  • Medlem
  • 2003-12-12 15:56

Ok, ska pröva att importera Akai. Hadde tänkt att man kunde göra imagefiler som man lägger ut på nätet.

Här är länkar till det jag har hittat på nätet, har ej prövat filerna men ska göra det innom kort.

http://www.milton.arachsys.com/nj71/index.php?menu=2&submenu=4&subsubmenu=3

http://web.archive.org/web/20011217033621/home.att.net/~denim/banks.html

1
Bevaka tråden