Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synth-hjälp!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 19:43

tjenare allihopa!
jag har ett litet problem. vi ska nämligen lira ett par låtar live (rockbandsuppsättning + blås och två keyboardister varav jag den ena) och så behöver jag ett visst ljud.. ni vet säkerligen vilket ljud jag menar men jag har inte lyckats få fram det...
när jag hör på ljudet så det första jag tänker på är FM, DX7 osv..

det är väl nått vanligt 80-tals ljud kanske. nästan "Europe - carrie"- elpianoaktigt..'
här är ett litet klipp från en av låtarna vi ska spela (känner ni igen den?=)..
först hör man synten + wah-gitarr bara lägga ackord sen återkommer den på ett "F#m/E E" riff..

så min fråga är då vilken synth/ sorts ljud det är? och om det går att programera in i en subtraktiv VA med FM?
oerhört tacksam för all hjälp.

ljudklipp

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-14 19:53

Det där ljudet FÅR du inte använda!

Det är Full Tines, världens mest använda fabriksljud - till DX7. En vanlig VA kan inte göra det, men bättre VAs kan - det finns med som fabriksljud i Nord Lead 3 t ex. Det enklaste är att köpa en DX7:a. Och lägga majackord (ref: Just D - "87, 87").

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 20:18

haha inget populärt ljud med andra ord..

jag satt och pillade på min K-station och fick fram detta:
nytt ljudklipp

det är typ vad jag tänkte mig men problemet är att k-stationen bara har 8 röster..

om man ska skaffa sig en DX7:a vilken sort är den bästa då? DX7IID?
kan den vara kul att ha till annat än utråkade 80-tals-ljud?

tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-14 20:23

Jadå, det kan den. Det finns väldigt många som använt DX7 kreativt. Om du jobbar med mjukvara kan du kolla in FM7 från Native Instruments.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 20:25

jag jobbar ju med mjukvara vanligtvis men i så fall skulle det ju vara en riktigt dx7 så jag kan ha den live.. läste nånstans om en "E!" uppgradering.. är det nått att satsa på isf?

FM-syntar är underskattade enligt min mening, så en DX7 kan man alltid ha i riggen.

Sunkiga överanvända 80-talsljud är de kanon på, men också tunga basar, digitala pads, konstig percussion, syntljud med mera. En TX81z i riggen är aldrig fel för kring tusenlappen, men den har bara 8 röster och kan inte läsa in DX7-ljud. TX7 är en DX7 i modulform om du redan har klaviatur, och så finns det ett par andra modulvarianter som brukar vara dyrare.

Annars brukar just det ljudet finnas samplat i de flesta romplers. Har det själv i EXS24-format.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-14 20:28

Emil: Nej, för den för med sig en och annan begränsning också (i stereofunktionen på DX7II om jag inte minns helfel). Har du en DX7II behöver du inte ha "E!" men har du en vanlig DX7 är det en mycket bra grej. Moduler finns; TX7 och TX802. Och så TX816 (Scritti Politti-maxat rack motsvarande 8 st DX7) förstås.

TX802: Yamaha DX7II på burk. Under skymtar lillebror, TX81Z.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 20:33

tack för hjälpen! jag ska kika närmare på de prylarna.. har en kompis som har en DX7:a.. kan be och få testa lite.. tror det hade passat mig bra för vi lirar himla mycket gammal europe, toto, bon jovi och liknande där dom kör massa fm-ljud..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-14 20:36

Yup. Gör så.

Bli inte förskräckt om den låter helt fel, för så är det ibland. Eftersom den är rätt svår att programmera har vissa försökt sig på det och inte lyckats, men sparat resultatet. Alla fabriksljud finns i sysexformat att hitta på massor av sajter, enkelt. Jag har t ex ett pack med DX7-patcher på min sajt.

http://hem.passagen.se/sequence/?noframe

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 21:07

Vill bara komma med en kommentar. Det ljudet som ni refererar till som följde med som originalljud till DX7:an hette inget annat än "E.Piano 1" och låg på den berömda plats 11 på den första factorycartridgen. "FullTines" dök upp först bland factoryljuden på DX7II, enligt vad jag har kunnat läsa mig till. Det skiljer lite mellan ljuden. "E.Piano" låter varmare och dovare, "FullTines" är betydligt mer glasaktigt och - hehe - det låter glassigare. Båda har använts på massor av skivor - men man skulle kunna säga att "E.Piano 1" är originalet!

Så var det med den saken!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-14 21:08

Tsk, tsk...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 23:35

hittade lite sampels på bla fulltines-ljudet här:
http://www.thedx7.co.uk/DX7_samples.htm

jag tycker att det låer sjysst=)

1
Bevaka tråden