Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jp-8000 vs Ion

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 20:34

Jag har chans att köpa Jp-8000 eller Ion.
Jag har haft en Jp så jag ungefär vad den går för,har bara hört
Alesis mp3 demo på Ion.
Vad säger ni som spelat på båda?
Jag kör (techno trance synth)vilken passar bäst?
Har nån gjort en låt med Ion?så man kan få höra lite mer.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-16 20:42

Hmmm...jag har haft en JP8080 och har en ION...så jag säger såhär:

ION låter mycket bättre än JP:n...men JP:n har Supersaw...så om man vill passa in i standardmall 1A för trance/techno så kanske den senare passar bättre...
Men åandrasida...det hela hänger på vem som/hur man programmerar synten...

JP:n borde du väl komma billigare undan med...

Båda passar nog ungefär lika bra till sånt.. men ion är en mycket modernare synt.. så räkna med större ljudmöjligheter och coolare features.. och antagligen högre kvalitet på utgångarna.

• Oregistrerad
  • 2003-12-16 20:45

Har du gjort nåt litet som man kan få lyssna på?

• Oregistrerad
  • 2003-12-16 20:49

lasselu har då haft nått strul med Ion? jag har läst att de haft endel på yahoo forumet.Knappar som har döläge o sånt.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-16 21:39

Näe, jag har tyvärr inget jag är beredd att spela upp ännu...:)

Ja, jag har också läst att det finns de som har haft problem...jag har råkat ut för självediteringsproblemet vid ett par tillfällen men inget värre än så...och det problemet kan jag leva med...

Har även jag en ION, och har inte heller haft något värre problem än att den byter meny ibland.
Annars är den snabbjobbad och lätt att göra kul ljud med.
Jag har inte heller någe kul att lyssna, på men kanske snart får se, postar här igen i så fall.

Modernare synth == billigare komponenter?

Går det att byta pottarna? Har synthen själveditering redan efter nån månad (?) kan man ju tänka sig hur den är efter några år...

Har aldrig ens provat Ion men den verkar ju interessant. Vilken är snyggast? JP:n är ju faktiskt ganska snygg, Ion ser lite för bögig ut men är väl okej.

"Super saw" ä rockar ju inte bara till trance-leads, den fullkomligt fetknäcker ju i fluffiga pads också. Har man en gång insett dess prakt kan man inte vara utan den. Kort sagt så skulle jag vilja påstå att det är världens bästa vågform. Nu har jag inte hört alla vågformer, men det behövs inte.

Men ett par tre vanliga sågtänder som är snedstämda och köra genom ett chorus kan ju vara ett substitut. Ingen kan väl påstå att en Juno-106 inte fluffar..?

• Medlem
  • 2003-12-16 22:42

Fluffiga pads? Ge mig massor av LFO:er, lååååååångsamma enveloper, bisarra modulationsmöjligheter, låg och högpassfilter, samt gärna några peak-filter som man kan använda för att ge extra rörelse åt ljudet.

Prophet-5 ligger rätt bra till här. Ikväll överraskade jag mig själv med att göra pads på Monomachine enligt receptet ovan, det fungerade förvånansvärt bra faktiskt!

Att sedan lägga på chorus/phaser/flanger och delay, det är bara ännu mera fluff, och kan bli riktigt trevligt! Rekommenderas för den lille pad-fetischisten.

Ang ION: Kan ju vara att programmet är lite för känsligt oxå, men iofs så har ju en del rapporterat om fall med puttar med döda zoner och till och med helt döda puttar, men inget jag har märkt (fast jag har provat lite extra).
Har aldrig ägt en JP-8000 fast har sett en del problem även med den (Oscilatorer som dör ifall synthen är lite kall osv..) så den helt felfria synthen finns nog inte, Men prova båda två så mycket du kan, för det är ju ändå du och inte vi som skall vara nöjda med synthen i ett par år framöver.

"så den helt felfria synthen finns nog inte"

har nån här hört talas om en strulande nord lead? iofs så kan jag få min att låta konstigt genom att skicka lite väl orimligt mididata till den... men det händer inte utan att man verkligen ber om det

Nåja min Nordlead 2:a kunde väl få en o annan stuck key när man satt och spelade på den, Men annars så är den jävligt välbyggd precis som det mesta uppifrån norr. (Heja Sverige!!!)

Enda problemet jag känner till med JP8000 är att pottarna med ett "klick" i mitten slits så klicket försvinner. Har en sådan ratt på min. Sedan är det ju de där klickande enveloparna... Skall tydligt bli bättre med nyare version av mjukvarain i synten, men jag lyckades aldrig uppdatera min.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-17 08:48
Citat:

Går det att byta pottarna? Har synthen själveditering redan efter nån månad (?) kan man ju tänka sig hur den är efter några år...

Nej, det går inte att byta pottarna...

Den hade själveditering redan från början...det är ett känt problem som Alesis jobbar på...det troliga är att pottarna (som i sig har extremt hög upplösning) är känsliga för förändringar i omgivningen...stötar, värme osv...

Citat:

Ion ser lite för bögig ut

Hmmmm...

pippin: klickiga envelopes.. om det är det där klicket i början så brukar inte det vara en bug.. bara nåt som väldigt många irriterar sig på i onödan (om det inte låter riktigt kasst?). Flera VA's klickar när man kör på högsta attacken osv just för att man ska kunna göra snygga ljud i stil med .. B3 .. nämen vissa typer av ljud (som t.ex. typiska B3-ljud) ska ha det där klickljudet.. det låter skitsnyggt!
Så.. får vi nu höra jp8000 emulera en B3-orgel?

Äsch, jag har också läst att Roland skriver att klicket är till för att kunna göra orglar. Yeah right. De var för lata för att programmera riktiga exponentiella envelopes vilket också hörs i synthen överlag. Att klicket är bra och ha och inte gör nåt är en annan femma.

F.ö. Supersaw ringmodulerad med andra saker = fett ljud! Sugigt att man inte kan sync:a saker mot den bara...

Ang Ion; att se bögig ut kan ju vara en fördel i många synthpop-sammanhang

Para: försök igen några gånger bara. Det gäller egentligen bara att hitta rätt sequencerprogram för jobbet, att sänka tempot till minimum och möjligen att hitta någon halvdold inställning i nån sysex-meny. Men har du försökt alls? Jag har nämligen för mig att JP-8000 vägrar starta om uppdateringen inte lyckas. Eller menar du att du inte märkte av nåt nytt i det nya OS:et? Jag hade hoppats att de skulle fixa arpeggiatorn, men det är tydligen bara en ren bugfix, ingen uppgradering.

Volantiz: NL2:n som vi har i bandet spökar lite till och från, men jag tror inte den är uppdaterad till senaste ROM-versionen.

Klick i envelopes har inte nödvändigtvis nånting med exponentiella envelopes att göra, utan beror på antingen klantighet eller väldigt snabba envelopes. Om dom är kring 1-2ms så funkar det så att ljudet i praktiken amplitudmoduleras med en hög frekvens (1ms), vilket gör att det blir ett extra högfrekvent klick.. det finns ju analogsyntar som klickar också.

Om den vägrade starta..? Japp. Gissa om jag svettades. Hade haft den i två veckor bara när detta hände. Sedan har jag inte vågat/orkat försöka igen.

• Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-17 18:41

Klicket går att ordna, precis som False messiah säger, med en lite långsammare attack. Vad gör man om man vill ha en orgel och man inte kan få det där autentiska klicket då?

Men man vill kanske ha snabb attack på basar? Ställer man upp attacken så att klicket försvinner så hörs det klart och tydligt att attacken är lite slö. Pillar man på attacken tills den är bra så har man ett klick. Men om nu det där klicket skulle vara så förbannat bra att det skall användas till orglar, varför i guds namn har man inte on/off på det? Idioti. Det är helt klart en bugg som de gjort om till en feature.

mm.. då är det inget snack om saken.. roland kunde inte programmera VA-syntar

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-17 19:46

Det e väl kontaktproblem på tonhjulen...

på tal om inget så köpte jag precis en jp8080. Yay!

... fast det känns som om jag betalade lite för mycket.... vad är ett rimligt pris för en sådan helt i nyskick?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-17 20:18

6000 kanske?

• Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-18 00:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Volantiz
mm.. då är det inget snack om saken.. roland kunde inte programmera VA-syntar

Håller med...:kaaaka!:

Jag tycker själv att 13000 var ett rimligt pris eftersom det är den synth som blivit överlägset mest använd i min rigg. Förrutom datorn förmodligen den pryl i mitt hus som blivit mest använd...

De verkar dock gå för ca 6000-7000 nu. Har sett en för 5500 har jag för mig men vad är väl tio billiga synthar i skogen?

1
Bevaka tråden