Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig skräddarsy en musikdator

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 00:09

Tjena, ny här på forumet och behöver er hjälp!

Jag ska köpa mig en dator för musikinspelning
och editering men har inte en aning om vilken
prestanda, tillverkare som är att föredra till en
hemma studio.

Skulle vara evigt tacksam om ni kunde hjälpa mig att "skräddarsy"
en sjyst dator (lösa delar) med bra moderkort, tyst låda, hårddiskar,
processor, ja rubbet för 9.000 - 10.000:-, alltså det bästa möjliga
för detta pris.

Jag har surfat runt på olika sidor där man köper datorer men det hjälper liksom inte att titta på olika komponeter när jag inte vet vilken prestanda eller tillverkare som är att föredra till detta ändamål.

Jag kommer spela in sång, trummor, gura, synth mm.

Skulle vara så skönt att få en lista över allt som behövs så
jag bara kan beställa på en gång.
Gärna tips på mixer och ljudkort också men det inkluderas ej i priset utan köpes separat.
Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 00:11

Oj då! Glömde tala om att det är en pc jag är ute efter

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-17 00:13

Prisbilden får oss att ana det...

Undrar om du inte lagt dig lite väl lågt dock?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 00:17

Det var snabba ryck=)

Okej, kör på du så får vi se vad det hamnar på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-17 00:21

Jag är slö så jag säger "Dell plus ett bra ljudkort"...

Men Encore och några andra är bra på att bygga med lösa delar.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 00:22

Alltså ett paket från dell? Vilket skulle du ta då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-17 00:28

Egalt. Men ljudkortet skulle jag lägga lite extra krut på. Själv tycker jag bättre om externa ljud/midi-interface (USB, USB2, FW) än sådant man skruvar in i datorn. Varför? Enklare att komma åt alla kontakter osv, mindre risk för störningar. Med det tankesättet kan man även lika gärna välja en laptop som en stationär dator.

Plockedator för 10.000:- borde bli helt OK tycker jag. Nackdelen med Dell-paket är att om det inte passar en 100% så det apdyrt att tex lägga till minne när man köper den. Och att köpa tredjepart till märkesdator var ingen lek förr iaf.

Är också förtjust i externa ljudgrejer, mest pga av att man slipper allt tjafs med IRQ osv. Sen är ju faktiskt extern rackbox + PCI-kort i praktiken samma sak som extern rackbox till Firewire tex.

Allmänna rekommendationer:

Jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att Intel CPU + Intel chipset är säkraste valet för musikdator. Ingen har hittils gett mej anledning att säga något annat.

Surfa in på tex www.carillondirect.com och kolla vad dom använder för komponenter och sno ideer. Man vet ju att deras prylar funkar bra för musik... (finns fler såna företag, men jag kommer inte på några URL'er just nu).

Snabb hårddisk och mycket minne känns minst lika viktigt som snabb processor nu för tiden tycker jag.

Köp inget 3d-grafikkort, det är en av få saker jag haft strul med på senare år. Ett matrox är väl lyxvalet, enkelt ATI kör jag, funkar bra.

Mitt tips ser ut ungefär som Peter H´s tips, Intel CPU + Intel chipset har fungerat bra som musikmaskiner länge nu.

Asus tycker jag gör bra moderkort mera specifikt något ur deras P4P800 serier ser bra ut, finns även en P4R800-VM med inbyggt ATI 9200 grafik kort. Den senare fungerar med all säkerhet bra (har själv en 9200 till grafiken) men kan vara en nackdel om du senare vill byta ut Grafik kortet.

Grafikkort: Ati eller Matrox har alltid fungerat bra för mig, Helst med ATI´s egna drivrutiner (Om du köper ett med ATI chip) då jag tycker att dessa är välskrivna.

Processor: där behöver du inte en värsting om du inte skall lägga på jätte mycket pluggar och Mjuksynthar men en 2,4 - 2,8MHz Intel P4 800MHz frontside bus känns väl ganska prisvärt idag.

Minne: minst 256MB men helst 512MB (OBS! Tänk på att använda dom dubbla minnes kanalerna alltså tex 2*256MB för att få 512MB)

Discar: IDE fungerar bra men ser ingen anledning att inte köpa S-ATA
idag, relativt billigt och lite snabbare. Tänk på att köpa 2st helst, en för Operativsysten och program och en för inspelning av audio filer.
OBS! se upp med IDEraid controllers då dessa kan ta upp all PCI bus kapacitet vilket gör att du får störningar när du tex spelar in (så kallade dropouts) brukar gå att ställa in PCI bus Utilisation på dom, men jag brukar lämna dom utanför så gått det går.

Nätaggregat: Minst 350Watt men gärna mera, tänk på att det sitter en fläkt i denna så att du får en som inte låter för mycket.

Ljudkort: M-Audio gillar jag iallafall, bra drivrutiner åtminstone till PC
Ifall du vill ha PCI, USB eller Firewire är en smaksak, men jag skulle välja firewire framför USB ifall jag vill ha en extern låda med flera ut och in än 2st. Finns även PCI kort med såkallade breakoutboxar som fungerar klockrent.

Låda: Finns numera en massa olika med dämpningar osv, Bla på www.whynoi.se dom har även fläktar, nätagg, processorkylare osv.

Länkar till lite roliga prylar och inspiration:

www.whynoi.se En massa tysta dataprylar.
www.asus.com Sjyssta moderkort.
www.lian-li.com Snygga lådor i aluminium, finns en tyst modell där oxå.
www.m-audio.com Bra ljudkort tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 17:52

Jag har tjuv kollat lite på Encores burk och vad tror ni om det här?

SEAGATE BARRACUDA 7200.7 120GB 7200RPM S-ATA 8MB
SEAGATE BARRACUDA 7200.7 80GB 7200RPM S-ATA 8MB
Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX
Någon typ av moderkort
INTEL D875PBZLK I875P S-478 FSB800 S-ATA LAN ATX
INTEL P4 2.6GHZ 800MHZ 512KB SOCKET 478
Någon typ av fläkt
DIMM DDR 512MB PC2700 333MHZ, SAMSUNG ORIGINAL x2 = 1024

Som ni ser behöver jag hjäp med någon typ av moderkort och fläkt.
Ser ni något annat jag missat?
tänkte jag skulle beställa i morgon så kom gärna med förslag vill ha den innan jul.
Jag tror jag ska beställa från dustin.se så utgå gärna från det de har men det är inte nödvändigt.
För övrigt menade jag 9000-10.000.- exklusive moms

  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 18:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av badcarma
Jag har tjuv kollat lite på Encores burk och vad tror ni om det här?

SEAGATE BARRACUDA 7200.7 120GB 7200RPM S-ATA 8MB
SEAGATE BARRACUDA 7200.7 80GB 7200RPM S-ATA 8MB
Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX
Någon typ av moderkort
INTEL D875PBZLK I875P S-478 FSB800 S-ATA LAN ATX
INTEL P4 2.6GHZ 800MHZ 512KB SOCKET 478
Någon typ av fläkt
DIMM DDR 512MB PC2700 333MHZ, SAMSUNG ORIGINAL x2 = 1024

Som ni ser behöver jag hjäp med någon typ av moderkort och fläkt.
Ser ni något annat jag missat?
tänkte jag skulle beställa i morgon så kom gärna med förslag vill ha den innan jul.
Jag tror jag ska beställa från dustin.se så utgå gärna från det de har men det är inte nödvändigt.
För övrigt menade jag 9000-10.000.- exklusive moms

Varför låter INTEL D875PBZLK I875P S-478 FSB800 S-ATA LAN ATX som ett moderkort?
Jag menar, det har NIC, S-ATA, och ATX anslutning/passform... vad mer har det? =D

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-17 19:41

badcarma : Kan bara flika in att jag blev grymt nöjd med mitt bygge så de delarna funkar jäkligt bra. Men visst, jag valde att skippa 800FSB-tåget (för att jag helt enkelt inte behöver något så vasst, och inte har råd med det heller) så en del grejer kan man ju uppdatera på listan. Fläkten och burken är finemang iaf.

Här huserade jag i några veckor tills jag hade lärt mig alla nya tekniska begrepp sedan sist jag köpte dator (3 år sedan):

http://www.sweclockers.com

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 13:27

Encore: Om du utgår från din burk och uppdaterade den med bla.800FSB
vad skulle du välja för komponenter då?
Ange gärna Tillverkare och modell då jag är har noll koll.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 15:39

Lägger du 11 000:- så får du en RIKTIGT fet dator.. Jag satte nyss uhop ett paket åt en polare, men då ingick ett grafikkort som är svindyrt, så där kan du spara pengar. DVD-brännare kanske inte heller är helt nödvändigt, inte heller creatives surround högtalare. Jag hade rekommenderat dig följande fast med dubbla minnet och utbytt grafikkort, ings högtalare och eventuellt utbytt brännare.
-----------------------------------------------------------------------------------
Asus P4P800, i865PE, FSB800, DDR3200
Pentium4, 3000MHz Socket 478 FSB800
Diskdrev 3.5" Samsung, Silver
NEC DVD+ -R/RW ND-1300A
Gigabyte Radeon 9800 PRO, 128 MB
Maxtor +9 SATA, 160GB, 8MB, Fluid, 7200
Creative Inspire P580, 5.1 System
IN-WIN S564, Black/Silver Miditower,300W (tyst)
Dane-Elec DDR3200, 2x256MB, Dual Channel (eventuellt dubbla, samt märkesminnen)
-----------------------------------------------------------------------------------

Detta är inköpt från SHG.BIZ. Bra service och snabb leverans och dessutom rusktigt billigt. En snabb dator, med bra processor samt snabba minnen. Dessutom relativt tyst och minneskort läsare och USB i fronten.

Förstår inte riktigt varför du skulle behöva i875 moderkort.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 18:52

Dualrange, du skrev:
Discar: IDE fungerar bra men ser ingen anledning att inte köpa S-ATA
idag, relativt billigt och lite snabbare. Tänk på att köpa 2st helst, en för Operativsysten och program och en för inspelning av audio filer.
OBS! se upp med IDEraid controllers då dessa kan ta upp all PCI bus kapacitet vilket gör att du får störningar när du tex spelar in (så kallade dropouts) brukar gå att ställa in PCI bus Utilisation på dom, men jag brukar lämna dom utanför så gått det går.
Menar du på diskarna eller på moderkortet? Ska jag akta mig för att IDEraid ska finnas på moderkortet? Jag hade nämligen tänkt att köpa
Asus P4P800 DELUXE i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid FireWire GB-LAN Audio Socket478 ATX och där finns IDEraid. I så fall tror jag det får bli ASUS P4P800 I865PE S-478 800MHZ S-ATA GBLAN ATX. Vilket är bäst?

Dom problem jag hade med ett moderkort var med ett inbyggt "fastraid 100 lite" (hette så tror jag) problemet med denna ideraid var och är att den tar upp all tillgänglig PCI bus kapacitet för att den ska se ball ut i tester, eftersom att det var "lite" varianten gick det det tydligen inte att sänka dess hastighet heller. Detta löste jag genom att inte använda den helt enkelt.

På dom moderkort som du tittar på så är det en mycket nyare typ av Raid kort där problemet borde vara helt borta eller åtminstone gå att ställa in, men jag har ej testat dessa själv på någon av dom maskiner jag byggt.

Så jag tror inte att det skall vara några problem med något av dom kort du valt men kan inte lova något heller.
Men måste poängtera att om du inte har något kopplat till IDE raiden så kan du inte heller få några problem med just detta heller.

Raid på IDE brukar allmänt va en ganska dålig idé.. så hoppa över det om du inte har bra koll på läget

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 14:05

Okej, hoppar över det.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 16:13

Det får bli det här!

SAMSUNG DVD-ROM 16X/48X INTERN IDE SVART BULK 395.00

INTEL D875PBZLK I875P S-478 FSB800 S-ATA LAN ATX 1,495.00

SAMSUNG DISKETTSTATION 3.5# 1.44MB SVART 150.00

ANTEC MIDITOWER SONATA PIANO BLACK 380W SILENT 950.00

ASUS RADEON 9600SE 128MB DVI TV-OUT AGP 950.00

DIMM DDR 512MB PC3200 400MHZ, SAMSUNG ORIGINAL x2 1,590.00

LITEON CD-RW 52X/32X/52X INTERN IDE BULK SVART 295.00

INTEL P4 2.8GHZ 800MHZ 512KB SOCKET 478 1,795.00

SEAGATE BARRACUDA 7200.7 120GB 7200RPM S-ATA 8MB 885.00

SEAGATE BARRACUDA 7200.7 80GB 7200RPM S-ATA 8MB 675.00

TOTALT SEK( exkl moms ): 9,180.00
Moms tillkommer med: 2,295.00

1
Bevaka tråden