Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nybörjar-sampler-fråga

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 23:54

tjenare allihopa!
jag är typ uppväxt med mjukvarusamplers så jag vet inte riktigt vad en hårdvarusampler klarar av..

jag bara undra om man köper en gammal billig sampler typ AKAI s3000XL, kan man då ladda in tex ett piano på 200 mb? och sen köra det med upp mot 32 röster?

kanske är en dum fråga men jag var tvungen..

har en sådan sampler syntliknande funktioner med filter envelopes m.m?

planerar nästan enbart isf andvända den i live-sammanhang..

tacksam för alla svar

mvh emil

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-18 00:00

Njej, en dylik Akai sväljer 32 mb - max. 32 röster tror jag den har dock. Syntliknande funktioner - absolut.

Uppväxt med softsampler! Har dom funnits så länge? Nu kände jag mej nästan lite gammal...

Hursom, det är ganska lätt att hitta max minne för varje sampler på nätet, och med de flesta hw samplers är det så enkelt att mängen installerat minne motsvarar max storlek på samtidigt laddade samplingar. (finns väl några maskiner som kan lira från hårddisk, men det brukar finnas en del begränsningar då).

Antalet röster i hårdvara brukar vara ganska pålitligt, står det 32 så får man 32. Att tänka på är att en stereosampling ofta tar 2 röster, ljud i layers tar ännu fler, osv...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 14:01

ok!
då var det inte intressant=)
tack för hjälpen!

Kör ni fetgrymmt högtalarsystem när ni kör live? .. det kanske räcker med ett 32megspiano.. samplers med 2MB räcker för många. Kolla även upp storleken på pianos i romplers

1
Bevaka tråden