Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Machinedrum

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-18 22:35

Jo, jag är ju väldigt sugen att ha en machinedrum i min uppsättning, men vissa frågor kvarstår än så länge. det är tänkt att den ska vara master i midiuppsättningen och att den ska skicka information till mina externa synthar. Det jag undrar är:

1. Vore naturligt att den kan skicka information på flera olika midikanaler, har inte fått det berkräftat. Bekräfta nån, tack!
2. Finns det realtime-recording av midi?
3. Hanterar den legato-spel bra?
4. finns en massa ljudutgångar baktil. Vilken funktion fyller alla dessa? Vissa synthar har ju polyfonin ut så, men machinedrum är ju en trummmaskin. Är det de olika "machines" som finns inuti som har varsin eller är det en utgång för virveln, en för baskaggen osv?
5. Finns det någon extra snygg grej som ni tycker om att med machinedrum. Alltså något som den gör riktigt riktigt bra, eller något litet trix.

Tja, det var ju inga svåra frågor egentligen...
Det var nog det tills vidare...hoppas jag kan kasta iväg min fula groovebox snart och ersätta den med en snygg machinedrum.

Tack! -Clase

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-18 22:43

Jo, en sak jag tycker om med machinedrum är att den är så gediget bygg, precis som sidstation. Kontakterna är fastskruvade ordentligt i höljet osv. I många nya grejer sitter de bara i plasten. Ingen risk för glapp i kontakterna i den här maskinen liksom.

  • Medlem
  • 2003-12-18 23:09

1. Japp. Den kan skicka ut på 16 olika midikanaler
2. Nej, inte vad jag vet
3. Se 2
4. Separata utgångar? Du kan skicka vilket ljud som helst till vilken utgång som helst, fiffigt om man t.ex. vill använda externa effekter till bara vissa ljud
5. Användargränssnittet, användargränssnittet och användargränssnittet. Det är en "omedelbar" maskin. Om det är ett trumljud man inte gillar så går det fort att fixa till det till något som passar bättre. En av de mer dolda grejerna är att använda trumsyntharna till att spela melodier/ackord/basgångar, det blir ljud som man aldrig får till från annan synth då.

Så. Först och främst är det en trummaskin. Att den sedan kan agera lite midisequencer är faktiskt mest en bonus. Monomachine är däremot konstruerad för att hantera melodier samt midi på ett sätt som är instoppat i designen redan från början.

Ta och läs igenom manualen:
http://www.machinedrum.com/files/Elektron_SPS-1_users_manual_112.pdf

Där finns det nog svar på de flesta frågor du kan tänkas ställa.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-18 23:23

Tack. Kan medela att det inte blir en mpc. Blir en machinedrum. Nästa grej efter det blir ju lätt en monomachine, fast det får bli om ett halvår, så dyr som den är. =(

Machinedrum'en är guds gåva till mänskligheten om du frågar mig!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-19 04:45

jo, det finns inte många som vill sälja sina maskintrummor. Bara det är ett gott omen. Tror jag sett en begagnad annons en gång. Säger en hel del.

Sök på machinedrum på www.vendolin.se under säljes, så hittar du en för 8000:- i Stockholm. Om den inte e såld då förstås.

En begagnad annons? Hade annonsen använts tidigare?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-19 21:37

tsss...haha!

1
Bevaka tråden