Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En sån här ser man inte ofta...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Näe, de flesta har väl gått sönder. Läste någonstans att det bästa ljud en sådan någonsin gjort var det ljud som uppstod när den sparkades ned för en trappa.

De flesta verkar vara eniga om att det är den sämsta skit som någonsin tillverkats. Är det så illa?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-20 11:48

Har aldrig hört den själv men har läst samma sak...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-20 15:35

Tror jag knappast. Det är en supersynt, designad av Donald Buchla. Analoga oscillatorer och filter. Både Moog- och Oberheimfilter. Jag vet att KBC sålde några stycken - till fullpris. Den var snuskigt dyr.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-20 16:01

Åandra sidan så säger Vintagesynth:

Citat:

One historical point is that the OB-Mx is, at present, the last synthesizer designed by Don Buchla. Buchla has sort of disowned this unit, though. Its filters are actually pretty bad. They don't manage to emulate either the 2-pole Oberheim or 4-pole Moog filters In fact they sound notoriously thin and tweezy.

Åenasidan så sa Keyboard Magazine såhär när den kom...

Bara att Buchla har varit med på ett hörn får mig givetvis att vilja ha en

Ja... vad ska man säga?

Ägde en i drygt ett år innan jag beslutade mig för att göra mig av med den!
Det var en 10 rösters verision. Man kan väl säga att jag var en aningen besviken på
resultaten jag fick fram ur den, filter section var en aningen klen och hadde svårt att få fram ett bra klös! där i mot så var enveloperna väldigt bra.
En annan nackdel var också att när du skuvade på pottarna i realtid så kunnde man höra ett digitalt zipper ljud, vilket inte är så trevligt om man vill skruva på den samtidigt som man spelar in.

OBMX var delvis baserad på Buchla 300 och 400 som och var analoga syntar under digital kontrol presis som OBMX, så det fans alltid buggar i mjukvaran! Jag fick upgradera min ett par gånger innan jag fick allt att fungera.

Så mitt råd är, skippa OBMX och köp en Expander eller Matrix 12:a istället!

- Robert Leiner
http://leinermedia.com

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-21 21:36

Oj! Robert Leiner? Det namnet ringer en liten klocka! Tänker på inslaget musikbyrån i våras. Finns en tråd på 99:an som handlade om det programmet.

Den svenska dansmusiken

Kul att se dig här. *hedrad*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-21 22:24

Jag bjöd in några hit efter det programmet...

Kul att du kollar in ibland, Robert.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-22 09:03

Kul att höra att någon hade erfarenhet av den, Source...det tackar vi för...

1
Bevaka tråden