Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

behöver tips kring scsi och triton..

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såg den här annonsen på vendolin och började fundera på om man kan använda den till scsi utgången på tritonen och där´med kunna ansluta till usb ingångar till datorn,eller hårddiskar..

http://www.vendolin.se/annons.php?56390

Är det nån som har använt sig av nåt liknande??

behöver lite tips om vilka scsi-hårdiskar man ska kolla upp och som är bra..
Har ioförsig en zipdrive liggandes nånstans i hemmet...

Det är möjligtvis ingen som har en scsiutgång-kort till triton som vill bli av med den??
Har beställt på Jam men väntan är inne på ca 4 månaden nu så ,man börjar väl tröttna lite......
Varor man beställer borde bli billigare ju längre man väntar,tycker jag.
Är väl inte helt orimligt...??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-20 17:38

Vad ska du med SCSI till, till en Triton? Det är ju en trevlig workstation men en mardröm till sampling. Bättre använda datorn och mjukvarusampler för den biten, tycker jag. Men om du bara ska läsa in CD-rommar så är det ju trevligt iofs.

Jag tänkte just andvända den till att lägga över samplingar o dyligt..
Men man måste ju ha ett sätt spara grejerna på antingen en hårdisk eller zipdrive....
Kanske är smidigast o ha en cd-drive så kan man ha saplingar o sånt på cd...
vad är snabbast??? och föra över samplingar med...
Vad använder folk mest ,,nån som vet?

snabbast är nog cd, fast de har ju begränsningar...
Kör med zipdrive eller hd, så kass kan den väl inte vara om man gör samplingarna i datorn o skickar över?
Varför köra usb när det finns vanliga pci kort som tom e lite billigare ibland.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-20 20:20

Ja, men alltså - varför öht bry sig om att fippla med samplingar i Triton? Jag har haft en vanlig Triton + en LE och mixtrat med samplingsdelen i bägge, det är det värsta gränssnitt för sampling som jag sett. Hur icke-intuitivt som helst... Du jobbar väl med någon dator el dylikt också? Bättre att köra mjukvarusampler där. Eller köpa en dedikerad hårdvarusampler, t ex en E-mu ur Emulator 4-serien (E IV, E-Synth, E64, E6400 etc) - får du fatt på en Ultra av någon av dessa så har du en helt otroligt bra sampler. De är inte särskilt dyra nu heller, runt 5-6000 för en Ultra med massor av minne + tillbehör. Glöm Triton och sampling, det är inte två begrepp som går hand i hand. Is my humble opinion.

Kritiserar inte, försöker bara bidra med lite konstruktiv hjälp på traven... :kaaaka!:

Ok iof har jag alldrig samplingsdelen på min förra triton studio.

Måste bara få säga att KURZWEIL är bäst på samplers.
*asg*

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-20 23:11

E-MUs samplers ligger ju oftast ganska schysst i prisläge å nu börjar Yamaha A-4000/5000 sjunka (såg en A5000 för 5 papp).
Korg kommer säkert släppa ngt nytt på Winter-NAMM (Triton har ju några år på nacken numera). Roland kommer med ett gäng nya produkter enligt fantom-s forat jag hänger på:

"I called Roland UA and they said they already received a list of equimpnet that will be introduced at NAMM. The rep I was speaking to told that he has no permission to tell me details.

I asked him very, very much and he told me that there will be lots of new things (like some ultra-new arranger keyboards), but Roland will not introduce a new workstation (whew!).

Roland UK also said there will be some interesting equipment worth checking out."

Kanske blir ett trevligt NAMM...

Hmm...kanske lite OT men jag e säker på att "Triton" förekommer i texten.

Yes äntligen en arranger från roland, va ju ett tag sedan dom släppte va7

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-21 00:17

drdreas: DisCover5 då? Har du missat den?

Ursäkta min dåliga koll men va är pci-kort för nåt... och hur funkar det???
En annan fråga: om du har många samplingar som du vill lägga över till triton hur funkar det...måste man ta en sampling (ljud..) itaget och lägga över den till sin plats eller kan man skicka över många i taget..
Tänk att man sak göra en spelning ,då vill man kanske inte sitta en kvart och lägga över sina ljud till synten som man har på nån extern en het...
Tacksam för svar!

Tjena jag har missat discover helt, trodde det var en synt

jo pci är ju dom vanliga instickskorten som man lägger i datorn, typ ljudkort ethernet...
Dom flesta synthar brukar kunna ladda en grupp av samplingar dvs du laddar dom ljud du vill ha sen sparar du alla ljuden i en enda stor fil som laddas in på en gång..

1
Bevaka tråden