Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med strömadapter.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick min Alesis HR16B idag. Den fungerar dock inte.
Jag satte i adaptern eluttaget, adaptern i maskinen och tryckte på power. Inget händer. Jag vill hoppas att det bara adaptern.

Nå problemet är att adaptern är "9V ~ 7VA", till skillnad från alla mina andra adapters som ligger på 6VA (eller 500mA vilket verkar vara samma sak, typ?). Så verkar inte kunna plugga in någon annan adapter i HR16, men kan jag plugga in den ev. felande adaptern i någon i mina prylar som vill "9V ~ 6VA"? Utan att något går sönder.

Nej, jag är inte helt nere med det elektriska.

Du kan plugga in lite kors och tvärs, testa tex en av dina 6VA-adaptrar i HR16 så ser du om den funkar.

Det mest dramatiska som brukar hända när man pluggar i fel adapter är att säkringen går. Mindre kul med formgjutna plastklumpar, men inga problem om man kan skruva isär den.

Fel spänning ställer sällan till med nån skada, det är för mycket ström som är lurigt... (vilket iofs hänger ihop, men ändå)

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-22 16:15

Eehh, för mycket ström ?

Nu tror jag nog att du har lite fel. En adapter levererar Maximalt den ström som en apparat behöver.

Om du har en adapter som kan leverera 2000ma och din apparat förbrukar 500ma så lämnar inte adaptern mer än 500ma.

Det innebär i praktiken att om din maskin drar 500ma så ska adaptern kunna leverera 500ma.

Visst hänger det ihop att strömmen ökar vid lägre spänning och minskar vid högre spänning men jag skulle nog ändå vilja påstå att fel spänning är huvudproblemet.

Fel spänning kan vara tex. fel volt-tal, fel polaritet vid DC, AC istället för DC och viceversa.

Mvh

LJ

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-22 17:08

..och om man pluggar en adapter (som kan leverera max 500 mA) till en synt (som kräver 1000 mA) så brukar adaptern gå åt skogen.

"be sure to use only our superduper expensive original ultra AC adaptor"

Citat:

En adapter levererar Maximalt den ström som en apparat behöver.

Beroende på resistans och spänning så kommer en viss ström att försöka gå igenom hela krestsen. Är den strömmen större än vad adaptern kan ge så går säkringen. Eller nåt ännu värre om säkring saknas. Har både teoretsik och praktisk backning för detta

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-22 17:57

Om det står ett "~"-tecken efter den angivna spänningen på adaptern så betyder det att den ger växelström ut. Och då kan man inte använda sina vanliga adaptrar som oftast ger likström ut (då är de märkta med ett "="-tecken där den undre linjen är streckad, alternativt "DC" efter den angivna spänningen).
Men som waveterm påpekade, spänningen ska stämma. Den effekt eller ström (VA, W el. mA) som står på adaptern anger den maximala effekt eller ström adaptern kan leverera.
Vad står det på ingången på trummaskinen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-22 18:01

Peter H:
Jag tror han menade att adaptern levererar den ström som behövs förutsatt att den klarar det, inte mer, även om det stå 10A på adaptern.

makari:
där sa du något! jag har alltid tagit för givet att ~ tecknet är lika med = tecknet (rak linje, med en linje punkter under)..

det blir alltmer komplicerat. och intressant.

Har du testat någon annan adapter än?

Testade med en "9V = 500mA".

Den lös starkt, för starkt. Och den skrek!

~

Jo, jag testade alltså innan jag fick veta skillnaden mellan = och ~. Dessvärre har jag ingen, hittar ingen med ~. Skumt med tanke på hur sanslöst många adaptrer jag har.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-22 20:57

Funkar den nu eller?

AC-AC-adaptrar är inte så där värst vanliga vad jag vet.

Nej, jag väntar på att musikaffären ska leta fram en passande adapter att prova med.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-12-31 14:27

Om +/- är fel men det andra (V/mA) är rätt, vågar man testa då?

Klipp av kabeln och koppla om, alternativt öppna adaptern och koppla om. Det senare är att föredra om man är noggrann av sig :kaaaka!:

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-31 15:08

Jag brukar köra efter devisen:
Luktar det bränt ere nog fel nånstans...
Blinkar dessutom displayen argt (som min gamla SoundCanvas gjorde innan den dog) e det inte heller speciellt bra.

Det ska vara kul med elektronik! :kaaaka!:

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-12-31 15:45

Ok, det är bästa att vända på +/- jag har nog nått gamalt material att göra nån fasvändar kabel av..... få gräva lite.

danke!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bionik
"be sure to use only our superduper expensive original ultra AC adaptor"

Var hittar man en sådan?

Dom brukar följa med när man köper nya prylar, om du inte har en så får du kontakta en superduper expensive original ultra retailer.

Det där med att det generellt inte skulle vara någon större fara att plugga i fel adapter - det kan det visst vara! Inte alls ovanligt att seriedioder går sönder om man kopplar in fel polaritet t.ex. Nu är väl inte en trasig diod något större problem att byta men det kan vara irriterande och tar ju trots allt lite tid, och naturligtvis kan andra saker gå sönder också beroende på hur dioden brinner av.

Fel volttal kan sabba kretsar även om det sitter säkring i; säkringen är oftast inte spänningsanpassad utan löser bara ut av en för stor ström. Regulatorer mår inte bra heller och kan gå sönder vid alltför stor överspänning, och riskerar också att överhettas. Ju äldre prylar det är desto ömtåligare brukar komponenterna vara (men det är bara nätt och jämt en tummregel) och ofta är det svårt att hitta ersättningskomponenter utan schema eftersom det är svårt att hitta datablad för gamla komponenter (särskilt obskyra asiatiska industrikomponenter som oftast verkar sitta i synthar).

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-14 20:58

En fråga, stabiliserad adapter? På teknikmagasinet rekomenderade dom en dyrare men stabiliserad adapter..... när jag hörde med dom??

Är det nödvändigt?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-14 21:05

Nu har jag förstås inte doktorerat på elektronik... ja, inte ens förlängningssladdsuppspikning modell "enklast möjliga", men jag tror inte att en pryl mår så bra om man t ex kopplar lite SJ-ström (16000 volt? typ?) till den och trycker på "on"...

För att citera den gode Beavis: "Fire! Fire! Fire! Firefirefirefirefirefirefire!"

Å andra sidan kan man ju alltid modda!

OT, ursäkta att jag sabbar tråden med bilder, men jag kan inte låta bli att även lägga in nedanstående, sökte på "Beavis" och vad hittar man om inte en bild på... Bushhead!

"Fire! Friendly Fire! Fire! Fire! Firefirefirefirefirefirefire!"

Stilpoäng till PF, SJ kör med 15000 volt (16 2/3 Herz). 16000 volt var en bra gissning. För övrigt så spikar man inte upp sladdar. Man använder limmpistol.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-14 23:17

Och om ni inte redan asgarvat, finns här ett annat exempel på något som bör få en att dra på smilbanden...

Hemgjord Kola!

En liten film. Helt sanslöst briljant ihopklippt, stackars Tina!

haha den var rolig

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-15 09:40

En fråga, stabiliserad adapter? På teknikmagasinet rekomenderade dom en dyrare men stabiliserad adapter..... när jag hörde med dom??

Är det nödvändigt?

1
Bevaka tråden