Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min första synth! :)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-23 18:00

Nu har jag äntligen lyckats sålt min GameCube och fixat mig en synth.

Det blev en Clavia Nord Lead 1 (klaviatur) expanderad till 12 röster. Fick även ett minneskort med.

Den skickas idag, så det tar väl ett tag innan jag får den, med tanke på alla helgdagar :/

Blir nog bra som min första synth tror jag.
Återkommer när jag fått hem den och testat den

God Jul & Gott Nytt År!

Bra val!

Rött är ju julens färg - perfekt synt så här i jultider.

  • Medlem
  • 2003-12-23 22:20

false messiah: hahaha, ja det har du rätt i

Sämre förstasynt kan jag tänka mig. Till exempel Yamaha YS200. Grattis.

Undrar vilken min första synth blir... För mjukisar räknas väl inte?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-26 11:29

Är nog en rätt bra och fin synthesizer...inte allt för komplicerad. Sitter med rackversionen ibland när jag bara vill skruva. Min första synth var en Spectral Audio Neptune 2. Var ett av mina bästa impulsköp någonsin! God jul!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 11:52

Är nog dags för mig att skaffa en första hårdvarusynth också..
Finns det några bra runt 1500-2000 som man lätt kan skapa ljud med rattar och slajders på?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-26 12:03

Ja, det finns det väl - men det är väl fler krav än så? Midi? Möjlighet att spara ljud? Andra nödvändigheter?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 12:12

Det ingår väl i bra?

MIDI, spara ljud, polyfoni, minst 2 oscillatorer.. Hmm, behöver man nåt mer?
Den måste ju kunna skapa snygga ljud också, givetvis

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-26 12:28

Jo, vad jag menade var - du skrev "Finns det några bra runt 1500-2000 som man lätt kan skapa ljud med rattar och slajders på?" Och ja, det finns det alldeles säkert - men vill man även ha MIDI, kunna spara ljud osv brukar syntarna med rattar och reglar bli dyrare än vad du vill ge. Så tänkte jag i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 12:37

Ah, okej.. Men vilka bra syntar med rattar och slajders finns det runt 1500-2000 då?
Om man ser bort från att den ska ha MIDI och minne...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-26 12:51

Jag har för dålig koll - så jag skickar frågan vidare till Volle, PF, Amino, Parakeet med flera. Finns ju även en möjlighet att någon nyare billig VA fyller dina kriterier.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 12:54

Åh, VA låter mycket intressant! Finns dem i den prisklassen?!

Billigast begagnad VA torde vara Korg MS2000. Rackmodellen borde du kunna få för runt 3500:- Vill du ha en MS2000 med klaviatur så kostar det ungefär en tusenlapp till. I den prisklassen har vi även Yamaha An1x som lär vara en finfin synt. Okej, den har inte rattar till allt, men dock 8 stycken, så den borde vara mer lättskruvad än de flesta syntar utan rattar. Ljuden? Har haft en AN200 som skall ha samma "motor" och den lät jäkligt bra.

Även Clavia Nord Lead Rack ligger i denna prisklass - 3500:- Absolut billigaste VA är nog ändå Dark Star från Red Sound. De flesta verkar fnysa åt den och betrakta den som patetisk. De som verkligen testat den anser att den ger väldigt mycket ljud för pengarna. Vilka pengar? En begagnad skall man nog inte betala över 1500:- för. De sista såldes nya för 2995:-

Om det bara är lite slajders och rattar du vill ha på en klaviatursynt så finns ju Roland JV-80 och Yamaha SY-85. Dessa har reglar och jag är rätt säker på att man kan adressera dessa till externa enheter så att de till exempel kan styra filter och resonans på en syntmodul. JV-80 är en bra synt som har plats för ett expansionskort. Den är mamma till den smått klassiska JV-1080. SY-85 är lillebror till SY-77, fast utan FM-syntes. Den använder traditionella samplade vågformer. Har ingen aning om hur den låter, men jag har läst att den skall låta bra. BÅda dessa borde kosta runt 2000:- begagnade.

Undrar du över något så är det bara till att fråga på.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 15:29

Ah! Man tackar..
Vad innebär expansionskort?

Var finns det säljes-annonser på syntar? Förutom vendolin - söker där nu

Citat:

Sämre förstasynt kan jag tänka mig. Till exempel Yamaha YS200. Grattis.

Min första synt var en Korg Ms10. :kaaaka!:

Du lär få mer instant music ur din Nord, Jejk. Grattis!

Roland, och en del andra tillverkare, har expansionskort med nya ljud och vågformer. De flesta syntar jobbar med samplade ljud (vågformer) och synten inehåller en viss mängd sådana samplingar (skrivs ofta i megabyte). VA-syntar emulerar med datorkraft hur en analig synt är uppbyggd och har således inga samplade ljud. De flesta syntar sedan Korg M1 (1988) har färdigsamplade ljud som utgångspunkt.

Roland kom på den ljusa idén att göra kort med ännu fler samplingar inom vissa kategorier. Man skruvar helt enkelt upp locket på synten och sätter i kortet. Dessa kort skall dock ej förväxlad med RAM- och ROM-kort. Även Korg och Emu tillhandahåller motsvarand kort till vissa av sina syntar.

Dessa samplingar kan du sedan använda när du gör egna ljud på till exempel en JV-80. Roland har kort med samplingar för techno, country och allt möjligt. Du kan blanda hej vilt mellan syntens egna samplingar och de från korten. I min JV-1080 har jag korten "Session" och "Vintage". Det förstnämnda kortet innehåller blandade samplingar och, Vintage innehåller samplingar från gamla klassiska syntar.

Om du redan har en MIDI-klaviatur (eller motsvarande) så tycker jag du skall kolla upp en begagnad JV-1080. Deras funktionsvärde och ljudkvalité är klart högre än deras ekonomiska värde. Med detta inte sagt att Korg eller Emu´s motsvarigheter är sämre, jag har bara inte testat dem. Frågor om den kan nog andra svara på.

De anonnser jag brukar kolla finns på www.vendolin.se, www.instrument-online.nu och www.blocket.se

  • Medlem
  • 2003-12-29 17:13

Idag kom min synth!
Har lekt lite med den, hur kul som helst!

Nu måste jag bara läsa igenom manualen ett par gånger

Julafton på riktigt! För fasingen - det slutar aldrig vara roligt med nya leksaker. Sitter nu och är extremsugen på en Vintage Pro (fy, fy, fy!)... Det får dock räcka med tre nya synthar i år

1
Bevaka tråden