Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vocoder

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det för Vocoder Karl bartos använder på sin nya skivan? och på esperanto också för den delen....

//Christofer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-27 18:22

Använde inte Karftwerk och Karl ganska mycket talsynthes kört genom vocoder?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 14:50

Karl Bartos har en egen burk som heter DLS.

(Saxat från en intervju med honom)

"DLS:en har han med sig ja, men det berodde på att det var hans eget instrument.. det är egentligen ett gammalt program som han kör på en urgammal IBM maskin med ett analogt (!) kort i.

Den programmeras fonetiskt, med parametrar för varje stavelsem hur länge den ska hålla ut, vilken tonhöjd, eventuellt vibrato och allt sådant... Ingen input signal alls, utan det är en ren talsyntes.

han tyckte det var ett rent helvete att programmera den, men att den är rolig för att den är unik och inget annat låter som den..."

gäller att ha tålamod med andra ord

vad tycks föresten om hans nya skiva??

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 20:41

Nja... Han är ju inte någon litterär mästare om man säger så. Coola ljud. Lite för "pop" för min smak. Betyg enligt mig 2/5. Men jag har många polare som gillar det. Jag gillar ju Kraftwerk bättre. Min favorit är Computer welt!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-12-31 15:31

Jag tycker skivan är jättebra. Tycker om Kraftwerk mer, men Communication får stå på samma hylla som kraftwerkskivorna. På något sätt stör jag mig inte att den har mycket melodier. Skönt också när han använder "instrumenten" som "trummor" också.

1
Bevaka tråden