Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Befann mig i en skivaffär i Pernau (Estland) 1990 från Sovjet och där stod en maskin med drygt tre oktaver på en hylla. Den var ruskigt billig, vill jag minnas, men kommer inte ihåg vad den hette. Jag visste inte ens att ryssarna tillverkade dylikt, men det var klart att de tvunget måste kontra allt från väst.
Hur som helst var jag intresserad av maskinen och via en estnisk vän frågade jag om jag kunde få prova. Det var ju enda sättet att förstå hur den fungerade; att läsa på panelen lönade sig inte. Den bastande damen till skivförsäljerska räckte dock envist endast över instruktionsbroschyren till mig och drävid stannade planerna. Annars hade det stått en exotisk maskin bland de andra långt innan e-bay började översållas av ryska apparaturer.
Onekligen en cool bild men det står faktiskt Mixer Console Bay som bildtext.
Och det ser onekligen ut som ett gäng med elektronrör på kretskorten. Något som mig veterligen inte andvändes i nån rysk synth som jag hört talas om.