Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"mp3 till text" eller nå't

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-29 20:10

Jo, vet inte hur jag ska förklara... jag har tusentals mp3-filer... Om jag skulle vilja ha alla titlar samlade i en text-fil.. finns det nå't program som fixar detta åt mig? Att sitta och mata in titlar manuellt är ju värre än döden..

Nå'n som förstår vad jag snackar om? :rolleyes:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-29 20:15

Om du t ex kör in iTunes, www.apple.com/itunes (numera både Mac å PC) så finns där en funktion under menyn File; "Export Song List"; förutsatt att du läst in alla låtar i programmet så kan du då göra sådana listor. Defaultformatet är just .txt också, men man kan även få ut listan i formatet .xml (liknar html men är enormt mycket mer flexibelt enligt de som kan).

• Medlem
  • Jönköping
  • 2003-12-29 20:17

Det finns något sådant i WinAmp också, man får det i HTML-format,
tryck Ctrl+Alt+G.

• Oregistrerad
  • 2003-12-29 20:18

Kan man göra i Winamp också.. Fast det blir en html-fil.

• Oregistrerad
  • 2003-12-29 20:19

Haha, du var en minut före

• Medlem
  • 2003-12-29 20:24

Har iTunes lagt av med att ändra namn och struktur på ens mp3-kataloger? Eller måste den det för att klara av vissa funktioner?

Om det är så så borde de ta och implemetentera ett metalager mellan iTunes och hur musiken ligger på hårddisken så att iTunes ser det på det sättet den vill, och filerna ligger som jag vill. Hmm... nu blev det lite väl mycket programmering här kanske.

• Medlem
  • 2003-12-29 20:31

Tog och kikade lite på http://www.download.com och hittade i denna kategori en del vettigt:
http://download.com.com/3150-2141-0.html?tag=dir

Speciellt denna verkar fylla ditt behov:
http://download.com.com/3000-2141-10237969.html?tag=lst-0-12

• Medlem
  • 2003-12-29 23:54

Verkar vara trevliga program.. ska kolla upp dem! Tack så mycket!

jgb: det är en inställning man gör.. man väljer numera själv i installationen om man vill att itunes ska sortera upp allt åt dig eller inte.. förr så var det förinställt som default och man fick ändra det manuellt under nån meny.. en klantig miss från apple..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-30 09:48

Själv fick jag struktur i mina kataloger från den dag då iTunes föddes. Jag gillar standardisering, och iTunes har skapat den standard jag tror på;

Mapp 1 : Artistens namn -> Mapp 2 : Plattornas olika namn -> i dem - alla låtarna.

The Art Of Sargasso
\ Manouvres In The Spark
\\ Movement 1: Alabama
\\ Movement 2: Prescott
\ Viruses
\\ A strong healthy Hepathite
\\ Jams And Spoons
\\ A Rhythim To Believe In

• Oregistrerad
  • 2003-12-30 09:58

Men det som är jobbigt är att den skapar mappar för alla enstaka låtar man har också... Hade den bara gjort det för t.ex max 5 låtar av samma artist/grupp hade jag också kört med den katalogiseringen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-30 10:02

Tror du har missförstått.

Den kategoriserar artist - platta - låt.

Har du bara en låt med en artist, så visst - då blir det mappning av det också. Annars skulle ju programmet jobba inkonsekvent.

• Oregistrerad
  • 2003-12-30 10:15

Det jag inte förstår mig på är hur programmet jobbar

Men jag skrev ju exakt att jag tycker det är jobbigt när den mappar enstaka låtar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-30 10:25

Ja... annars skulle ju programmet inte jobba standardiserat. Sehr naturlich.

Dock skapas inte mappar för låtarna "per se".

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-12-30 10:51

Det är jättebra med den funktionen, den gör snyggt i mappen man har valt, den rör inte de andra.
I unknownartist- där hamnade ett gäng som jag inte döpt och så, det var lite jobbigt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-30 11:02

Fast de flyttas ju till rätt mappar när du väl döpt om dem i programmet. Det är så man jobbar med iTunes, programmet är mycket roligare att kategorisera med än att sitta å fippla med mapparna. Tycker jag.

1
Bevaka tråden