Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CDR & DVD-R prishöjning 2004?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stiger priserna på CDR & DVD-R skivor nu efter nyår i Sverige?
Om så är fallet - var är ett bra ställe att beställa online nu innan årsskiftet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 18:36

Nej, lagförslaget är försenat. Tidigast 1a april kan det träda i kraft.

Bra... Då kan man vänta med att hamstra cdr... Ska nog köpa in en 3-400... De härsknar ju inte med tiden direkt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 21:43

Man ska nog inte försöka köpa på sig ett par hundra den 31 mars heller utan i god tid. Man är nog inte ensam om att tänka så.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-30 21:46

Priserna ska ju inte höjas så himla mycket ändå, bara några öre per CDR typ... - right?

Tror det stämmer så, PF...

Har hört att förseningen beror på att alla eventuella protester (och det blev en hel del) måste går igenom innan lagförslaget kan stadgas, så om bara folk skickar in fler så kan det ta ytterligare tid

Tackar för infon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 22:37

I det ursprungliga förslaget tror jag höjningen (av kassettavgiften) skulle bli 800%. Nån beräkning jag såg har jag för mig resulterade i att den nu skulle bli ett par tre kronor per cdr-skiva, men betydligt mer på dvdr-skivorna pga den högre lagringskapaciteten.
Så höjningen kommer nog kännas även om priserna nog inte kommer att fördubblas över en natt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-30 23:48

Var det inte något med att RW skivorna skulle höjas kraftigast och R-skivorna bara någon bråkdel procentuellt?

Nej, nu ska jag leta upp fakta. Här finns originaltråden som dök upp i oktober:

Kassettavgiften upp 800% på CD-R, etc

...och i den tråden där skriver false messiah:

Citat:

Det blir inte 10kr på CD-R, bara på CD-RW och andra återskrivbara media. Omkring 2kr kommer kassettavgiften hamna på för vanliga CD-R. (Jag har siffrorna liggande nånstans om nån vill veta exakt.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-31 01:30

Enligt copyswede.se så ligger ersättningen idag på 2 öre per möjlig inspelningsminut, den skulle i så fall vara 1 krona och 48 öre per cdr-skiva (74 min) idag. En krona är ju faktiskt ingen chockhöjning då.
Och varför cdrw skulle få mångdubbelt högre avgift tycker jag faktiskt inte känns så motiverat, är det inte så att de flesta vanliga cd-spelare inte kan spela cdrw-skivor?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-31 01:46

Jag tar tillbaka det där, jag läste vidare och såg att nuvarande avgiften (sen år 2002) är på 92,5 öre per 74-min-cdr. Av nån anledning så tar man bara ut 62,5% av full avgift på cdr- och cdrw-skivor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-31 10:08

Och om en skiva blir misslyckad i bränningen, får man skicka in den till staten och få en gratis stadsanställd att disponera under fem minuter som kompensation?

Där sa du något PF... Unrar hur stora skatteavdrag man får möjlighet till med misslyckade skivor?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-31 10:59

Ptja, det måste man helt klart kunna göra. Smutt. Då ska jag som ett första led i steget dra av alla misslyckade CD-skivor jag bränt under årens lopp. Vi kan säga 200 stycken. Äsch, det blir bara peanuts. Måste komma på något bättre. Dra av för alla eventuella bländningsskador man fått av CDR-skivor i solljus? Sveda å värk, 200.000:-? Hmm.

Lagförslaget har inte passerat lagrådet än, och förmodligen kommer det att tas upp i riksdagen någon gång under våren. DN trodde att lagen skulle börja gälla 1 juli, men det lär man få veta när det kommer till omröstning.

Avgifterna i lagförslaget:

Engångsmedia (CD-R, DVD-R): 0,25 öre/MB
Flergångsmedia (CD-RW, hårddiskar i mp3-spelare, flashminnen osv): 0,7 öre/MB.

Visst kan man tycka att en avgift på 1,85:- per CD-R är rätt försumlig, men själv tycker jag det är en rätt stor del av en skiva som kostar omkring 5-6kr i handeln. Dessutom är det pengar som går till skivbolagen och de artister de känner för att ge pengarna till (beräknas efter hur mycket de spelas i media). Jag tycker det känns rätt absurt att Per Gessle får pengar när jag backar upp min hårddisk. Eller när jag bränner skivor med musik jag själv är upphovsmannen till för att sälja/ge bort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-31 14:49

Man kan ju ansöka om att få bli "profesionell användare" som då slipper kasettavgiften men jag undrar hur lätt det är för en sovrumsmusiker som vill ge ut en skiva på 100 ex på cdr.
Nån som har försökt?

  • Medlem
  • 2004-01-01 03:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av makari
Man ska nog inte försöka köpa på sig ett par hundra den 31 mars heller utan i god tid. Man är nog inte ensam om att tänka så.

Jag tror (läs hoppas) att även alla större företag som säljer cd-r kommer att hamstra. Frågan är ju hur det blir om man skulle köpa ifrån t.ex. Tyskland eller Danmark. Drabbas man då också? eu land till eu land.

Jag har fått för mig att skatteändringen gäller även om ett bolag hamstrat. Kan ha fel dock. Inom EU har jag inte en aning, men möjligen får man betala skatt och sånt elände.

1
Bevaka tråden