Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa synthinköp blir...?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-02 14:44

...jag sitter idag med en Yamaha CS6x, Roland D5, Siel DK80 (jodå, den lever fortfarande...;) ) och funderar på att utöka med ytterligare en synth (och så småningom göra mig av med Roland och Siel). Jag gör ren synthmusik à la And One mm och tänkte mig först och främst en Nord Lead 2 eller Waldorf XT. Vad tycker ni? Är det två bra val eller vet ni ngn annan synth som kan tänkas passa in? Prisbilden skall vara runt 4-6 000 kr och synthen måste vara lätt att använda då jag inte gillar att grotta i miljontals menyer!

  • Medlem
  • 2004-01-02 14:52

MS-2000 borde väl passa som hand i handske? Eller är du ute efter de mer digitala klangerna du kan skruva fram ur en Waldorf Microwave?

Ja, en MS2000 brukar vara användbar. Den låter hårt och ilsket. Vill du ha mer fluff så kolla in en Roland JP-8000.

Nu skall jag skruva ihop min V-50 som fått lite service

Ehr? Och du ska kalla dig synthare? DK-80:n har ju ett av de klart mest stenhårt synthiga utséendena bland synthar! Behåll som scen-synth om inte annat

  • Medlem
  • 2004-01-03 14:27
Citat:

Ehr? Och du ska kalla dig synthare? DK-80:n har ju ett av de klart mest stenhårt synthiga utséendena bland synthar! Behåll som scen-synth om inte annat

LOL, visst är utseendet på DK80:n stencool. Du har en poäng med att den kan stå på scen och ta till sig blickarna....:kaaaka!:

Jag letar främst efter hårda, minimalistiska och skitiga ljud men även en synth med bra pads skulle behövas. JP-8000 har jag aldrig testat men är ganska nöjd med MS2000. Vad ligger de i pris ungefär?`Kan tänka mig att man får en NL2 för runt 6 000 kr?

"Jag letar främst efter hårda, minimalistiska och skitiga ljud men även en synth med bra pads skulle behövas"

Köp en microwave XT!

  • Medlem
  • 2004-01-03 16:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bionik
"Jag letar främst efter hårda, minimalistiska och skitiga ljud men även en synth med bra pads skulle behövas"

Köp en microwave XT!

Håller med!

Köp en Waldorf Xt, bästa synthen under 6000:-

  • Medlem
  • 2004-01-03 22:23

...xt..inte nord lead 2..och absolut inte en ms2000. har en nord lead 2..och har jobbat mycket i ett projekt jag var med i med ms2000...korgen tycker jag inte alls är så bra...norden är..som norden..men xt:n är bättre.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-04 13:11

ms2000 funkar tycker jag, men det är i stort sett det enda den gör. Jag har aldrig gjort något supersnyggt ljud med den, men den låter inte särskilt dålig heller. Den är på något sätt en...hmmm...standardsynth. Man kan höra den lite varstans. Ännu oftare nu när budgetversionen microkorg kom. Då tycker jag att XT är en mycket mer intressantare alternativ. Funderar själv att skaffa en...när jag har pengar...=)

Jag ser det lite som att dessa 3 syntar är så väldigt olika.. så det beror helt på vad för ljud du vill ha och även på arbetssättet. MS2k passar många väldigt mycket bättre än XT eller NL2.. för vissa är nån av de andra klart bättre som vi märkt här ovanför. Sen visst finns det massa andra syntar som ligger i den prisklassen.. vad för ljud är du ute efter? And One har jag inte lyssnat så mycket på.. men de verkar va ganska varierande.. så det blir svårt att säga bara av den beskrivningen. Hur ska du jobba med synten förresten? Styra den enbart via midi eller stå å lira på den direkt in till audiospår eller ute på scen? Nåt där mellan?
Jag fastnade mer för ms2k än xt då jag hade båda här hemma.. den perioden lirade jag nästan enbart synth, industri, ebm eller vad man nu kan kalla det. Jag körde då även på en nord lead.. det är den enda av dessa jag har kvar nu.

Som på beställning: XT

And One kör väl precis som många gamla synthband med mycket FM-ljud à la TX-81z eller DX7? De kanske har bytt upp/ner sig på senare år iofs. Men skulle inte yet another standard VA passa lite illa in i en hård och metallisk synthvärld? Nu har jag alltså aldrig rört en MS2000 så jag vet faktiskt inte vad jag snackar om

  • Medlem
  • 2004-01-04 19:05

Hmm, ni gör det inte lätt för mig...:confused:

And One använder bland annat en AN1x på scen men kör både nytt och gammalt i studion. Först och främst kör jag MIDI men Audio kan oxå bli intressant. Live används CS6x, vilken jag tycker passar bra pga dess enkla handpåläggning. Jag är rädd för att det blir lite "kaka-på-kaka" om jag utöver min CS6x skaffar mig en NL2, men jag tror att de kompletterar varandra en del ändå...egentligen hade jag velat ha en sampler men orkar inte sitta och pilla allt för mkt utan vad jag letar efter är ett gott komplement till CS6x som kan ge mig tillskott i ljudbilden vad gäller skitiga, metalliska och kalla maskinljud som med bara lite tweakande kan låta riktigt bra. Om den även har arpeggiator och coola pads och metallic percussion så är det givetvis en bra bonus!

Blir ni klokare på vad jag är ute efter? (Själv blev jag det inte....);)

adde: jag tycker att det låter som att du ska tjacka en casio cz101/1000/3000/5000 istället.. då får du dessutom massa pengar över till en bra sampler

  • Medlem
  • 2004-01-05 10:24

@Volantiz: Casio är jag inte intresserad av då jag tycker att de fullkomligen osar plast och billigt 80-tal...:) ...känslan beror troligtvis på dåliga vibbar när man som 14-åring fick ett Casio-keyboard med små tangenter (kommer tyvärr inte ihåg namnet på den då den snabbt såldes när fullvuxna synthar kom in i bilden...).
Roland SH-09 faller bort för den saknar väl MIDI om inte priset är riktigt lockande...

Det känns ändå som att det lutar åt en NL2 (alt. XT), nu gäller det bara att hitta ngn till bra pris. Vad är bra pris? Kan tänka mig att en NL2 krängs runt 5000 kr och en XT för ungefär samma summa eller?

Om du är ute efter en renodlad VA så köper du en NL2

Om du är ute efter en synt som klarar vanliga VA-ljud + en j**la massa mer så köper du en XT.

Jag tycker att vanliga VA´s är veka när det kommer till metalljud. XT´n är den synt jag ägt som låtit mest metallindustri, den kan låta slägga, svets och stor, hård, farlig maskin.......samtidigt kan den låta mycket fluffig kudde.

Om du inte gjort det tidigare så läs Tomas Johanssons test, den säger det mesta om XT´n. Testen fanns ursprungligen i MM och finns nu att läsa under tester på www.iol.nu

..även ms2000 har en packe vågformer man kan köra med. Men XT'n är riktigt bra på sånt

Adde: De casiomodeller jag nämnde är riktigt bra.. de är även riktigt prisvärda.. de större modellerna är stora tunga saker dessutom. De är väldigt enkla att göra ljud på och kan låta riktigt metalliskt och sjukt om man vill. Dessa är alltså inga hemkeyboards..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-05 18:08

Det är iofs sant Volantis. MS2000 går att göra en hel del vågformer och kan göra en hel del metalliska ljud. Ofta har jag problem med att den låter för mycket metalliskt när jag försöker göra fina pads, men det är mest mitt fel och inte syntens.

Instämmer dessutom med Bionik om NL2. Den gör inte så värst mycket förutom att se röd ut...mycket bättre med en orange...(jag vet att den finns i svart utförande, men men...)

med er beskrivning så låter det som att NL2 är skittråkig :eek:
Min nord lead låter våldsamt, ömt å mjukt, skrikigt, nintendo, soft, underbart.. med mera. Har ni lirat på dessa när de är avstängda eller vad är det frågan om?

Instämmer med Volantiz. Om man räknar enbart rena VA tycker jag att Nordarna har överlägset mest karaktär!

Men nu räknar vi inte enbart rena VA

edit: NL2 är antagligen inte skittrist, jag har bara inte fastnat för leadarna. XT´n har däremot lämnat ett otroligt starkt intryck (kanske den uppmärksamme redan listat ut)

  • Medlem
  • 2004-01-05 21:20

håller med...nl2 är bra mycket bättre än ms2000...för den är trist. Har dock möjlighet till helt oki basljud..
xt.n är roligare dock än nl2. Nu är dock anledningen till att jag har en nl2 istället för en xt att jag inte orkar sälja min..det är för omständigt det med. Men till trots att dne har möjlighet till att få många ljud så gillar jag ändå xt bäst.

adde..du har ingen möjlighet att testa båda? och själv avgöra..det är ju mest personligt tycke som avgör.

testa även ms2000 om det finns möjlighet att testa syntar.. jag tycker den är väldigt intressant.. man kan göra grymt häftiga ljudlandskap med modsequencern t.ex..

som sagt.. alla dessa är väldigt bra på olika sätt.. olika personer har olika uppfattning om dom.. egentligen nära på värdelöst att fråga såhär utan att skriva mer exakt vad för ljud du vill ha och på vilket sätt du vill använda den

  • Medlem
  • 2004-01-06 13:43

Jag har testat både NL 2 och XT för ett bra tag sedan men bor man mitt i de mörka skogarna i Småland är det en bit att åka till alla schyssta musikaffärer...:(

Mitt hjärta brinner egentligen för NL 2 men ni har verkligen övertygat mig att testa XT:n igen (och det ska jag göra) men jag lugnar mig nog lite med inköpet (om jag inte hittar ngn av dem till ett riktigt bra pris) tills jag får möjlighet att prova båda i lugn och ro...om ingen av er låter mig låna er synth under några dagar...:kaaaka!:

Ska även ta en ytterligare titt på MS2000...man kan ju ändra sig...

@gazt: Vill du sälja din NL2?

Bor du i närheten av Jönköping så får du komma förbi och krana på min MS2000. Jag har rackmodellen. Har även en JP-80000. Vill dock inte låna ut dem.

  • Medlem
  • 2004-01-06 17:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Real Parakeet
Bor du i närheten av Jönköping så får du komma förbi och krana på min MS2000. Jag har rackmodellen. Har även en JP-80000. Vill dock inte låna ut dem.

Jätteschysst av dig, tyvärr bor jag drygt 8 mil från Jkpg...suck...jag får nog hålla mig till tåls tills jag åker till Gbg nästa gång....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-06 18:18

Volantiz: jag har både ms2000 och en nord rack hemma just nu. Båda är ganska tråkiga just nu känns det som, men den som klart är arbetshästen är korgen. Är lite trött på den just nu, kanske därför man inte vill rekommendera den...ms2000 sviker iofs aldrig, för den har som sagt var en hel del våg former.

clase: sätt dig ner ett par timmar och väck liv i dom är då mitt tips.. eller kanske testa ladda hem lite andras patchar för att se mer av vad de kan göra?

  • Medlem
  • 2004-01-07 12:13

Vad innehåller expansionskortet till NL2? Om jag inte har helt fel är det väl redan utökad polyfoni (till 16) jämfört med NL1?

Jag är helt klart en ms2000 förespråkare p.g.a. alla möjligheter med filter/modulationer/vågformer. Det gäller bara att ta sig tid med att sitta & krana.
OK. Jag kan hålla med om att filtret i nord låter bättre, men som sagt: Jag är ändå mer för ms2000.

Bevaka tråden