Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kawai K5

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-05 23:09

Jag är (och har länge varit) nyfiken på Kawai K5. Någon här som ägt en? Additivsyntes är intressant ljudalstring. Har som enklast pysslat med det på en Korg DSM1 för läääänge sedan. Självklart utan att lyckas få något att låta annat än en nasal sågtand, men ändå... DSM:en hade inte olika envelopes för alla separata övertoner men det har väl K5:an?

K5 ska väl ha något MAC-program där den läser av samplingar och försöker sedan emulera det? Det lär ju låta hysteriskt roligt! K5 ser riktigt tuff ut också!

8 bit

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-05 23:11
  • Medlem
  • 2004-01-05 23:31

Önskar jag kunde få höra rena K5 ljud. Kan tro att den låter riktigt tråkig på egen hand men sådan brukar ju nästan vara att föredra när man gör låtar. Att layera egna padar (öh..) är ju bland det roligaste som finns!

Det får fan bli en K5:a, om jag hittar till vettigt pris.

8 bit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-05 23:48

Min polare hade en sådan... väldigt krånglig att programmera. Har man tålamod och inte har bråttom att bli klar med låtar kan man nog göra intressanta ljud.
Fast hos min kompis blev den oftast stående oanvänd i ett hörn... Skulle max betala 3 papp för den.

  • Medlem
  • 2004-01-05 23:56

Jo, jag misstänker att den är krånglig. Sådant gillar jag iofs. Det blir lite spännande och överraskande (när man märker att 4 timmars experimenterande resulterar i ett bzzzzt).

Jag skulle max lägga 2k på en K5:a. Annars betalar jag hellre runt 4500 och köper en K5000S.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 00:09

Hallåh !

Jag har en K-5m någonstans i Norge. ( Ja jag vet, det lät suspekt men så är det iaf ).

8-Bit: Du har ganska rätt i att den i sig låter lite tråkigt men den funkar ganska bra i en mix med andra ljudkällor.

Värst krånglig tycker jag inte att den är men den brusar som satan. Det finns en mod på nätet för detta.

Additiv syntes är ballt men ganska tidsödande.

Det sämsta med den är att den inte har ett roterande röstallokeringssystem. Samma röst triggas om när du slår an samma tangent flera gånger i rad. Trist när man lirar pads

Lasse

1
Bevaka tråden