Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garderob-server - hur?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-08 16:07

Hur gör man om en dator så den kan användas att ha filer på/i och hemsidor och sånna prylar?

Det ska alltså kopplas 2 datorer till bredbandet en ska alltså kluttas om till en server på nått sätt.

Har för övrigt en gammal dator(200mhz,32mb,3,2gig) med nätwerkskort som bör funka, det blir nog win98 i den isåfall.

/enapa.com

Win98 är knappast något serveroperativ. Men för att koppla båda till bredbandet behöver du en router. I många fall är det samma sak som "bredbandsmodem". I så fall är det bara till att jacka in den i en switch/hubb och koppla denna till routern. Kolla IP-konfigurationen på datorerna. De flesta routrar för hemmabruk har inbyggd DHCP-server.

Om du bara behöver en server för fil- och skrivardelningn skulle jag välja Novell på en Pentium 200 MHz. Möjligen Win NT4 om man vill ha det grafiska gränssnittet.

  • Medlem
  • 2004-01-08 16:37

Väldigt lite minne i den burken, hade du haft 96 MB eller mer så hade jag rekommenderat XP eller W2K. NT4 kan dock funka.

Som det ser ut nu så tror jag du får ut mer av den om du letar rätt på någon linuxvariant som är skräddarsydd för just det. Finns förmodligen någon som har samba och allt sådant färdiginstallerat, bara att köra. Dock så får du nog leta lite.

W98 som serveroperativ är som att sätta en 1-åring till statsminister.

Mandrake linux är enkel och fungerar bra.. man kan välja server-installlation.. då hoppar den över alla snygga fönsterhanterare och gör den till renodlad server (jag har inte testat det här på de versionerna som kommit de senaste ~3 åren.. men det borde ju va ännu bättre och enklare nu).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-08 17:53

ok, en router och ett OS är det jag behöver.
Vad kostar en enkel router?
Jag behöver bara 2 "kanaler" så-att-säga, inget märkvärdigt alltså.

En enkel router går på runt 500:- D-link är rätt stora på detta område. Deras DI-604 kostar 499:- på Kjell & Company.

Den har en ingång för Internet (WAN) och fyra portar för datorer på ditt eget nätverk (LAN). Den borde funka klockrent för dig. Kolla bara med din internetleverantör om det funkar med flera uppkopplingar på samma gång. Vissa kräver inloggning och sånt, och då vet jag inte hur det funkar när flera från samma IP-nummer går ut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 18:24

Det är inga problem, jag har inloggning, kör Telia ADSL. Man kan logga in på vilken av burkarna man vill, sedan är nätet uppe för alla på routern.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 14:29

Låter som clarkconnect skulle passa dig... bygger på redhat linux och konfigureras enkelt med hjälp av ett webgränssnitt... gratis för privat bruk.

Kör en 604:a här med bonet (bostream? kommer aldrig ihåg vilket som är det nya och vilket som ar det gamla namnet). Var lite trassligt att få reda pa om det funkade före jag köpte, ingen verkade veta. Men nu sitter den där och funkar kalas.

1
Bevaka tråden