Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mej koppla

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 23:21

Hej.
Har ett problem som jag inte klarar av.

Har en G5 med Nuendo och ett MOTU 2408. Har också Logitech Z-680 som är ett litet 5.1 surround system för att ha som surround-skisshögtalare.

Z-680 har både 6 st analoga ingångar och en optisk digital ingång.

Jag skulle vilja koppla en av 2408ans optiska utgångar till Z-680 men hur jag än försöker så är det knäpptyst.

När jag använder 6 av 2408ans analoga utgångar funkar det bra men jag behöver dom till annat.

När jag använder G5ans interna optiska utgång så funkar det också bra men bara i stereo.

Jag vill även hellre använda enbart MOTU-kortet för då kan jag ha både en vanlig stereobus till mina monitorer och en surroundbus till Z-680 i samma konfiguration. Smart om jag vill hoppa fram och tillbaka mellan stereo och surround.

Någon som fattar vad som är vajsing??

Tacksam för alla tips och funderingar.

Femto

  • Medlem
  • 2004-01-09 02:40

Tja, antagligen vill logitec-prylen ha en Dolby Digital eller DTS signal som den kan kåda av.

Vet dock inte hur det går till eftersom jag inte arbetar med surround men är en hemmabio-idiot

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 20:30

Men den funkar ju i stereo direkt ifrån Macen. Den lämnar väl ingen DTS-dolby-grejs?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 20:42

Fråga på 99mac, där finns sveriges Mac-maffia i skön symbios.

www.99mac.com

Vad kör du för samplefrekvens på 2408an? Logitech systemet kansek bara fixar 44kHz och 16-bit kolla det!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 18:45

Javisst, det kan vara tricket.
Måste kollas.
Tack

Macen skickar ut två kanaler optiskt, vilket logitech'en klarar av. Motu'n skickar ut 8kanaler via adat optiskt, och det fixar den inte. Så det är nog som Haplo säger att den vill ha kodad signal.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 23:36

Sorry om jag är trög men jag fattar inte riktigt.

Om det är så att MOTU kortet skickar ut en signal som Logitech-burken inte gillar, finns det något jag kan göra för att fixa till signalen, typ koda eller nåt,eller är det kört?

Kort sagt: Kan jag med den hårdvara som jag har nu åstadkomma en digital 6-kanalig signal som Logitech fattar?

Detta är klippt ur Logitech-manualen:

If your sound card has a digital output jack, you can use it to connect to the Logitech Z-680. It supports either an optical or a coaxial connection.
A common configuration might be a source with multichannel AES/EBU output (optical or coax)

Det är allt som nämns om vad den vill ha i digital signal. Där står ju ingenting om varken bits, khz eller kodning. Dåligt tycker jag.

Den säljs i USA av Alesis under namnet ProActive 5.1 med samma manual. ALesis siktar ju ändå in sig på studio-branschen.

Hm, vi får se var det slutar.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 18:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av GlobalMotion
Vad kör du för samplefrekvens på 2408an? Logitech systemet kansek bara fixar 44kHz och 16-bit kolla det!

Happ, det är prövat med dåligt resultat.

När jag väljer optisk ingång på Logitech panelen säjer den NO DIGITAL SIGNAL DETECTED. Precis som förut.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 20:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Femto
När jag väljer optisk ingång på Logitech panelen säjer den NO DIGITAL SIGNAL DETECTED. Precis som förut.

Det beror på att signalen på de 3 optiska utgångarna inte är i SPDIF-format. De skickar signal i ADAT-format.

Använd den koaxiala SPDIF utgången istället. Den skickar en SPDIF signal som ditt Logitech borde kunna låsa mot ( förutsatt att den har en koaxial ingång förstås ).

Mvh

L

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 20:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av waveterm
Det beror på att signalen på de 3 optiska utgångarna inte är i SPDIF-format. De skickar signal i ADAT-format.

Använd den koaxiala SPDIF utgången istället. Den skickar en SPDIF signal som ditt Logitech borde kunna låsa mot ( förutsatt att den har en koaxial ingång förstås ).

Mvh

L

Funkar det med 5.1? Är inte spdif stereo bara?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 20:41

Javisst är spdif bara stereo men du måste skicka en KODAD signal ( typ dts eller ac3 ) via spdifen.

Logitechen dekodar sedan signalen.

Detta innebär att du måste hitta en "Encoder" som kodar din 5.1 signal till en stereosignal som du sedan skickar via spdifen till din Logitech.

Jag har tyvärr ingen aning om det finns någon sådan VST plugn som klarar det i realtid.

Lasse

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 21:10

Kära Steinberg har encoders för DTS och Dolby Digital. 14895:- respektive 8695:-. Och med tanke på hur dom hanterar sina kunder när det gäller lite speciella grejer så tror jag att jag står över det. Förutom att dom kostar som 3-6 stycken Logitech system. Kan lika bra köpa en Alesis AI-3 för mindre än hälften.

Kan inte låta bli att tycka att det är lite dåligt med information om detta med digitala standards från tillverkarna. Varken MOTU eller Logitech nämner nånting alls om vad de olika utgångarna kan,vad som skiljer dom åt och vad som är kompatibelt med vad.

1
Bevaka tråden