Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste syntinköpet, del 3

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 13:19

Störde mig på "sär skrivningen" i rubriken, så här kommer en omstart.

Just nu står på min agenda att fylla ut de två sista kortplatserna i sista 1080:n. Vintage är givet, sedan vill jag ha något annat, Session känns överflödigt. Någon som har en rekommendation? Funderar på Orchestral II t ex, inte för att jag ska göra speciellt orkestral musik, mer för att det är snygga ljud man kanske kan ha kul med.

Beslut, beslut...

Jag är sugen på FX-kortet faktiskt. Det är nog bra till atmosfärer. "Vocal"-kortet är nog lite småtrevligt också. Trum- och baskortet skulle jag också vilja ha, möjligen på bekostnad av "Vocal".

Tycker du skall köpa "Asia" och "Country".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 15:34

Haha, ja, det kanske vore något!

60's & 70's keyboards (tror jag att det heter) är riktigt bra faktiskt. Schyssta transistororglar och stråkmaskiner blir man alltid glad av!

  • Medlem
  • 2004-01-09 21:29

Kan rekomendera Bass & Drums kortet.
Hade det i min JV-1010, kortet är grymt på realistiska basar
& trummor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 22:57

Jo, fast jag är allergisk mot sån't...

En synt ska låta synt... fast ibland är det kul om den låter Fairlight också. Så orkesterljud är helt OK. Men mina trummor vill jag ha så orealistiska som möjligt.

Kanske är nu äntligen min cz-1000 på G hem till mig...

Ja då har man blivit med CZ.... 1.200:- fick jag pynta inkl. en
minneskasset samt trevlig dokumentation om hur man gör
ljud på denna lilla synth.. Nu blir det att cz:a hela dagen...

Har du också den svenska manualen och snabbguiden tilll din CZ-1000?

Ja faktiskt plus en annan bok med ljud-preset...
Har märkt ett ganska dovt brummande när jag pluggar
in hörlurarna o kör.. Kan beror på adaptern kanske, fick
en adapter som ger för lite kräm som dessutom brummar
i sig själv lixom.. Tänkte bara höra om du märkt något
liknande i din Para?

Moog Prodigy

Köpte mig en Moog Prodigy här om dagen i värsta nyskicket! Lirade första gången på en Prodigy för 15 år sedan när jag multisamplade en sådan och häpnades redan då av dess snabba envelopes och sköna filter. Trots sin väldiga enkelhet så är den otroligt fet och go. Jag rekommenderar den varmt som ett billigare alternativ till en minimoog, men med respekt för att en minimoog är en just minimoog(fetare blir det inte). Men du får nästan samma sound. Karaktären finns där hela tiden när du rattar. Köpte en tidig version som endast har LINE OUT. Men. det brydde jag mig knappast om eftersom den snart ändå skall bli uppdaterad med MIDI snart. Synhouse har en väldigt prisvärd lösning. För Er som är intresserade av detta kan läsa mer i denna länk: http://www.synhouse.com/index.html. Funkar på nästan ALLA analoger. Gjorde faktiskt ett arr. igår med bara Moog Prodigyn för att känna av den helt och hållet. Rattade in hi-hats, percussion. fetebasen, ett 5th-pad samt ett leadljud där endast filtert sjunger så gott som bara på en moog. Mumma för öronen helt gjort utan sequenser(handbankat).
Gå in här för att lyssna: http://www.acidplanet.com/artist.asp?PID=343441&T=6110

/Thomas

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-14 01:26

Satt på Elektron idag och lekte med en machinedrum och en monomachine. Kan ju säga er att det blir en machinedrum som nästaköp. Mono var ju inte heller helt dum, men den känns nog vettigare som tabletop (med tanke på priset), fastän att man kommer sakna joysticken. *dräggel dräggel*

Har inte hört att synten brummar men nätagget låter en hel del. Det är inte original utan någon adapter som heter "mascot". Jag har knappt pillat på min CZ mer än att jag gjort rent den och fixat en keff knapp. Jag måste köpa batterier till den så att den håller minnet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-15 15:06

Kult, men du måste ha råkat lägga upp fel mp3:a för den låten är ett Rhodes som jazzar lite kring en sågtands-pad. Vore kul att höra mooglåten sedan!

Moog Prodigy

Ursprungligen av PF:

Kult, men du måste ha råkat lägga upp fel mp3:a för den låten är ett Rhodes som jazzar lite kring en sågtands-pad. Vore kul att höra mooglåten sedan!

Hade problem med att ladda ner till deras server! Fixat nu: http://www.acidplanet.com/artist.asp?PID=343441&T=6110 Enjoy!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-15 16:45

Det där var en köttig bas herr.moogpower!! verkligen så som det ska låta om synthbas! trummorna var helt ok, lite impad får man lov att bli med tanke på att du lirat allt för hand! .....bra jobbat!

Moog Prodigy

Man tackar och bugar... Moog Prodigyn klarade verkligen testen med glans! Roligt att också göra spår helt utan sequenser. Det blir mer levande faktiskt. Ett grymt exempel på detta är KRAFTWERK som annars programmerande mycket i studio men som LIVE spelade det mesta för hand. Ta den tidsperiod i deras karriär jag avgudar mest, 1978-1983. Där handbankades de flesta instrument LIVE (Ta plattan Virtu ex Machina som ex.), grymt. Så nu skall Moog Prodigyn integreras i min rigg bland: ARP 2600, Sequential Circuits Pro One, KORG MS 20, Syntecno TeeBee MkII, Novation BassStation, Oberheim Matrix-1000, Roland MKS-50 och min käre gamle arbetshäst Ensoniq EPS16+(där faktiskt sequencer och trummor oftast används framför datorn!). Skall bli intressant och se hur Moog Prodigyn kommer sköta sig i mixen med de andra kompisarna ifrån förr. Förmodligen utmärkt, men problemet kan ofta bli det motsatta i moogs fall mot dagens maskiner(läs: plastanaloger). Den kan nämligen av erfarenhet bli så fet så den suger upp för mycket i mixen! Men, det kan jag verkligen leva med, he he...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-16 10:25

Imponerande rytmkänsla som satan, där!

Lät fint, hade gärna hört fler pålägg... Men mycket bra & ballt gjort. Var det svårt?

Moog Prodigy

Ursprungligen av PF:

Imponerande rytmkänsla som satan, där!

Lät fint, hade gärna hört fler pålägg... Men mycket bra & ballt gjort. Var det svårt?

Tackar o bugar...Svårt..? Nej, Faktiskt inte... Jag blev förvånad över hur överskattad MIDI:n är efter jag hade satte ihop detta... Men det är klart.. Det beror ju på vilken färdighet man innehar på att lira... Många fuskar med 1/16 AutoKvantisering och det hör man ju direkt... Inget skoj alls... Det är |OK| om man groovekvantiserar eller så... Så man får sväng... Allt beror ju också på vilken genre man sysslar med också.. MEN, även elektronisk musik skulle kunna svänga MYCKET bättre än den gör (läs: KRAFTWERK som bra exempel)... Gamla trummaskiner och sequensers har lite av detta liggande i sig också (läs: TR-909)...

Ja MoogPower ditt alster var verkligen snyggt gillade leadljudet som fan... Musikaliska begränsningar resulterar ofta i överaskande resultat.. Man vill ju höra mer =)... Det går ju någon skröna om att DAF bara kört med ms-20 o trummor... Ganska coolt...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 12:47
Citat:

"Det där var en köttig bas herr.moogpower!! verkligen så som det ska låta om synthbas!

Håller med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 13:40

Mycket stygg & snygg bas! Imponerande tight åxå! Men du måste väl iaf ha spelat in korta snuttar som du loopade i Cubase eller så!? Jag skulle inte vilja spela den där hihaten låten igenom, på synthtangenter.

Moog Prodigy har jag sneglat på ett tag. Väldigt snygg synth! Men kanske lite överflödigt när man har en Pro-One och en Pulse redan..

När jag köpte min Pro-One så gjorde jag en liknande grej med alla ljud från endast den synthen. Jag gjorde en replika av Yazoo:s Don't Go, som en del här redan har lyssnat till. Jag fuskade dock genom att använda MIDI...

http://www.unease.se/proone.htm (en bit ner på sidan, till vänster)

Moogpower: Tjenare Thomas, har du hittat hit. Kan väl inte vara så vanligt med ARP2600 i svedala att det är någon annan än den jag tror?

/Peter, Gbg, Västra Frölunda (3 varv genom Lundybytunneln och till vänster )

Ursprungligen av Peter H:

Moogpower: Tjenare Thomas, har du hittat hit. Kan väl inte vara så vanligt med ARP2600 i svedala att det är någon annan än den jag tror?

/Peter, Gbg, Västra Frölunda (3 varv genom Lundybytunneln och till vänster )

Atusan...? En Thomas som sitter i Svedala med en ARP2600? Det var trevligt att höra! Jag är dock inte den killen... Han bor kanske så nära så vi kan LAN'a med våra ARP2600 nån kväll! he he... (en tillräckligt lång CV/GATE kabel bara så)

Citat:

P.S. Jag kör en ARP2600 av sista version med 3620(duofoniskt klav.) i totalt nyskick. Hade stått nerpackad i sin case i 20 år!!!!! (no kidding!)

I så fall är det nog alldeles för osannolikt att det finns en till. Klarnar det om jag säger att Sofia, min hustru, har en svaghet för 80'tals TP? Och att jag har ett par Waldorfar i källaren?

Ursprungligen av Peter H:

I så fall är det nog alldeles för osannolikt att det finns en till. Klarnar det om jag säger att Sofia, min hustru, har en svaghet för 80'tals TP? Och att jag har ett par Waldorfar i källaren?

Ojojojoj... Nu trillade polleten ner och det rejält... Grejen var ju att vi inte bodde i Svedala... Nåja... Tack för senast! Så du ligger här och skriver också... Trevligt! Hittade förresten en slutlig lösning på editors till mina små racksyntar. Kolla in: http://www.squest.com/Windows/MidiQuest-About.html
Funkar säkerligen till R8:an också...

Citat:

Grejen var ju att vi inte bodde i Svedala...

Var en skämtsam omskrivning för Sverige bara... Läste för mycket Svenska MAD under min uppväxt, där stod det alltid Svedala. Glömmer att det faktiskt finns ett ställe som heter så.

Testade demon själv häromveckan faktiskt, men jag var inte helt impad av gränssnittet (tex. så fanns inte trumnamnen med till min DM Pro, utan man kunde bara välja nummer 1-127. Nej tack!). Så jag får väl se det som mitt kall att göra JSynthLib användbart...

Ursprungligen av tommyc:

Mycket stygg & snygg bas! Imponerande tight åxå! Men du måste väl iaf ha spelat in korta snuttar som du loopade i Cubase eller så!? Jag skulle inte vilja spela den där hihaten låten igenom, på synthtangenter.

Moog Prodigy har jag sneglat på ett tag. Väldigt snygg synth! Men kanske lite överflödigt när man har en Pro-One och en Pulse redan..

När jag köpte min Pro-One så gjorde jag en liknande grej med alla ljud från endast den synthen. Jag gjorde en replika av Yazoo:s Don't Go, som en del här redan har lyssnat till. Jag fuskade dock genom att använda MIDI...

http://www.unease.se/proone.htm (en bit ner på sidan, till vänster)

Väldigt fin replika du gjort! Credits... Min Pro One har verkligen en speciell plats i studion, helt klart. Moog Prodigyn kommer få en annan. Dom har så olika karaktär. Jag har faktiskt saknat moog-soundet länge och genom Prodigyn uppfylldes detta direkt. Seriös hemsida dessutom! Hoppas vi hörs av mer, analogbroder!

/Thomas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-17 21:45

Unease, den där lilla filen är så SJUKT jäkla bra... you nailed it. Har du något mer i liknande stil, eller har du en längre version av den där? Mycket, mycket, mycket, mycket bra gjort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 20:28
Ursprungligen av PF:

Unease, den där lilla filen är så SJUKT jäkla bra... you nailed it. Har du något mer i liknande stil, eller har du en längre version av den där? Mycket, mycket, mycket, mycket bra gjort.

Tack tack för alla snälla ord! Jag är själv väldigt nöjd med den. Jag blev förvånad hur enkelt det var att ratta fram de där ljuden som man alltid har undrat hur han fick till. Det visade sig att mycket fanns redan i grundljudet. Ska dock sägas att jag inte är 100% nöjd med leadljudet, det är inte riktigt lika rått som orginalet.

Tyvärr gjorde jag bara den korta snutten, det var bara ett litet experiment jag gjorde direkt efter att jag köpte Pro-One:en

Bevaka tråden