Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expanderad NL1/NL2

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-09 14:54

Vad är den stora skillnaden mellan en expanderad NL1 och en NL2? Skiljer det exempelvis mkt ljudmässigt och finns det "livsviktiga" funktioner på NL2 men inte på NL1?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 15:38

12 röster i en expanderad NL1, 16 röster i en NL2. Sedan tror jag (?) att NL1 har 2 ut. NL2 har iaf 4 (och funkar logiskt som "fyra syntar samtidigt"). Vet inte om det skiljer så mycket mer, för NL1 får väl de där trumljuden om man har expansionen? NL1 har förresten en snyggt fasad kant i ena hörnet...

Snyggt fasad i 2 hörn even. NL1 saknar sinusvågformen.. å lite annat..

Kolla här: Jämförelselista

Sinus, ringmodulator och synkbart brus gör det mycket mer värt att köpa en 2:a.

"finns det "livsviktiga" funktioner på NL2 men inte på NL1"

Du var väl ute efter metalljud tycks jag minnas, då är dessa funktioner ganska livsviktiga.

Edit: säger Bionik som nästan dog efter att ha ägt två ettor :eek:

Mer modulationsmöjligheter och lite mer filtersaker (fler typer?, dist och fler val för keytracking). Från minnet, så jag kan ha fel.

Allt annat lika så är en NL2 att föredra, men beroende på pris kan en NL1 vara ett bättre köp.

NL2 har även bättre DA's.. så NL2 låter lite renare

Är det en mjuk- eller hårdvaruuppgradering man gör av NL1? Kostar den något?

hård.. kostar dyrt.. röst-expansionen kostade ~2 papp (pris nu har jag ingen aning).. operativuppgradering (chip-byte + installation av pcmcia-läsare) har jag för mig kostade lite under en lapp

jag har en expanderad nordrack till salu om någon kanske är intresserad.
http://www.99musik.com/showthread.php?s=&threadid=3903

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-09 21:05

Kanonpris. Köööp!

Tycker du?

Äh va faeen då höjer jag priset till 4000:- då!

Nej då, priset står kvar. Räknar inte heller med att få något mer för den.

Kan även tänka mig att byta mot en nordlead + en liten slant för tangenterna

  • Medlem
  • 2004-01-10 13:22
Citat:

Du var väl ute efter metalljud tycks jag minnas, då är dessa funktioner ganska livsviktiga.

Hmm, jag får väl släpa i lite metallskrot i studion istället....;)

@Discodans: 3 500 kr låter lockande...jag har dock en NL2 på G för runt 6 000 kr...jag ska fundera lite...

ta isåfall nl2:an.. helt klart.. klaven är väldigt spelvänliga

  • Medlem
  • 2004-01-10 17:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Volantiz
ta isåfall nl2:an.. helt klart.. klaven är väldigt spelvänliga

OK, jag litar på dig...:kaaaka!:

Nu vet jag två personer som blir glada (jag och säljaren) och en som blir mindre glad (min sambo) nu när jag tar "våra" respengar till en NL2 istället.

Går det att maskera synthen till en fin sandstrand eller en paraplydrink månntro så att hon inte ser vad är för något...???;)

Hittade en NL1 med röstexpansionen, dock utan mjukvaruuppgraderingen, för 4000 och bestämde mig för att slå till. Hoppas det inte är ett dåligt köp, rent prismässigt alltså..?
Får väl uppgradera mjukvaran själv, hoppas bara att den fortfarande går att köpa. På JAM hade de ingen aning om vad det var för något..

vikarien: det är ett finemang köp tycker jag!

Ursprungligen av Volantiz:

vikarien: det är ett finemang köp tycker jag!

jo, det hade det varit. tyvärr går det inte alls som man tänkt, när jag slog på datorn och kollade mailen var den reserverade synthen såld.

well well, de är väl inte helt ovanliga, får jaga vidare. :rolleyes:

Vet inte om det bara är Clavia som skryter, men på hemsidan står det att det är en väsentlig skillnad om NL1:an har version 2.x istället för 1.x. Den med version 2.x påstås bland annat kunna emulera orglar hej vilt, med många inställningar m m, är det nåt man ska ta med en nypa salt? Någon som lyssnat och har märkt någon skillnad?

nya saker är fler filter.. och ett chorus har jag för mig.. mer vet jag inte

Orglarna var väl inget man gick i taket över. Har för mej att trummorna var nya i 2.0, och dom var ganska stunsiga...

1
Bevaka tråden