Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvaru-midisynt--Hjälp!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-10 01:51

Hejsan!

Jag är lite ny på midiområdet, så jag tänkte bara be om lite hjälp här och vore mycket tacksam för hälp!

Har inte köpt nåt midikeyboard än, men mitt problem är nu att jag kan inte få midi att fungera när jag testar med en mjukvarusynt som jag fått tag på (Hydra Dxi).....

Jag kör Sonar 2xl och lägger in "hydra" under Out på en av midikanalerna och trycker på rec, men inget spelas in!---vad gör jag för fel?? Vad ska jag göra mer för att kunna spela in(trycker direkt med musen på mjukvaruklaviaturen) midi genom synten??

Vore som sagt tacksam för all hjälp!

/Limp

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-10 03:19

Så tror jag inte du kan spela in något, utan rita snarare in toner i programmets "pianorulle" (el motsv midi/noteditering etc, kan ej Sonar). Självklart kan du spela på synten om du köper ett klaviatur, det är det enklaste. Jag rekommenderar varmt Apple Store här - de har en USB-klaviatur (som givetvis även passar PC), kostar bara 900:- från dem, vilket är sensationellt bra.

www.apple.se

  • Medlem
  • 2004-01-10 14:34

Hej!
jag tycker det verkar som att den endast är anpassad till mac..? fnkar den till pc oxå??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-10 16:09

Kolla M-Audios hemsida / support, men visst - klart den funkar även till PC. Det måste den! M-Audio har klart PC-fokus på sin verksamhet lixom. Men kolla först - absolut. Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.

  • Medlem
  • 2004-01-12 12:02

Jag har testat att rita in midi toner i sonars pianorulle nu...men det blir inte bra.--Om jag ritar in t.ex en crachcymbal precis te.x när takt 3 börjar så kommer den otight med det andra inspelade(som är audio)...
..om jag klickar på den inritade cymbalen och skriver att den ska komma in vid 3.00 så ändras det automatiskt till 3.01 eller nåt och det är omöjligt att få det i takt..????

Beror detta på mitt kassa ljudkort(som är det som satt i min bärbara compaq)?? Tror du att om jag köper ett midikeyboard att det oxå då kommr bli svårt att få det i takt??

Tacksam för hjälp!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-12 12:07

Ja, ett ljudkort gjort för musikproduktion är förstås också nödvändigt. Köp annars ett USB-keyboard som även har ljuddel (t ex Midiman Oxygen 8 finns även i audiovariant, minns ej vad den heter då). Var i Sverige bor du? Det fanns gott om sån't t ex på Förstärkardoktorn här i Sthlm.

www.midiman.com

  • Medlem
  • 2004-01-12 14:34

Ok.
..Jag funderar på ett externt Audiophile Delta 24/96---vad tror du om det till min bärbara dator? Och så tänkte jag köpa nån typ av midikeyboard, typ den som du föreslog tidigare........

Tror du att det kortet skulle funka bra för mig eller har du förslag på bättre externt kort som inte kostar för mycket men ändå låter bra??

(jag läste på "Studio"'s hemsida om ett Audiophile-firewire kort för 2999--vad tror du om det?)

Limp:

Har du begränsad budget så gå på Audiophile FW. Har du lite mer pengar så är Firewire 410 (också M-AUDIO) egentligen bättre lämpat om du spelar in "riktiga" instrument och sång. Känner du dig riktigt rik så är MOTU 828 mkII ett verkligt bra kort för laptopmusikern.

  • Medlem
  • 2004-01-13 16:58
Ursprungligen av sawtooth:

Limp:

Har du begränsad budget så gå på FW. Har du lite mer pengar så är Firewire 410 (också M-AUDIO) egentligen bättre lämpat om du spelar in "riktiga" instrument och sång. Känner du dig riktigt rik så är MOTU 828 mkII ett verkligt bra kort för laptopmusikern.

Ok, men det behöver inte vara superproffsigt, bara det går att spela in och få det att funka och låta bra.
Anser ni att det externa Audiophile Delta 24/96 USB är alldelles för dåligt? --Jag har nämligen funderat på det kortet...Är det dåligt att lägga pengar på det?? Vad är bättre med Audiophile Delta 24/96 firewire? Hur skiljer de sig åt??

(hade nämligen helst tänkt hålla mig runt 2000 kr)

USB finns ju i två versioner, den superslöa USB 1 & vrålsnabba 2. Delta 24/96 är USB 1 och har alltså väldigt långsam dataöverföring till och från datorn. Det resultererar framför allt i att du får en hög latency (fördröjning på realtidseffekter så som softsynthar och effekter) vilket gör att det blir plågsamt eller rentav omöjligt att använda mjukvaruinstrument.
Om det inte spelar någon roll för dig ska du fundera på ett USB-kort. Men om du vill använda mjukvaruinstrument och effekter som styrs i realtid (tex vocoders) måste du ha Firewire, USB 2 eller PCMCIA. Av dessa tre är Firewire inte bara vanligast, utan även snabbast och stabilast.

  • Medlem
  • 2004-01-13 17:58

OK, så det finns alltså inget externt ljudkort att få tag på runt 2000 som funkar bra... (Det finns alltså USB 2 kort? Jag trodde bara att det fanns USB 1.) Jag har USB 2 portar på min dator, men det kanske inte spelar nån roll om kortet är USB 1.

Jag kanske får ta och kolla begagnatmarknaden då efter ett firewirekort. Är Audiophile FW för 2999 ett ok kort eller är det inte värt att lägga pengar på?

Vad är det som kommer att förbättras för mig efter att ha installerat det nya kortet från att som nu bara köra med det inbyggda som kom med datorn??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-13 18:39

Mitt kort - som är till salu - funkar mycket bra, och det är externt, och det är med USB. Och det är inte superslött. Latencyn hamnar på kanske 6-7 ms, vilket är mycket bra på alla sätt och vis. Priset är 1800:-. Sorry for rambling, men jag ville svara "ja" på din kommentar. Kolla under "säljes".

  • Medlem
  • 2004-01-13 19:55

Ok. Vad heter det kortet? Ska kolla på "säljes" sen...
Annars så börjar jag tänka lite såhär...:Eftersom alla säger att USB-kort är slöa så kanske jag ändå ska satsa på firewire....har kollat runt lite på nätet och jag hittade Firewire 410 på ett amerikanskt företag för 349 USD och på forex.se så får jag det till endast 2463,87 kr medan man får betala 4.395 på musikbörsen.... Såklart tillkommer säkert massa fraktkostnader osv men det måste väl ändå bli billigare?? Nån som har erfarenhet av att beställa från US?? Borde inte alla göra det??

Här är länken till sidan:
http://www.digitraxx.com/hwscfirewire410.html

Vad tror ni??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-13 20:15

Det handlar om att se till vad du behöver och så vidare också; för det du frågar om räcker USB mycket väl. Om du ska spela in och upp massor av audiospår så är ett snabbare interface förmodligen roligare. Men USB funkar bättre än många tycks vilja ge sken av.

Till det där priset, lägg till frakt - typ 450 kr, och ta sedan den summan gånger 1,30 så har du nog ett pris som hamnar hyfsat nära det verkliga priset inklusive tull och moms. Fortfarande billigt då? 3788:- - men om något händer med interfacet, who you gonna call? Ghostbusters? Från Tyskland kan du dock handla; www.musicstore.de ger: "Resultat: 444,00 EUR blir 4 068,59 SEK" enl SEBs valutaräknare. Plus frakt. Musikbörsen är inte fasligt mycket dyrare.

Detta säljer jag. Om någon köper, annars kör jag vidare...

  • Medlem
  • 2004-01-13 22:33

Ok, jo det är ju möjligt att det blir en hel del i fraktkostnader men är du säker på att det är SÅ mycket avgifter som tillkommer?

Jag såg att kortet du har är Terratec..har haft en kompis som haft problem att få sitt terratec korts drivrutiner att gå ihop med Sonar2 som jag oxå kör med, så jag är lite skeptisk mot Terratec sen dess...hm...
Men det är ju möjligt att USB ändå är tillräckligt för mig, till att börja med i alla fall, jag hade ju inte tänkt satsa livet på detta--det är mest för skojs skull...Men alla säger ju olika saker så jag blir lite förvirrad. Tror att jag måste avvakta lite innan jag slår till på nåt...
Är det detta kort som själv kör med nu?

Nån annan som har erfarenhet av kortet som PF säljer?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-13 23:04

Tror jag själv avvaktar med att sälja, det tar mer tid än vad jag har tillgång till...

PF:

Det är ju en grymt låg latency med ett USB-kort! Är det specialdrivers, eller ASIO?

Limp:

Det är skitkomplicerat, tyvärr. Jag hade till exempel ingen aning om att man kunde komma ner i så låg latency med USB som PFs kort tycks kunna.
Jag har ett Ego Systems WAMI Box interface för PCMCIA. När jag köpte det för 3 år sedan bedyrade den tyske säljaren (jag köpte det i Tyskland för att det var billigast där) att det var PCMCIA som gällde så jag trodde honom och hostade upp typ 5000:-. Kortet verkade grymt på pappret, med 16 MB dedikerat samplingsRAM och inbyggd DSP för effekter, ASIO-drivers för låg latency osv.
Väl inköpt for jag iväg till ett hus på danska landsbygden för att göra viktiga inspelningar med min nya, grymma mobila utrustning. Men det funkade inte alls som det var tänkt. Till slut fick vi göra inspelningar via en DAT som sedan lades in i datorn, stereospår för stereospår. Under tiden vred jag ut och in på såväl Windows som Cubase och min egen hjärna.
Efter 10 mestadels förslösade dagar kom jag tillbaka till civilisationen och ringde upprört butiken. De kunde givetvis inte hjälpa mig för de visste inte hur mitt system var konfigurerat. Så jag vände mig till tillverkaren som i sin tur skyllde på Microsoft. Och lycka till att få ett svar från Microsoft om en produkt som de inte tillverkat själva...

Idag ligger både mitt ljudkort och min laptop för 43 lakan på hyllan. De kom aldrig överens, trots flera intensiva försök med olika Windowsversioner och drivrutiner, och nu är de båda hopplöst föråldrade.

Moralen av den här historien är att det oftast är värt lite extra pengar för att få något som med hög sannolikhet fungerar. Firewire fungerar bevisligen för de flesta och det bråkar inte med dig om du följer instruktionerna. Det kommer alltid att finnas andra åsikter och undantag, det finns alltid folk som har magisk kontroll över sin teknik och hur du än gör så kommer din konfiguration troligen inte att gå att jämföra med någon annans. Därför rekommenderar jag att du väljer något som många använder, av en stor tillverkare som har gott rykte.

Så slipper du förmodligen den typ av elände som jag just beskrivit.

Personligen trivs jag utmärkt med både mitt Audiophile PCI-kort och mitt Firewire 410. De gör sitt jobb, inget krångel och låter schysst. M-AUDIO är enligt min, och många andras, erfarenhet väldigt prisvärda.

Men om du har en gräns på 2000:- är det bergis en god idé att testa PFs kort. Han har dessutom rätt vad gäller frakt och moms på grejer från USA. Det lönar sig inte om du inte ändå råkar vara där och smugglar hem det sedan.

Sorry, men genvägar i ljudkortsvärlden funkar sällan och leder oftast till oanade bekymmer eller rent av att man aldrig når fram över huvud taget.

  • Medlem
  • 2004-01-14 03:27

Ok, tack för hjälpen Sawtooth!
Hm..kanske man skulle satsa på PFs kort ändå då...6-7 ms i latency tycker t.o.m jag som inte har nån som helst erfarenhet av detta låter hyfsat efter att ha kollat runt en del....men det var som sagt det där med at jag är osäker på om det går bra ihop med Sonar 2...Min poolare köpte ett internt Terratec dmx6...eller vad det nu heter och det stod överallt att drivrutinerna osv skulle gå perfekt ihop med sonar, men sen fick han det ändå inte att gå ihop för att hans version av Sonar var för ny eller nåt.....

Men man kanske skulle chansa ändå.......jaja, får sova på saken...nu blev det visst lite sent igen....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-15 02:28

Sent var ordet! Kunde inte låta bli att spana in här igen. Jo, det är ASIO-drivare. Funkar sånt med SONAR numera, eller är det WDM som gäller med det programmet? Det finns iofs WDM-drivare också, tror jag. Kan inget om sådana.

1
Bevaka tråden