Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gå från Tracker -> Sequencer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-10 15:39

Tjo alla...lite newbie frågor....

Har lite strul med att konvertera från tracker program till sequencers.

Inte så mycket att förstå funktionerna i en sequencer som att tänka om arbetsmässigt.
Samt att man inte har allt för stor vana med att veta vad man behöver för att få fram liknande effekter som är jäkligt simpla i en tracker.
Ex. om man har en filtersvepande pad som man vill få "upphackad" i en tracker så var det bara att leka med volymen typ 80, 10, 80, 10, o.s.v. men det funkar ju inte så smidigt att göra på samma sätt i en sequencer. (låter i alla fall inte bra).
Så vad använder man istället ?
Ska man Gate'a ljudet ?
Att åter trigga pad'en blir inte heller rätt då ljudet startar om, vilket inte riktigt är tanken.

Som sagt om ni har några tips om hur ni konverterade er från tracker köret till sequencer så vore det trevligt

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 17:31

Haplo, jag känner verkligen igen problemet. En annan grej jag saknar från trackertiden är att man i Impulse Tracker kunde invertera ett ljud("surround" kallades det) på den ena kanalen så att ljudet "stack ut" i ljudbilden. Det gav ett bra resultat när man inverterade varannan kanal på pads t.ex. Den effekten är svår att efterlikna i en sequencer, om man inte gör på exakt samma sätt, nämligen delar upp i en kanal som är normal och en kanal som är "inverterad".

Återkommer till denna tråd lite senare. Som sagt, jag vet precis hur det känns.

  • Medlem
  • 2004-01-10 18:00

Låter bra att man i alla fall inte är ensam om att ha/haft problem med detta

Använde mig mest av FT2 och sen Buzz.
Sen en liten fråga om just ljud till samplers.
Finns det skivor med lite smör och bröd ljud och inte specifikt ett piono på 20GB
Eller bör man skaffa sig en Roland XVxxxx eller liknande ?

Upphackning av ljud skulle jag själv fixa genom att använda en tremolo-plugg eller genom att stoppa in lite CC/volymautomation.

encore: Inga problem - stoppa in en fasvändarplugg i en aux, dra upp auxsend från paden till den kanalen, panorera. Okej, det funkar bara på monoljud, men det finns lite spatialiseringspluggar som gör samma sak med stereokanaler tror jag.

Annars borde det vara en baggis att skriva en sådan plugg för en programmerare med lite koll på ljud.

  • Medlem
  • 2004-01-18 18:54
Ursprungligen av false messiah:

Upphackning av ljud skulle jag själv fixa genom att använda en tremolo-plugg eller genom att stoppa in lite CC/volymautomation.

Såja, då var man tillbaka från Åre

Tack för svaret, ska testa igen och se om det blir bättre resultat.

Använd en temposyncad LFO med note-retrig som modulerar volymen på (mjukvaru-) synthen? Funkar iofs inte så bra med de "vanliga" LFO-vågformerna (de fantastiska möjligheter som skulle kunna finnas i mjukvarusynthar är naturligtvis de facto förbjudna...) men det är nog fry som skulle ge bäst resultat. En annan variant är att ordna en ducker som duckar padljudet efter ett click-track men det drar förstås massa datakraft helt i onödan (som i bara för att mjukvarusynthnissarna var för lata för att ordna Custom Waveform i sina LFO:er).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-11 12:45

false : Jo, det är sant. Att man använder monoljud är nog det som egentligen var hela grejen. Man kunde med små mått (bara en enda padsampling i mono) använda fasvändningseffekten på varannan röstkanal och därigenom få pads som lät större och fluffigare. Ibland använde jag vanlig panorering på pads-kanalerna också, men resultatet blev inte riktigt lika kul eller bra.

Haplo : Jag hade gjort som false messiah föreslog med upphackning av ljud, alltså genom volym-kontrollern. Då är det oftast smidigast att använda en egen sequencerkanal (som alltså pekar på samma midikanal) till effekten - det var det iaf förr när man inte kunde dela upp ett sequencerspår i mindre delar som man numera kan idag.

Fastricks brukar ingå i de flesta choruseffekter, så det är inte så konstigt att det lät roligare med det..

1
Bevaka tråden