Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha Motif ES 6 billigast?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet vart man kan få tag på en Yamaha Motif ES 6 billigt?

Jag har kollat runt på nätet och funnit till min fasa att den säljs för 1999 dollars alltså ca 15000 kr men vet ej om det är med moms eller ej?

Här i Svedala så säljer de flesta affärer den för 24500 23900 i bästa fall.

Hur i helvetet kan det vara sån prisskillnad?

På Thomann.de i Tyskland kan man köpa den för ca 21500.

Är vi så dumma här i sverige så att vi går på alla bortförklaringar om moms och skatt mm så att vi finner oss i det?

Vart tar prisskillnaden vägen? Yamaha Sverige eller är det handlarna som tar hem hutlöst stor vinst på allt de säljer?

Någon som vet?

Kan vi göra något åt detta?

Själv så prutar jag hutlöst mycket när jag handlar!

Skriv och berätta!

Finns massor av trådar om att handla från Tyskland redan, gör en sökning på www.musicstore.de eller www.musiciansgear.com här i forumet. En kort sammanfattning är väl att alla är nöjda med Musicstore?

Någon som vet hur mycket butikerna i regel tjänar per synth?

Jag skulle tippa på 25-35% läggs på efter inköpen?

och?

• Medlem
  • 2004-01-12 10:14

På de procenten som de skall betala löner/lokaler/service/fraktkostnader/med mera? Ingen aning om hur många procent det är. Det viktiga är att de överlever.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-12 10:39

Ja, det är ju inköpspriset som är för högt för butikerna, det är därför priserna blir som de blir. Avansen är inte speciellt stor. Små klädbutiker är de som kan lägga på mest på sina priser, där kan det handla om 100% påslag - på så sätt kan man rea ut prylar till synes extremt billigt och ändå göra vinst. Musikaffärerna är inga lurendrejare, de försöker bara dra runt ekonomin. På vissa grejer kanske de bara tjänar 2-5%, då måste de ta igen det genom att tjäna 50-100% på annat, småprylar. Men jag tror gängse marginal ligger kring 20-30%. Det är inte speciellt mycket. Ärligt talat fattar jag inte hur vissa butiker har råd att hålla på, men på fredagar och lördagar är det nog rätt bra "snurr i kassan" för de flesta.

Kollade priset på skoj: Yamaha Motif ES 6 kostar nästan exakt 21.000:- från Musicstore, då tillkommer frakt på kanske 300:- eller så. Så det blir ju ganska mycket billigare än de där sverigepriserna. Och då är klart att man - oavsett hur ärliga och bra svenskarna är - väljer att handla från Tyskland; det är ju helt ointressant att betala 2-3000 extra bara för att handlaren heter Hasse och inte Heinz. Det är "fucked up", men vad ska man göra, man vill ju köpa instrumenten till bra pris. Yamaha Scandinavia borde uppmärksamma problemet och se till att slita för att priset skulle vara samma här som i resten av EU - annars lär de få se sig om efter nya jobb om det fortsätter så här.

Skillnaden mellan 21500:- och 24500:- är närmast som en avgrund, det är ju en enorm skillnad... 3000:- är både mycket i sammanhanget och mycket rent allmänt, för de flesta, absolut för mig.

Men å andra sidan kan du ju köpa en vanlig Motif "utan ES" och spara en rejäl slant. Den är nog inte speciellt mycket tråkigare egentligen?

Bullen:
Det går heller inte att beställa ifrån de flesta musikaffärer i USA. (de säljer bara inom landet) Efter vad jag har märkt så var priserna ungefär lika höga för ett tag sen. Och nu har dollarn försvagats eller de andra valutorna stärkts och då är det helt plötsligt väldigt billigt i USA.

Hur brukar det gå när du prutar?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-12 10:54

http://www.vendolin.se/annons.php?58760

Köp den och programmera den stenhårt, få den att låta som du vill = valuta för pengarna...

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 11:11

De här brukar vara billiga, och som det ser ut nu så verkar det finnas en chans att du kommer under 20.000:- med frakt...

Att använda "Svedala" som slang för Sverige ger för mig ett otroligt töntigt intryck, men det har kanske att göra med att det ligger bara ett par mil härifrån...låter som om det är en Rinkeby-wannabe som skriver eller något. Någon annan skåning som håller med?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-12 11:17

Det är det nog, men det är väldigt vanligt att kalla vårt land Svedala. Inte hört det förut? Rinkeby-wannabe? Wannabe Rinkeby? Hmm.

hmm, nu är det 1.5 år efter sista posten här, och priset på typ 4sound är fortfarande lite över 20.000 för en motif es 6, hur kommer det sig??
har jag fel när jag tror att priserna inte har sänkt sig ett smack?
om någon har något billigt ställe man kan köpa en motif es 6 så snälla help me.
föresten, vad är den stora skillnaden mellan ES och vanlig? är den värd cirka 10.000 extra?
hittar ju motif 6 begagnade för typ 11.000 nu. hmmf
tack på förhand

1
Bevaka tråden