Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

två STA-DSP24, p4p800... mucho problemo, hjälp!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-13 09:48

hej. Till vår studio har vi för tre veckor sedan köpt en ny dator att använda med våra två st-audio DSP2000 C-port. Vi har asus p4p800 (senaste biosuppdateringen), p4/2.8, 1GB ram och ett äldre matrox milennium dual head AGP-kort (ja, det är 1,5 volt)

Problem: Datorn startar plötsligt om sig utan förvarning. Klick säger det och skärmen blir svart, typ nån kortslutning eller så.Det händer i vilka tillfällen som helst. Även utan något program igång alls. Vi har bytt ut allt i datorn förutom grafikkortet utan någon positiv förändring (ska dit å testa ett annat grafikkort senare idag). Någon som har erfarenheter eller intressanta synvinklar på detta?

Min granne har en dual p3 500MHz vars moderkort fästes i ett nytt chassi där en skruv petade till moderkkortet & det blev kortis. Tyvärr är moderkortet paj idag, men den datorn startar också om intermittent.

Prova att byta del för del (glöm inte nätaggregatet)...

Lycka till.

-Niklas

  • Medlem
  • 2004-01-14 09:16

...Lättnad...

haha! det var grafikkortet som strulade.

Ett tips: Asus P4P800, Matrox G400 dual head och ST-Audio DSP/24 fungerar inte tillsammans.

  • Medlem
  • 2004-01-15 09:30
Ursprungligen av kmax:

haha! det var grafikkortet som strulade.

Ett tips: Asus P4P800, Matrox G400 dual head och ST-Audio DSP/24 fungerar inte tillsammans.

nja... den brakade ihop igen...

Ursprungligen av kmax:

nja... den brakade ihop igen...

Jag har haft liknande problem med ett ATI Radeon 7500 64MB. Det löste sig när jag bytte till förra generationens drivrutiner och drog ned grafikprestandan till lägsta nivån.

Mitt moderkort är också från Asus. Hmm...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 23:07

Random Reboots som det kallas, alltså slumpmässiga omstarter...
Brukar oftast bero på felande ram-minne!

Även fast det kanske inte alltid är så uppenbart, felande ram kan gömma sig länge nämligen!

T.ex. hade jag ett problem med att Winamp brukade hänga sig, det visade sig att det var kajkat ram!

Ursprungligen av jackson:

Random Reboots som det kallas, alltså slumpmässiga omstarter...
Brukar oftast bero på felande ram-minne!

Även fast det kanske inte alltid är så uppenbart, felande ram kan gömma sig länge nämligen!

T.ex. hade jag ett problem med att Winamp brukade hänga sig, det visade sig att det var kajkat ram!

Intressant! Hur då felande RAM-minne? Rent fysiskt trasigt eller felaktigt allokerat eller? Vad gör man åt det? Byter ut kretsarna? Hur får man reda på vilket som är vilket?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-25 12:30

Tar ut alla kretsarna och sätter in en efter en och provar.

Dvs: Omstart med minne A. Test. Omstart med minne B. Test.
Omstart med minne C. Test. Typ...

En dator är inte en särskilt bra minnestestare dock, datorer
tar en så infernalisk tid för att komma igång. Har man en reko
hårdvarusampler i närheten är det lättare. E-mu E4-serien är
perfekt för att testa 72-SIMMar t ex.

Kanske kommer bli mycket dyr på SIMM-freaksmarknaden?

Ursprungligen av PF:

Tar ut alla kretsarna och sätter in en efter en och provar.

Dvs: Omstart med minne A. Test. Omstart med minne B. Test.
Omstart med minne C. Test. Typ...

En dator är inte en särskilt bra minnestestare dock, datorer
tar en så infernalisk tid för att komma igång. Har man en reko
hårdvarusampler i närheten är det lättare. E-mu E4-serien är
perfekt för att testa 72-SIMMar t ex.

Kanske kommer bli mycket dyr på SIMM-freaksmarknaden?

Precis vad jag fruktade. Varför kommer inte datorer med ett hårdvarutestprogram? I BIOS tex. Jag är så j-a trött på att ta loss sladdar, skruva, öppna, mecka, tappa skruvar, fastna i de äckliga flatkablarna (leve S-ATA!!!), skruva, stänga, skruva, tappa skruvar... grrr. Om jag vetat att det skulle bli såhär hade jag blivit bilmekaniker istället.
Det är nog dags att pensionera det gamla tröskverket ändå. Den låter som en JAS på dåligt humör. Om bara InWarehouse kunde lägga på en rem med min nya fina laptop >drömma<

Tyvärr (eller lyckligtvis?) är Gamla Bettan inte gammal nog att fortfarande köra 72-pinnars. Dessutom är jag mer rädd om min e6400 än min PC

  • Medlem
  • 2004-01-26 08:39

uppdatering:

Nu har vi bytt ut hela datorn. Funkade perfekt i två dar tills olyckan var framme igen. Efter ett par dagars testande upptäcker jag (av en ren slump) att allt funkar galant när jag båte tar utt det sekundära ljudkortet och den sekundära skärmen. Att bara rycka en av de hjälper inte...

mycket knepigt.

Ursprungligen av kmax:

uppdatering:

Nu har vi bytt ut hela datorn. Funkade perfekt i två dar tills olyckan var framme igen. Efter ett par dagars testande upptäcker jag (av en ren slump) att allt funkar galant när jag båte tar utt det sekundära ljudkortet och den sekundära skärmen. Att bara rycka en av de hjälper inte...

mycket knepigt.

Det är också märkligt att det tar tid innan problemen uppenbarar sig. Man kunde ju tycka att funkar det inte så funkar det inte, men först funkar det - sedan pustar man ut och då dör allt.

Ditt problem verkar ju vara IRQ-relaterat. Har du kollat så inte grafik och båda ljudkorten använder samma IRQ? Troligen IRQ 11 - den eviga bromsklossen. Det går att tvinga kort att köra på annan IRQ än den som väljs automatiskt - men det kräver en del testande, omstartande och kraschande.

  • Medlem
  • 2004-01-27 08:17

jag kör datorn i standard-pc-läge, sätter ljudkorten i PCI-plats två och fyra räknat från AGP-portens håll (som rekommenderat). Då får de IRQ 3 resp. IRQ 7. Delar inte med något i datorn.

Nu har jag också bytt ut den sekundära skärmen. Felmeddelandena som dök upp vid varje start med den förra skärmen är puts väck och allt fungerar galant (hittills iallafall). Det enda som återstår nu är det sekundära ljudkortet som är uttaget. Vi ska testa fram till måndag med nuvarande uppsättning, funkar allt bra tills dess provar jag att byta ljudkortet mot det andra osv.

Ni verkar ju ha koll på läget. Vore kul att få rapport när ni hittar felet!

  • Medlem
  • 2004-02-02 13:41

ciao.

efter en veckas intensiva inspelningar utan det minsta problem testade jag att sätta i det andra DSP/24-kortet. good old omstart igen! ja har hittat felet. (tror jag). Kortet är nog defekt. skickar det på test idag.

Annars har jag haft liknande problem när jag körde mitt Usb klaviatur med ström från usbporten...
jag bytte strömagg och började köra med strömadapter iställte för ström från USB:

då grejjade det sig.

visserligen hade jag en "äldre" 1200 mhz amd dator då.
men ändå.

  • Medlem
  • 2004-03-01 08:19

Ciao. För ett par veckor sen provade jag med andra ljudkort och sen dess har det varit stabilt som satan, så slutsatsen är; Det var ljudkorten som inte funkade tillsammans med något i vårt nya system...

ha de gytt everibaddi

1
Bevaka tråden