Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver man bra diskprestanda för ljudproduktion?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Låter kanske som en dum fråga, men behöver man feta RAID-lösningar i musikproduktion?

Man kommer väl ganska långt på vanliga 7200rpm diskar. Men det finns ju även s-ata diskar på 10.000rpm nu. Ganska små dock. Typ 36 GB har jag för mig.

Korta svaret är nej, med det beror ju på behoven, ska du köra väldigt hög upplösning och väldigt många spår så kanske det krävs. Dock ska inte raid ge så värst mkt extra i realiteten vad jag har förstått.

  • Medlem
  • 2004-01-13 17:21

Det beror på hur mycket data du skall ha tag på samtidigt. Dvs, köra man t.ex. feta produktioner med många 96 Hz/32bit-ljudspår så blir det ju en hel del data som skall fås tag på. Men, det handlar alltid om att jaga flaskhalsar i systemet, än är det diskaccess, än är det att man kör för många pluggar...

Att RAID5 sedan ger extra säkerhet till filerna är defintivt bra, men det ersätter inte en bra backuplösning.

Så, för professionella studior så kan det säkert vara en bra idé, men inget för hemanvändaren. Enligt mig då.

Det är nog bättre att satsa pengarna på stort arbetsminne.

Ok - bra att veta. Videosnubbarna får ju inte nog med fart verkar det som.
Jag har lite sköna grejer på väg in ifrån mina vänner i Taiwan - RAID-lösning för Powerbook / Notebook och sånt. Men det verkar vara onödigt för musikproduktion alltså.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-13 18:41

Det beror alldeles på; musikproduktion är ett vitt begrepp. Kör du Reason klarar du dig fint på en 4000 rpms hårddisk, kör du ProTools och behöver bygga 280 spår med stråkar snackar vi fett behov av RAID.

Ursprungligen av PF:

Det beror alldeles på; musikproduktion är ett vitt begrepp. Kör du Reason klarar du dig fint på en 4000 rpms hårddisk, kör du ProTools och behöver bygga 280 spår med stråkar snackar vi fett behov av RAID.

Den skulle inte jag vilja mixa i alla fall!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 19:28
Ursprungligen av 99admin:

Låter kanske som en dum fråga, men behöver man feta RAID-lösningar i musikproduktion?

Beror på som många sagt här, men IDE, 7200 rpm räcker bra långt typ 64 spår audio 48/24.

1
Bevaka tråden