Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audiophile Firewire och vila

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-15 17:24

Står i begrepp att köpa ett M-Audio Audiophile Firewire till min powerbook. Ett frågetecken kvarstår dock: Ni som har ett, skulle Ni kunna svara på om det är möjligt att dra ur och stoppa i sladden medan datorn är i vila? Med OS X har man ju skaffat nya vanor (att aldrig stänga av datorn) och med en laptop man släpar runt på är det ju ofrånkomligt att koppla in och ur ljudkortet med jämna mellanrum.
Anledningen till att jag frågar är att mitt gamla MIDI-interface (också M-audio) inte tålde denna behandling. Drar man ut det ur USB-porten medan datorn ligger i vila och sedan kopplar in det igen vid ett senare tillfälle vill powerbooken och interfacet inte kännas vid varandra, och enda alternativet om man vill spela är att stänga av datorn och sätta på den igen (omstart funkar inte).

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 23:10

Chansade och slog till på en burk på öppet köp. Kan meddela att det funkar jättebra.

Trevligt!
Jag funderar själv på nån liknande lösning.. ibook + extern hårddisk + firewire-interface med nån audio+midi in/ut. Ett mindre usb-interface kan nog fungera det med.. Vad har folk här för erfarenhet av usb-interface egentligen? Får man en stabil och smidig överföring eller råkar man ut för en massa tråkigheter ibland?

Helst så vill jag ha ett litet firewire-interface som även har cv/gate och din-sync!
/en drömmare

Ursprungligen av Volantiz:

Trevligt!
Vad har folk här för erfarenhet av usb-interface egentligen? Får man en stabil och smidig överföring eller råkar man ut för en massa tråkigheter ibland?

Jag drämde till på ett Tascam US-122 USB Audio/MIDI-Interface.
Det rullar riktigt bra på min iBook G4 med Panther och Logic Plat. 6.3.3.
Preamparna är INTE imponerande (brusar lite väl mycket) men de funkar helt ok för sampling/livespelning om man skär av toppen litegrann.
Jag kör på 64 samples utan problem med 24bit/44.1KHz och 2 kanaler.

David

1
Bevaka tråden