Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cs2x / JX-305?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej all!

Funderar på att köpa en synth! Men jag har fastna för 2st!

Vilken skulle ni valt om ni skulle göra techno/dance/trance?

Roland JX-305 / Yamaha cs2x

mvh Mautana

oj.. ingen av dom faktiskt :eek:

Varför inte? ^^ :eek:

Jag tror att man växer ur dessa syntar fort. Fördelen med JX:en är att den har inbyggd sequencer. Men de flesta har en dator idag så det är nog bättre att köra sequencer på den. CS2x är bara en hottade CS1x, det vill säga fler vågformer.

Det hela beror på vilken nivå du vill lägga dig på teknikmässigt och pengamässigt. Jag tror att en Roland XP-30 eller Yamaha CS6x hade varit mycket roligare. De har nog större möjligheter när du blivit mer varm i kläderna. Men de ligger väl på en 6000:- skulle jag tro och det är några tusenlappar mer än de syntar du kollat på.

Om inte budgeten är för liten så hade jag nog kollat på en Virus, JP-8000 eller Nord Lead. Berätta mer för oss om vilken prisklass du vill handla i och vad du har för erfarenheter. Då blir det mycket lättare att hjälpa dig.

  • Medlem
  • 2004-01-16 11:32

Samt lägg gärna till vad du har för datormöjligheter, och hur du tänkt dig att använda synthen. Lite för lite information för att kunna ge ett bra svar här.

Vilka erfarenheter du har, och vilka förväntningar, det ger lite mer att gå på.

Om inte annat så borde Buzz Tracker (http://www.buzzmachines.com/) kunna ge en bra start.

hehe det blev en cs2x faktiskt..

Får hoppas att det räcker till att göra det jag vill nån sorts dance/trance musik...

Och min dator? en lätt öveklockad p4 2.0ghz, med inbygt ljud kort.. jaja det kommer ett nyss snart
Sen så har jag 2*120gb och en 80, och en 60gb. Så problem med utrrymme kommer det inte bli..

En bra synth cs2x i allmänhet?

Personligen har jag bara direkt erfarenhet av CS1x, men vad jag förstår är CS2x istort sett samma rent teknikmässigt iaf. CS1x är inte en bra synth. Det är egentligen märklig variant på en PCM-hemkeyboard med inriktning på gammal trans. Filtrena är kassa, användargränssnittet är nog väldigt dåligt för nån som vill lära sig att börja ratta synthar, synthen är väldigt begränsat och den låter alltid som en CS1x (alltså ganska oproffsigt).

Dock tror jag att CS1x kan vara en utmärkt nybörjarsynth för trance-nissar om man inte vill lägga för mycket cash. Den innehåller trots allt lite av allt man behöver (om än i B-version) och du kommer igång fort (om du begriper dig på interfacet iaf). Du får möjlighet till ganska många olika typer av ljud utan att behöva sätta dig in i synthesmetoder. Den låter inte alldeles helkasst och även om jag personligen tycker att den är ganska tråkig så har den för många helt passabla smör-och-bröd-ljud (för trance). När jag lånade en kompis CS1x använde jag faktiskt några preset-ljud ("Plankton" har jag nåt vagt minne av) i en goatramslåt som komplement till min JP-8000

Jag tror att de flesta i detta forum ser den ur ett synthperspektiv och som 'manick för att skapa nya elektroniska ljud' betraktat är den inte mycket att hänga i julgranen. Det behöver dock inte vara en nackdel för alla; det blir kanske mer 'instant-results' med en CS1x.

Om du blir mer interesserad av synthes så kommer du förmodligen behöva skaffa kompletterande maskiner som är mer 'riktiga synthar'. Du bör heller inte räkna med att kunna få saker att låta 'lika bra som på skiva' med bara en CS2x om man ser det rent ljudmässigt men naturligtvis duger den utmärkt att göra musik med! Grattis till synthköpet; jag tror den är utmärkt att som 'prova-på-synth' och jag känner folk som tycker att det är den bästa synthen som gjorts (eftersom de tycker att den är så enkel att använda) och fortfarande använder den som främsta ljudkälla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 23:52

Äh, jag gillar CS2X´synthen.. Kanske för att det också var min första :P..
Stjälv tycker jag att man kan få fram riktigt najsa ljud med den om man använder detta programmet..
http://www.yamahasynth.com/down/cs2x/s_pcedit.htm

Och lyssna på Autobahn delen av denna musikfilen.. http://user.tninet.se/~pqm321k/cs2x.mp3 låter ju väldigt lik originallåten.. Och den är gjord med enbart en CS2X..

Cs2x är jättebra ljudmässigt men det funkar inte med ett performance och de svaga trummorna tyvärr.

1
Bevaka tråden