Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midihjälp sökes? Koppla ihop electron med tritonen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett problem som jag har slagits med ett tag nu är följande:

När jag kopplar ihop tritonen med Nord elektron för att spela orgel med två manualer så Är det inga problem om jag ställer om den globala midi kanalen på tritonen,från 1 till 2.

Då är frågan denna?

Måste jag göra detta?

Det jag vill göra är att ha kvar den globala midi kanalen 1, och när jag spelar i combi-läget ändra,säg timbre(ellet spår eller vad ni kallar det..) nummer 1 och ändra dess midikanal till säg 5 istället.
Man ändrar ju förstås på nord elektron så att den undre manualen sänder på samma.

Det jag försöker få fram är detta:
Måste man ändra den globala Midikanalen på tritonen eller ska det räcka att ändra midi-kanal i combi-läget.

Försöker att vrida och vända på midikanaler i combi-läget men det ända som händer är att jag får samma ljud som på den övre manualen( Elektron...)

Snälla hjälp mej innan jag blir tvungen att bita av mej armarna av ren ilska.

P.B Beauford.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-17 13:00

Det du vill göra är att ändra den midikanal din Triton sänder på (=transmit channel, förkortas ibland "tx"), när du ändrar i Combi-läget så ändrar du de kanaler Triton tar emot på (=recieve channel, förkortas ibland "rx"). Kolla syntens globala MIDI-inställningar så kan du säkert hitta någon bra parameter där. Varför behöver du ha kvar den globala midikanalen till 1? En sequencer bryr sig t ex inte om vilken kanal du sänder på om du jobbar med Local Off på din Triton osv.

Jag måste inte ha kvar globala midi kannalen 1 egentligen,utan jag undrar mest om det går att göra det på något annat sätt än att ändra i global.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-17 17:59

Vet ikke, har ingen Triton att kolla i, men "kanske inte", kolla vad manualen har att erbjuda i området MIDI.

1
Bevaka tråden