Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI i Moog Prodigy?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill genom detta forum få kontakt med personer som äger eller har ägt en tidig version av Moog Prodigy utan CV/GATE och eftermonterat MIDI-interface i denna. Vilket interface monterades in? Synhouse-kitet kanske? Gick det smärtfritt? Funkade det bra? Bär ni på någon erfarenhet inom detta så som sagt... Kontakta mig gärna omgående! Allt av intresse!

Mvh
/Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 09:44

Hej!

Jag ägde en Prodigy en gång som inte hade CV. Ägaren innan ploppade i Kenton MIDI interface (In/Thru). Funkade hur bra som helst och det gick att styra VCF och VCA via volym.

Tyvärr verkar det som Kenton slutat tillverka MIDI interface kit. Nu säljer dom bara MIDI/CV boxar och det blir ju aldrig samma sak som att ha det installerat i synthen.

Synhouse-kitet installerade jag i min Yamaha CS15 och det funkade väl rätt bra men man skulle vilja ha en Thru utgång osså.

MVH
Demokid

CV/GATE & LINE-IN i tidig Moog Prodigy...

Jag har nu kommit fram till att jag faktiskt inte behöver installera ett Synhouse MIDI-interface i den. Jag har ju en 4-kanals MIDI-->CV/GATE synth/omvandlare som jag redan kör min Pro One samt MS20 helt klockrent med! (Syntecno TeeBee MK-II) Jag kan dessutom med denna lösning komma undan näst intill gratis för att styra min Moog Prodigy! Jag sätter in CV/GATE pluggar samtidigt som jag lägger in LINE-IN på den efter denna instruktion: http://www.synhouse.com/prodigy2.html
Min fråga är bara... Har någon av Er här i detta forum gjort denna operation efter denna ovanstående instruktion? Fungerade allt som det skulle efteråt med gott resultat? Moog kör ju dessutom med S-trig. Kommer denna lösning att göra så att det blir en vanlig TRIG i ingångarna istället som som Pro One el. MS20?

Jag behöver lite tips & råd nu innan jag ger mig iväg till ELFA samt startar min lödstation... Tackar på förhand!

Mvh
/Thomas

  • Medlem
  • 2004-01-22 10:43

Om man kikar lite på den fina handritade skissen av vad gate-modden gör så verkar det vara precis samma sak som kommer in där som kommer från klaviaturet. Bara att hala fram multimetern och kolla! Min gissning är att det är S-trig. Kan inte din MIDI-CV/GATE-omvandlare ställa vilken polaritet man skall ha på GATE ut? Novations BassStation (rackvarianten i alla fall) fixar det. Den har tre lägen har jag för mig. Roland, Korg, Moog.

Annars får du bygga en sådan här liten sak som konverterar triggarna:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-23 21:04

Hallo !

Jag moddade en Prodigy åt en mexikan i Paris :kaaaka!: strax före julhelgen !

Då använde jag dessa beskrivningar ( från moog Prodigy servicemanualen ):

Bra beskrivning till skillnad mot synhouse

Fungerade klockrent.

Trig In/ut är inte S-Trig.

:rolleyes:

L

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-23 23:54

Moog Prodigy är lite udda från ett Moog-perspektiv eftersom den inte använder S-trig utan V-trig

Ursprungligen av neriks:

Moog Prodigy är lite udda från ett Moog-perspektiv eftersom den inte använder S-trig utan V-trig

Nänä, min prodigy s-triggar så fint så. Inget v-trig här inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-24 08:23
Ursprungligen av partybreaker:

Nänä, min prodigy s-triggar så fint så. Inget v-trig här inte...

partybreaker,

Självklart! Det är jag som är snurrig. Sorry! :kaaaka!:

Jag menade förstås Moog Rogue som har både S-trig och V-trig ...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-23 23:58

Exakt !!

L - tycker att Prodigyn låter förbaskat bra men är lite trökig i längden ......

Blablablablablablablablablablablablablablablablablabla ) utfyllnad (

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-24 00:33

Moddad för att matcha andra moogar ?

L

öhh nä.. den är omoddad så vitt jag vet. Bakpå sitter en såndär ful liten cinchjones-kontakt och jag vill minnas att jag fick ställa in min (numera din ) pro2000 på s-trig för att det skulle fungera. Helt säker är jag dock inte.... kanske var full då eller nåt

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-24 00:47

Groovy !!

L

Vill tacka alla för Era goda tips! Vilket fantastiskt forum detta är! Ni säger alltså att den kommer S-trigga efter installationen enligt följande intruktioner nedan? Jag är inte riktigt hundra på det, ärligt talat. Kanske de senare verisionerna av Moog Prodigy som hade färdigmonterade CV/GATE hade S-trig men inte i den metod där man byglar sig över klaviaturen som i intruktionerna nedan. Nåja... Jag är inte säker som sagt men jag kommer märka det, den saken är ju klar...

Mvh
/Thomas

http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Moog/Prodigy/

http://synhouse.com/prodigy2.html

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-25 01:47

Thomas,

din Prodigy kommer INTE att jobba med S-trig efter att du genomför modden.

Lycka till förresten !

L

Ursprungligen av waveterm:

Thomas,

din Prodigy kommer INTE att jobba med S-trig efter att du genomför modden.

Lycka till förresten !

L

Gott mos! Tackar!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-25 02:25

Vahzeghou !!

Det är bara att packa 2600:an och skicka den norrut !

Hehe.......

L

1
Bevaka tråden