Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 2.0 disk till laptop

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå! Har några frågor om ljudproduktion på laptop.

1. Är det möjligt att spela upp 24 kanaler 24bit/44.1 KHz från en laptopdisk (4200 rpm)?
Använder aldrig MIDI.

2. Om inte: Funkar USB 2.0 diskar bra (jag ska köra ett motu 828 på datorns enda firewireport) ?

3 Har någon läst/hört/erfarit något om märket ACER ? Det är den datorn jag ska köpa. 2400XP 256+512 Mb 30Gig 11000 kr www.datorbutiken.com

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-19 23:06

USB 2 funkar med all säkerhet till vad du vill göra, och Motu 828 är helt kalas. Det blir nog alldeles prima det där, ska du se. Vad ska du använda för programvara?

1. Kan gå med lite tur, jag har lyckats med nåt sånt, dock så funkar det inte i längden, så nej är nog det svar du ska ha.

2. Jag har faktiskt aldrig hört nån rekommendera USB förr, undrar om det räcker, vad jag har hört från tester så är dataströmmen inte stabil nog. Tycker du ska köra safe med en Firewiredisk, och det räcker med en port eftersom du kan seriekoppla firewire-utrustning. (Motu--->FW-hårddisk--->dator).

3. Har läst en del om att Acer blir väldigt varma.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-20 02:05

Eski, USB II är mkt snabbare, typ.. ja, snabbare än FW t om?

Jo, jag vet, men det ska tydligen handla om att de är ojämna i överföringen. Jag kan inte sånt där, men det är vad jag läst.

Teoretiskt sett så är usb2 snabbare.. praktiskt sett så är firewire mycket snabbare, mindre krävande för processorn, stabilare och har fler features..

passade på att jaga upp ett par tester:
http://www.barefeats.com/fire26.html
http://www.techtv.com/screensavers/supergeek/jump/0,24331,3393574,00.html
http://www.frozentech.com/article.php?story_id=27

avslutningsvis:
"FireWire can sustain peak throughput indefinitely, without taxing your CPU, and is inherently peer-to-peer. USB2.0 is not inherently peer-to-peer and requires significantly more CPU to maximize throughput. 1394 is generally regarded to be a superior interface, somewhat analagous to being the SCSI to USB2.0's EIDE."

..vilket betyder att usb2 borde vara väldigt underlägset till allt som behöver en stabil överföring.. nu glömde jag kopiera länken till sidan där texten stod.. aja..

Intressant det där med seriekoppling det visste jag inte. Jag ska slutföra ett projekt med min nuvarande mac och sen byter jag till andra sidan. Vill kunna släpa med mig studion hem. Det enda jag inte ska göra hemma i fortsättningen är att spela in trummor. Kan tänka mig att det blir lite jobbigt att sitta och spela in i logic med en liten 15" skärm som bara har typ 700 pixlar på höjden men här hemma kan man ju koppla in det stora arteleriet. Frågan är bara om det inte blir en hel del släpande av monitorerna?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-20 16:36

Aha, där ser man - då är det bara att köra på FW då. Själv köpte jag ett 3-portars FW-i/f PCMCIA till min laptop, funkar prima. Jag trodde USB 2 var professionellt gångbart, så tack för infon Volle! Var nästan på väg att köpa ett USB 2-i/f och disk pga att det var lite billigare men jag behövde som tur var FW så då köpte jag mao rätt...

Att gå från Mac till PC är inte helt smärtsamt, norrpan, jag gjorde det och saknar Macen rätt ofta faktiskt. Mycket i PCn är mycket mer "klyddigt" designat. Mycket tid går åt till att bara fundera över hur man ska jobba osv. My next PC will be a Mac...

Det där lät inge kul. Skulle gärna köpa en en powerbook men det är en kostnadsfråga förståss. Kommer undan kanske 7000kr billigare med en PC. Jag har haft min Stationära G4 i 1.5 år nu och aldrig haft en krach eller några andra problem. Den är nästan för bra. CPU mätaren har aldrig slagit i taket men så kör jag inte några mjukvarusyntar heller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-20 17:28

Kolla på iBook först bara, innan du bestämmer dig. Den är nästan lika "het" som en Powerbook nuförtiden, med G4-processor osv - och kostar nog inte så mycket mer än din PC. Men jag vet att macarna är mkt dyrare, det var ju därför jag själv bytte plattform. Jaja...

Om någon vill testa "nästa generation" så kan jag låna ut ett SATA-kit:

PC-Card eller PCI-kort med extern SATA kontakt
Speedmania Desktop SATA
All kablage osv

Allt du behöver är en 3.5" disk, gärna en snabb rackare med 8MB cache och 7200rpm.

SATA står för Serial-ATA och ger 150MB/sek hela vägen ifrån dator till disk utan förslöande USB2 (ca 25MB/sek) eller Firewire (ca 35MB/sek).

Skicka PM om någon vill göra ett seriöst test.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-21 00:45

wow, det låter det... tyvärr har jag ont om tid osv, men det lät som häftig prestanda!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-21 01:45

Jag står i valet och kvalet att köpa extern disk till min Dell Inspirion 8500/RME Cardbus7Digiface -lösning.

Eftersom FW interfacet på Dellen använder samma IRQ (11) som PCMCIA, Grafik-kort, och USB-controllers så är jag tveksam till vad jag ska välja. Dell har inget bra rykte när det gäller FW diskar.

Vad tror ni om denna då:

Maxtor

Den har ju både FWoch USB2.0

L

1
Bevaka tråden