Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux/Gnome

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 19:40

Någon som har någon erfarenhet av Linux/Gnome?
Funderar på att byta till Linux från Win98 då jag har hårdvara som inte funkar med WinXp...
T.ex.
Funkar Reason/Logic5 med Linux?
Jag börjar bli lite smått galen på bluescreenen 60 ggr i minuten

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-22 20:05
Ursprungligen av blomstrom:

Funkar Reason/Logic5 med Linux?

Svar, nej...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 17:05
Ursprungligen av lasselu:

Svar, nej...

Joop under wine!
Stabilare än Wintendo självt faktiskt!
Men jag rekomenderar iofs KDE... - en smaksak.
I de större distarna, t ex Mandrake, så följer det med en sequenser med hårddiskinspelning som funkar kanon!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-03-10 19:28
Ursprungligen av Lemon:

Joop under wine!

Sory, men som OS-purist så anser jag inte att det är att köra programmet på Linux när man kör det i en emulator...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-22 20:35

Blomstrom; köp en Mac med OS X. UNIX-baserat men inte tillnärmelsevis lika klyddigt som Linux. Macen är dessutom Logics hemmiljö nummer ett, och Reason mår och går mkt bra även där.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 21:23

Pf: jau, men det är ju budgeten som inte riktigt tillåter det 950 spänn i månaden räcker liksom bara inte...(häftig sidan blev förresten )
Lasselu: Men jag hörde en kompis snacka om en emulator som tillåter en att köra win-mjukvara och annat i Linux undrar bara om någon kört musik-prog i linux (vad som helst är bättre än 98 känns det som just nu).

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-23 08:21
Ursprungligen av blomstrom:

Lasselu: Men jag hörde en kompis snacka om en emulator som tillåter en att köra win-mjukvara och annat i Linux undrar bara om någon kört musik-prog i linux (vad som helst är bättre än 98 känns det som just nu).

Det stämmer, Wine, som false messiah nämner här ovanför, finns men jag har inte hört talas om någon som har fått det att fungera tillfredställande när det gäller musikprogram...det strular med ASIO mm...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-01-23 10:31
Ursprungligen av lasselu:

Det stämmer, Wine, som false messiah nämner här ovanför, finns men jag har inte hört talas om någon som har fått det att fungera tillfredställande när det gäller musikprogram...det strular med ASIO mm...

Ska man ha samma prestanda som man får med AU eller ASIO så måste man nog ha applikationer som pratar direkt med ALSA som är linux motsvarighet till api:er för ljudapplikationer.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-22 21:32

blomstrom : Vad är det för (livsnödvändig?) hårdvara du har som inte funkar med XP, om man får fråga? Satt i Win98SE väldigt länge också men jag får tillstå att XP o musikproduktion funkar bättre.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 21:35

Encore:
Ljudkortet...(konstpaus )
...i den ena datorn och Video-kortet i den andra(för film-produktion).
Dock ska detta lösas på det ena eller det andra sättet(nytt ljudkort i den ena förhoppningsvis, och en annan mkt jätte-skum lösning på den andra.)
Det blev mycket med det ena o de andra men sånt e livet...

Wine är en emulator för att köra Windowsprogram under Linux och ska funka rätt okej för vissa program, men jag misstänker att musikprogram och annat som pratar mycket med hårdvara är kinkigare.

Linux är ganska pillrigt att hålla på med, men om man är hyggligt datakunnig kan man få det att rulla bra. (Har mest suttit på färdigkonfade burkar, mindre problem då...).

Håller egentligen med PF: en mac är ett bra köp om man vill att det bara ska funka, men då kostar det ju lite mer också. En Ibook G4 är inte så fasligt dyr förstås, men är knappast något fartvidunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 18:18

Men installera Windows 2000 eller Windows XP.. Jag har alldrig fått Bluescreen förutom när WC3 har fulat till allt någon gång..

Ursprungligen av Helix:

Men installera Windows 2000 eller Windows XP.. Jag har alldrig fått Bluescreen förutom när WC3 har fulat till allt någon gång..

Håller helt med Helix. Konstiga emulatorer hit eller dit mellan operativsystem är bara att bädda för elände. Minns med fasa en konstig macOS-emulator för Windows jag installerade för att komma åt Cycling '74-pluggarna. Det tog veckor att reda ut den röran...

Skaffa XP och slappna av, gör musik och var glad.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-23 21:26

Frågan är om det överhuvudtaget går att få bluescreens i XP? Alltså inte att program inte kan krascha, mer att det inte verkar finnas i OS:et längre.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-23 22:19
Ursprungligen av encore:

Frågan är om det överhuvudtaget går att få bluescreens i XP? Alltså inte att program inte kan krascha, mer att det inte verkar finnas i OS:et längre.

Jodå, det går...men default-inställningen är att datorn startar om istället för att visa bluescreen...

disney kör tydligen deras media-applikationer (som är för windows) genom linux

Eeh mkt gammal tåt: SimplyMEPIS distributionen är klart okay & finns som liveCD för uttestning, sedan HDinstall. Är i färd med att forska in mig på ALSA och JACK etc .. vet således inte ännu om win4lin funkar nais gällande audio't....

Vet inte hur långt dom kommit med ALSA än, men tyvärr är drivrutingsstödet för ljudkort under LINUX fortfarande ganska sunkigt då väldigt få tillverkare skickar med linuxdrivisar. De flesta har dessutom hemlig källkod så open source communityt kan inte modda drivisar för linux heller. Tyvärr är det nog fortfarande knaggligt att köra ljudproduktion på linux. Om du inte är väldigt, väldigt kunnig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-14 19:19

Vore ju faktiskt jäkligt soft om någon fick för sig att göra en vettig sequencer till *nix. Köra genom alsa borde ju fungera ganska bra, dock antagligen inte lika bra som au/asio. Men ändå, en bra sequencer med VST-stöd borde ju inte vara helt omöjligt... eller?

Det finns redan ett ganska bra program. Inte i närheten av SX/Logic/Live etc, men tillräckligt för många. Kommer inte ihåg vad det heter dock...

Hittade den här listan. Vet inte om det kan vara något där som passar...

http://hans.fugal.net:2500/linuxaudio/show/MIDI%20Software

EDIT: Tror rosengarden ska vara helt OK!

Jazz+ var väl på G ett tag, men jag tror utvecklingen avstannade när dom GPL'ade. Var några år sen jag kikade på det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-14 19:40

rosegarden såg ju rätt vettigt ut, dock fortfarande utan vettigt VST-stöd (fast man kan faktiskt få saker att funka genom JACK om jag förstått det rätt). Verkar ju iaf finnas något på gång, skulle gärna gå över till linux om det fanns ett vettigt alternativ.

Problemet med att utveckla till linux är marknaden.. folk som kör linux vill generellt sett inte betala för mjukvara. Varför då kasta en massa resurser på sådan utveckling som ett litet företag när det nu är i stort sett bevisat gång på gång att det inte kommer sälja tillräckligt för att täcka utvecklingskostnaden?

Man får nog tyvärr vänta på att några hobbyutvecklare slänger ihop något användbart.. men jag börjar känna att linux-utvecklare mer och mer switchar till OSX.. men visst.. hittar ni något vettigt så jättebra! Jag skulle dock inte lita på kunna använda linux särskillt länge till sånt om man inte har väldigt låga krav.

tja...eller helt enkelt e tvingad till det hela - då gamla microsoft kräp OS inte direkt lirar bra med det jag sitter på...

En polare testade kör logic via wine för ~2-3 år sedan.. ljudet fungerade då iaf nästan.. men midi verkade vara omöjligt att få igång.

KDE är grymt bra för de som gillar typiskt klottriga gränssnitt med knappar och iconer i alla tänkbara färger precis överallt.. själv så gillar jag när det är mer diskret utan en massa onödigt kladd överallt.. fluxbox är en personlig favorit.

Mandrake är skitbra! Rekommenderas stenhårt till alla som är nya/halvnya med linux eller liknande operativ.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-10 18:10

I de större distarna så...

...berätta gärna mer, Lemon!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 20:00
Ursprungligen av PF:

I de större distarna så...

...berätta gärna mer, Lemon!

Jag _visste_ att du inte skulle missa en passning framför öppet mål PF!

Zlatan vem?!
PF the goal machine!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 18:27

poppa från stacken?

*bongo testar hackerhumor

KDE = klottrigt gränsnitt kan jag inte riktigt hålla med om http://www.average.se/kallback/dump.png

sparsmakad minimalism, eheh... man väljer ju helt själv...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-10 22:30

Kult. Om man redan har en WinXP-installation man är nöjd med och (fan) inte orkar göra om det, kan man ändå installera ett Linux ovanpå & tillsammans? Någon form av boot-väljare så man kan välja antingen XP eller t ex KDE - och lätt att installera om man har ont om tid för meck? Jag har två hårddiskar i PCn, den ena är tom och den andra har Windows inlagt. Klart man är nyfiken ju. Har inte testat Linux sedan 1999/2000 då jag testade KDE och den där Photoshop-liknande appen osv.

Bevaka tråden