Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-23 13:10

:kaaaka!:

HAr fått hem en gammal kär vän, polysix. Inser att alla VA´s som passerat revy endas varit torrmjölk

Så nu skall ett bra usb kort införkaffas (troligvis behringers nya) och 1-2 gamla analoga stofiler.

Men nu börjar problemen

Har provat, ägt och spelat på många av dessa, men under tidsspannet 82-04 och minnet är inte frächt. Högst upp på listan ligger Oberheim OBXa, men hur faan låter den egentligen? Någon här som har/ägt en som kan upplysa mig eller kanske tom kan maila en demo

Mitt ljudideal ligger nära Jarre´s oxygene & Equinoxe ljudbilder inkluderat Concerts in China. Känns som Yamaha cs70m ligger 2a på listan.

Tacksam för hjälp och förslag

Steve----Blivande analogstofil :hmmm:

Eh... Van Halens "Jump" borde du väl känna till. Det är en OBXa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 13:48

Ja det är klart att VA är som torrmjölk!! Ungefär som att köpa en Lamborghini Countach replika buggd med plastkaross och WW Bubbla chassi.

Vad fick du betala för P6:an?

MVH
Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 13:50

Jag har haft en OB-Xa... det låter jätte muffigt och jag saknar den ibland. Går att göra sköna pad, brass, och bassar som låter depeche mode 1982.

Tyvärr i den ganska instabil, egentligen alla Oberheim från den tiden. Skulle nog hellre köpa en OB8. Den låter tydligen lite tunnare men har mer funktioner.

MVH
Magnus

  • Medlem
  • 2004-01-23 14:17

Just det med instabiliteten oroar...har blivit varnat om OBX tidigare. Visst, jump gjorde väl att alla obxa rasade i pris

OB8 torde ju vara smartaste köpet mao.

Bara att hitta en utan att bli skinnad på kuppen.

Angående polysix så pröjsade jag 2500 plus frakt från etablerad musikhandel.
Dessutom är den hel (hittills ) och i bra skick.

Steve

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 14:36

Då är det bara att säga grattis till P6:an, mycket bra pris!

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2004-01-23 14:38

OB8? Hmm... kände mig tvungen att kolla upp den. Vad har den som gör den tuff och fräck (tm)? Åtta röster, synk, två vco per röst, detune mellan vco, var filtret switchbart mellan tvåpoligt och fyrpoligt? Övertyga mig om att den är fräck! Van Halen - Jump, det räcker inte.

Nåja, om du skaffar en så kika lite här:

Servicemanualen: http://home.swipnet.se/cfmd/synths/companies/oberheim/
Användarmanualen+mer: http://www.tcapp.com/pub/synths/oberheim_heaven/ob8/

Det finns rätt mycket mer än så i en OB-8. Vill minnas att du kan ha olika LFO på oscillatorerna och en massa pillegrejer. Jump framfördes på en OBXa, som är klart mer begränsad. Du har en "page 2" på OB-8, alltså dubblerad funktion på de flesta rattar. Där kommer du åt en massa parametrar som man normalt sett inte pillar med.

  • Medlem
  • 2004-01-23 18:11

Är du nöjd med den? Jag var nära att köpa en häromdagen för 1000:-.... Var beredd på att få byta batteri på den, men när ägaren sa att batteriet förmodligen redan hade läckt så vågade jag fan inte

  • Medlem
  • 2004-01-23 18:12

Eh, ja.. jag snackar om polysixen alltså. Ser nu att det har diskuterats en del andra synthar längre ner.. ööö

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-23 21:43

För bara ett par timmar sedan var det en snubbe här och köpte min Mutator. Han hade en OB-Xa, och det lät lite på honom som om han ville sälja den.

Jag tror inte det är några större problem med stabiliteten i OB-Xa. Det är ju Curtischip rakt igenom. Vill du ha en polyfonisk Oberheim är det ett bra val. 2-Voice, 4-Voice etc låter bättre men är betydligt dyrare. OB-1:an är också en extremt trevlig synth, men den är ju inte polyfonisk.

  • Medlem
  • 2004-01-25 12:06

Visst är jag nöjd med POLYSIXEN. Detta är nr 3 som varit i min ägo. Min mest frekventerade synth förutom dx7or.

Gillar ljudet i korgen, låter mkt bättre än ex junos i mina öron. Har dock aldrig testat Mono/poly mer än flyktigt. Trindent mk2 gillar jag men den är så j*kla stor :kaaaka!: . Lokala musikhandlaren hade en mk1 inne för ca ett år sedan men den var lite småkajko så jag avstod. Annars var den prisvärd, 2500:-.

Antar att jag är småsnål men har svårt att motivera köp av analogt skrot över 8000:-

Men en Triton Le kunde jag köpa ny för ca 16000:- :hmmm: e man rubbad eller vad

En morgontrött Steve

1
Bevaka tråden