Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pianoljud ur MIDI-klaviaturet?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej.
Om du inte orkar läsa all f*****g text jag råkat skriva, hoppa direkt ner till FRÅGAN.

Jag håller på att kvävas litegrann. Av utbudet på prylar för musikproduktion. Jag behöver i första hand komplettera min utrustning efter en flytt från hemmet och de klaviatur som fanns tillgängliga där; ett MIDI-klaviatur och ett typiskt piano.

Jag skulle gärna spendera lite av mina märkligt nog överblivna pengar innan de försvinner på annat sätt. Nu vill jag bara se till att köpa rätt grejer... vilket är svårt. Hoppas ni har några schyssta tips.

Här är två grundläggande funktioner som jag skulle vilja få tillgång till, de är väl nästan identiska med de funktioner pianot och MIDI-klaviaturet erbjöd:

-ett relativt kompakt klaviatur med minst 61 tangenter att styra MIDI med
-möjlighet att spela piano utan datorn påslagen

Dessa två funktioner ska gärna finnas i en enhet, t.ex. i ett MIDI-klaviatur med inbyggt pianoljud, men något sådant har jag inte hittat. (Antagligen borde jag tänka tvärtom; köp en synth och utnyttja den som MIDI-klaviatur.. Men vilken synth? Jag vågar nog inte köpa nån.)

För att uppnå målet ovan (genom att komplettera min eMac med Logic installerat) förelog en försäljare följande: M-Audio Radium61 kombinerat med ett Firewire Audiophile och en extern "ljudmodul", t.ex någon av de som fanns att köpa begagnade i butiken; Yamaha A3000 eller Kawai K5000.

Försäljaren lyckades undvika att svara på min fråga "Är det en sampler?" Men det är den ju. Beskriv gärna en sådan samplers funktioner för mig.. det är visst många här som har erfarenhet av just A3000.
(Jag vill kunna komplettera hårddiskinspelningar av röst och gitarr med både traditionella och mer märkliga instrument; bas, trummor, percussion, synthar och stråkar t.ex.)

Eftersom jag lika gärna pusslar med MIDI som spelar piano så skulle jag vilja ha ett klaviatur med lite mer känsla och kvalité. Antagligen borde jag köpa ett riktigt piano (billigt och begagnat såklart, runt 1000 kronor) förutom MIDI-klaviaturet, det får dock inte plats i mitt boende.

Åh, det blev visst mer text och frågor än jag tänkt mig, vilket beskriver min förvirring. Antagligen låter jag lite schizofren också, det beror nog på att jag inte alls vet vad jag borde köpa. Det känns som att jag vill ha både ett MIDI-klaviatur, ett riktigt piano och den här, som verkar skitskoj. Men allt i en och samma enhet.. :rolleyes:

FRÅGAN, egentligen:
Min förhoppning är att någon kan tipsa om ett MIDI-klaviatur (med 61 stycken lagom vägda tangenter) som går att koppla till datorn med USB-kabel eller till ett MIDI-interface med MIDI-kablage och samtidigt direkt till stereon för att kunna spela "piano" utan datorn påslagen.

Om inga MIDI-klaviatur med inbyggt pianoljud finns att köpa, vilken mjuk eller hård "ljudmodul" (synth eller sampler) rekommenderas?

(Kanske ingen uppmuntrande fråga, har väl ställts förr, men nu blev det så..)

Med e hälsningar
brock L

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 17:06

Nord Electro kanske?

http://www.clavia.se/nordelectro/index.htm

Inte billig, men gör vad du vill och är inte onödigt krånglig. Att skaffa en sampler endast för att få pianoljud verkar onödigt.

Ursprungligen av tommyc:

Nord Electro kanske?

http://www.clavia.se/nordelectro/index.htm

Inte billig, men gör vad du vill och är inte onödigt krånglig. Att skaffa en sampler endast för att få pianoljud verkar onödigt.

Jag skulle gärna köpa en synth som den, men jag tycker det är skitsvårt att välja en.. För 15 000 (som är lite för mycket just idag) måste man ju försöka få "precis" vad man vill ha. Berätta gärna mer om den synthen; har du en själv?

"The piano section comprises several carefully multi-sampled electric piano instruments. As a bonus we also included an acoustic grand piano (concert model). The Electro 2 also sports a USB interface for quick and easy download of new piano sounds."

Låter bra för piano-delen (måste självklart provspela någonstans), antar att den också ger mig bas och pads? Andra ljud som stråkar och percussion kan jag väl ta från EXS24-samplingarna (som inte imponerar) i Logic.. Men som sagt; det är jättesvårt att välja en synth om man är rookie och inte säker på vad man vill ha.
Den har tydligen USB-kontakt, men är det MIDI-kablar (heter de något annat än så?) som gäller för MIDI-signalen..?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 17:12

skaffa ett vanligt midiklaviatur.. men "lagom" vägda tangenter.. öhh.. du kan ju köpa ett med eller utan vägda tangenter så vitt jag vet=)
sen kan du köpa nån billig piano modul (min till exempel=) och köra på när datorn är avslagen..
annars nått billigt elpiano?

Ursprungligen av Emil:

...sen kan du köpa nån billig piano modul (min till exempel=) och köra på när datorn är avslagen...?

Berätta gärna mer om "pianomodulen", kanske intressant...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 17:29

ok=) det är en liten halvracksmodul.. Roland P-55 heter den.. den har en massa olika piano, elpiano och liknande.. det låter väl OK men det är ingen Steinway B precis.. läs på länkarna undertill!

det är bara att plugga in klaven via midi och köra igång.. den har reverb och chorus.. man kan ändra på ljuden har jag för mig..

läs vad folk tycker om den Här
och Här!

Ursprungligen av Emil:

ok=) det är en liten halvracksmodul.. Roland P-55 heter den.. den har en massa olika piano, elpiano och liknande.. det låter väl OK men det är ingen Steinway B precis.. läs på länkarna undertill!

"There are 32 presets, 15 acoustic pianos, 10 electric/electronic/synth pianos,2 harpsichords, plus vibes, xylophone, marimba,celeste and clavinet."

...låter ju OK. Pianoljuden fick bra kritik, grymma Rhodes tydligen? Elpianon hatar jag mestadels, vibes och marimba etc är inte heller så intressant.

Så, fördelen: jag får pianoljud utan datorn inblandad.
Nackdelen: jag får låtsas att det inte är ett billigt MIDI-klaviatur jag spelar på..

Om du säljer; till vilket pris? En bit under 1000, right?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 18:04

visst=) vad sägs om en tusing och så står jag för hela frakten?

Ursprungligen av Emil:

visst=) vad sägs om en tusing och så står jag för hela frakten?

Snarare 900, men ett köp är möjligt.. ska fundera över det.
Finns manualer och kartong? Kablar för MIDI och ström?
Har googlat förgäves; har du bild på den?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 18:37
Ursprungligen av brock L:

Snarare 900, men ett köp är möjligt.. ska fundera över det.
Finns manualer och kartong? Kablar för MIDI och ström?
Har googlat förgäves; har du bild på den?

ok.. har varken orginalkartong eller manual. adapter följer med. sen behövs bara en midisladd (har tyvärr inga över)
manual behövs verkligen inte.
ska ta bild.

Ursprungligen av Emil:

ok.. har varken orginalkartong eller manual. adapter följer med. sen behövs bara en midisladd (har tyvärr inga över)
manual behövs verkligen inte.
ska ta bild.

Ok, jag sticker nu men fixa en bild så får vi se!

Tack både du och Falske Messias för svar! Hoppas någon tar sig tid att beskriva en sampler eller tipsa om andra lösningar...

Mvh
brock L

Ursprungligen av brock L:

Ok, jag sticker nu men fixa en bild så får vi se!

Tack både du och Falske Messias för svar! Hoppas någon tar sig tid att beskriva en sampler eller tipsa om andra lösningar...

Mvh
brock L

En idé är att leta reda på ett bättre begagnat masterklaviatur (Fatar/Studiologic t.ex.) med vägda hammer-actiontangenter. Deras stora SL-880 med fullt pianoklaviatur går lös på sisådär 7000 nytt. Komplettera med vilken Akaisampler som helst som kan läsa S1000-formatet; en fullt expanderad S2000 med tillhörande CD-ROMspelare går exempelvis på c:a 2000-3000 begagnad, och köp en piano-CD i Akaiformat.
Du behöver inte kunna ett dyft om samplers för att ladda in ett program och få pianoljud som är mycket bättre än någon synth/ROMpler på marknaden. Dessutom kan du ladda ner gratis superpianon till exs24 när du vill sparka igång datorn. Genom att leta lite på vendolin och blocket + lite tålamod bör du kunna komma undan med 7-8000.
Och efter hand som du blir kompis med din sampler kommer du nog att lära dig älska sampling, en väldigt trevlig sysselsättning

PS.
A3000 läser både Akai & Emu (de stora samplerformaten) och kan dessutom hantera .wavfiler. Den är lite dyrare än S2000 men också i en helt annan kapacitetsliga.

Jag tror inte att en Nord Electro är grejen för dig. Den är framförallt till för att emulera elpianon och orglar, och pianot (som visserligen ska låta bra) är inte huvudfokus, utan snarare en bonus, som de skriver i citatet. Fast Electron är ju röd och snygg.

En sampler kan vara en idé, men dels får du hålla på och mecka med att ladda in ljud när du vill spela och dels så behöver du lägga pengar på pianoljud till samplern.

Tre alternativ:

1) Rackmodul + klaviatur, som Gnu-Emil föreslår.
2) Nyare workstationsynt (modeller från 90-tal och framåt brukar ha hyfsade ljud) eller renodlad pianosynt - jag vet att det finns ett antal från tex Roland, men jag har inga modellnamn..
3) Samplingar på datorn; du har ju uppenbarligen EXS24. Då kan du inte spela utan att ha datorn igång, men du får helt enkelt alltid ha Logic aktivt i bakgrunden och på sin höjd sätta datorn i viloläge.

Skämt åsido, det finns ett antal stora pianon att ladda hem från nätet alldeles gratis, kolla i tråden här. Har inte laddat hem dom själv, men för priset kan de inte vara helt fel..

>Fast Electron är ju röd och snygg.

Visst är den, skulle gärna ha en sån vacker enhet på rummet istället för ett fult MIDI-klaviatur..

>En sampler kan vara en idé, men dels får du hålla på och
>mecka med att ladda in ljud när du vill spela och dels
>så behöver du lägga pengar på pianoljud till samplern.

Jag vet inte hur en sampler som A3000 fungerar. Försäljaren visste uppenbarligen inte heller. Han beskrev det som att de fina ljud, allt från piano och percussion, jag hittar i den kan justeras med lite rattar och reglage. Mer visste inte han. Och inte jag heller. Så berätta gärna..

>Nyare workstationsynt (modeller från 90-tal och framåt brukar
>ha hyfsade ljud) eller renodlad pianosynt - jag vet att det
>finns ett antal från tex Roland, men jag har inga modellnamn..

Kanske kan kolla om du hittar ett modellnamn här?

>Skämt åsido, det finns ett antal stora pianon att ladda
>hem från nätet alldeles gratis..

Jag har testat en del gratis samplingar från nätet, gillar både idén och kvalitén (ibland). Men att väcka eMacen och starta om den i Classic (gammal version av Logic än så länge) bara för att spela lite piano funkar inte. Dessutom låter tyvärr datorns fläkt osunt mycket. Nä, den proceduren påminner för lite om att sätta sig på en pianopall och börjar spela.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 19:40

har tatt bilder och sånt nu.. komm på efteråt att jag borde ha dammat av den för det behöver den verkligen.. jag har tatt bilder på hela framsidan och som du förstår är det väldigt enkel att jobba med. två knappar bytar instrumentet typ..
bilderna finns i en zip-fil på http://www.emilcarlin.tk

Det verkar som om Rolands RD-serie är deras digitalpianoserie, tex RD-600. Lite äldre modeller brukar inte kosta allt för mycket begagnat, och det finns lite modeller från Yamaha och Kurzweil också. Gå till en butik och kolla vad de har.

En sampler behöver mer pill med att ladda in pianon och så, och har du EXS24 så skulle jag använda den när du behöver "tyngre" ljud - de flesta samplers har max 64 eller 128 MB vilket man kommer en bit på, men ett större piano låter (oftast) bättre.

Jag är en kurzweil älskare och det står jag för men om det finns en prisvärdare workstation i k2000 prisklassen så säg mig vilken.
K2000 tar 64 mb, komplettera med orchestral kort och du har en av världens bästa ljudalstrare för naturtrogna orch ljud.
Pris: mellan 5-8000 borde du kunna få en rejält bra modell för.
Köp gärna sen senare producerade modellen av k2000 så har du lite bättre kvalite på tangenterna.
Det finns färdiga ljud i kurzweil av dom flesta akustiska instrument, men även superbra samplingar finns att ladda ner från diverse sidor.

Jag tänker mig faktiskt ett vanligt keyboard. Med midi. Med schyssta pianoljud. Med vägda tangenter. Borde väl finnas till inte alls stora pengar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-25 00:43

Roland har ett digitalpiano som är bärbart t om, tror det har 76 tangenter ("semi-vägda" för att få det hela lätt att bära). Såg det i Musicstore-katalogen och blev lite sugen själv. Tror det kostar runt 5-7000:- någonstans. Har givetvis inbyggda högtalare och sådär, dock ej USB... det kommer säkerligen i nästa version...

Tror ni att JV1010 passar mig?
Det verkar så..
Får jag pianoljud av samma kvalité som ur P-55 med den?
Och med ett brett utbud av andra instrument så kanske den till viss del kan ersätta mitt bruk av EXS24.

(Emil, det här betyder inte att jag har dissat ditt erbjudande... än)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 12:22

Hej
Hittade denna annons,kanske kan det vara något.
Synth, Ensonique KS-32 med 76 tangenters viktad klaviatur och inbyggd sequencer. Bra att öva piano på om man bor i lägenhet. 4.000 kr (Sävedalen, Västra Götalands län, Insatt 14-01-2004) * *031-7956414
/*0705-605090
Ps.Jag vet inget om synthen själv.
/
Jonas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-26 14:11

Klart överpris där.

Citat:

FRÅGANOm inga MIDI-klaviatur med inbyggt pianoljud finns att köpa, vilken mjuk eller hård "ljudmodul" (synth eller sampler) rekommenderas?

Oooh. jv1080 eller jv1010 verkar vara min pryl.. Finns visst många i omlopp också.

Blir väl perfekt att koppla till MIDI-klaviaturet för att få ljud utan datorn påslagen.. Ljudbiblioteket verkar också passa mig. Möjligheterna med expansionskort likaså.

Erfarenheter av fördelar och nackdelar med dessa moduler?

Ursprungligen av brock L:

Erfarenheter av fördelar och nackdelar med dessa moduler?

I min jakt på utlåtanden kring jv1080: Svenska Analogsympatisörers mailinglista år 1998.

Ere mamma eller pappa som pröjsar teleräkningen?

...undrar en medlem vid namn Anders eftersom en av snubbarna (vi kan kalla honom PF) är flitig med att skriva inlägg.

PF, du verkar gilla eller ha gillat jv1080 starkt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-31 01:07

Ja du, gamla synder.. Jodå, jag är inne på min 3:e nu, inte "samtidigt" men rent historiskt så att säga. Gjorde det mesta enbart med den förut - från att ha behövt ha ett helt rum med prylar. Så visst är den en av mina favoritsyntar, det kan inte krypas under stol med.

JV1080 är en enastående synth! Jag älskar den verkligen. Den låter bra, har de flesta ljudtyper man kan behöva PLUS att man kan tweaka till den riktigt ordentligt. Otroligt kraftfulla programmeringsmöjligheter för att vara så gammal. Alla borde ha en...

Allt jag läst om jv1080 har övertygat mig om att det är en sådan jag vill styra med det nya MIDI-klaviatur jag bestämt mig för att köpa, ett Radium 61. Denna kombination ger mig förutom tillgång till en mångsidig och välljudande synth också möjlighet att spela pianoljud utan datorn påslagen, right?

Om ni vill svara på mina förvirrade frågeställningar om MIDI-portar och interface i den här tråden också vore det jätteschysst!

Vet inte hur lätt eller svårt det är att hitta en jv1080 till salu. Vad tror ni?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-31 01:26

Aslätt, de har sålts i mängder. En oexpanderad kan man hitta för peanuts nu, läs: 3000 pix. Rekommenderar dock t ex Session-expansionen för bra pianoljud, de pianon som finns i burken från start är inte världsklass, även om de funkar i en mix. Kolla www.vendolin.se och sök på JV t ex så hittar du säkert minst 20 st som finns till salu just nu. Folk säljer av dessa som om de vore pestsmittade, så jag tycker man ska passa på att köpa billigt...

Ursprungligen av PF:

Kolla www.vendolin.se och sök på JV t ex så hittar du säkert minst 20 st som finns till salu just nu.

På vendolin finns tyvärr bara fem sådana annonser, varav fyra är skrivna av Lars, Lars, Larre och Larre från Jönköping, personer med snarlika namn och samma telefonnummer. Men jag ska ringa och fråga om denne Lars/Larre ännu inte sålt sin.. 3000 kronor var priset..

Ursprungligen av PF:

Rekommenderar dock t ex Session-expansionen för bra pianoljud, de pianon som finns i burken från start är inte världsklass, även om de funkar i en mix.

...eller 4000 kronor med just Session-kortet inkluderat.

Ursprungligen av brock L:

På vendolin finns tyvärr bara...

tartillbakatartillbaka!

Som du sa; sök på jv. Inte jv1080, för då missar man alla som skrivits som jv-1080... Nu hittade man ett tio-tal till.

1
Bevaka tråden