Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI och tonerna

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så jag sitter här med en maskin som bestämt hävdar att bastrumman ligger på B-0 och jag har en annan maskin som bestämt hävdar att dess bastrumma (som då ska triggas) ligger på notnummer 35. Vilket då inte går. Det är fel notnummer/ton.

Är detta bara jag, är jag ständigt förvirrad? Eller är det så att synttillverkarna inte tar hänsyn till till MIDI-standarden för noter?

går det inte att mappa om trummorna?
Annars så är det väl inte riktigt moderiktigt att köra den hederliga midistandarden längre vad jag märkt, iaf när man laddar in diverse drumsets i samplern...
hade varit lättare o veta vad det är för maskin som ska triggas resp trigga..

Nej, det här är egentligen ett litet vredesinlägg om att tillverkarna inte kan hålla sig till formen. Dödar kreativteten att hålla på med småpysslor som att "jaha, ja. var ligger nu ton #35 på den här maskinen". Om de höll sig till schemat skulle jag kunna hålla mig till schemat. B-0 är #35, och så är det inte svårare än så.

Jag har alltså nu slagit fast att tillverkarna inte håller standarden, så nu är jag bara irriterad. Säkerligen finns det en naturlig förklaring till detta, men den har jag inte kommit på ännu.

Tror inte dom har mkt vettigt och göra, har själv stött på samma problem med kurzweilen och korg m3r samt asr x (!).

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-01-24 19:05

Det är bra med standarder. Tex hur man mappar olika trummor till olika notes i midi. Det är till och med så bra med standarder att leverantörerna hittar på helt egna standarder, och gärna vill de ha betalt om någon annan följer dessa. Och de som är med i midi-standardiseringen sitter bara och fiser. I vissa applikationer kan man ladda in "drum-maps" som gör att det blir lite lättare. Tex cubase har drummaps.

Kan bara säga såhär, det är enkelt faktiskt väldigt enkelt att göra västerländsk musik men gör man tex arabisk så är det helt kört, tänk att få göra sina midifiler om och om igen bara för att man använder ett annat kit, vissa instrument finns inte ens på andra keyboards.
Trotts att vi bad yamaha om att hålla sig till en standard fick jag och många andra av medelösternmusiker inte ens ett riktigt svar från dom utan bara att dom skulle tänka på saken.
Ganska jobbigt speciellt om man spelar ute ofta har man inet lust och bära med sig sin psr 7000 till turkiet bara för att kunna köra sina styles
Bojkotta alla företag haha

Finns det inga arabiska syntar/keyboards? Jag tror vi är en gigantisk konspiration på spåren. Alla syntar tillverkas för västerlandet! Det är diskriminering. Fast en arabisk MS2000 kunde vara lite svår när man i musicerandets hetta inte greppar om det är ett skrivteckan man ser på panelen eller om det är en sågtandsvåg.

Trodde man kunde bestämma vilken trumma som skall ligga på vilken tangent på alla moderna syntar. Fast den kanske inte är så modern. Det går inte på min V50 eller SY77. Men det går på JV1080.

Det med att bestämma vilka ljud (trummor) som ska vara på vilken tangent går tom på min m3r!!

Ush kan inte ens tänka mig hur det kan vara ifall man hade arabiska eller ännu värre hebreiska (!!) krumelurer på ett teckenfönster...hehe
Det finns bla företag som casio och gem som tagit in på den arabiska marknaden på stort men ljuden i dessa keyboards\synthar låter ja som ni kan tänka er så valet är inte stort fastän marknaden där säkert är större än hela norden..

1
Bevaka tråden