Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midiklaviatur

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här har säkert tagits upp tidigare.

Vad ska jag ha för midiklaviatur. AX-60 ska få flytta på sig den låter bra men duger inte som masterklav.

Jag tycker Edirols är sköna men lite för dyra (speciellt här i sverige)

Det jag är ute efter är ett skönt klaviatur med lite knobs, sliders och Aftertouch.

Radium klaviaturen va säger ni om dem? Eller kan något gammalt XP-50/60 vara en lösning? (men då får man ju bara 2-4 sliders iförsig)

Någon som har nån synpunkt?

Ursprungligen av GlobalMotion:

Radium klaviaturen va säger ni om dem?

Imorgon kommer ett nytt nummer av Studio där Radium får bäst betyg (8/10) bland 5 stycken testade MIDI-klaviatur, självklart mycket på grund av sitt låga pris. Jag bläddrade lite i tidningen hos musikaffären runt hörnet, där kostar Radium 61 2395 SEK. Antagligen eller kanske kan man hitta det billigare?

Med tanke på att man får:
?61 anslagskänsliga tangenter med after-touch
?pitch-bend, modulationshjul, oktavväljare och pedalingång
?mycket rattar (8 rattar, 8 sliders)
?och dessutom både usb och midi-portar (alltså inbyggt MIDI-interface, men vad skiljer jämfört med M-Audios FW interface för över 2000, ang. latency etc.?)

...så är det ju jättebilligt?

Jämförbart med Roland PCR-80? Vilket kostar över 4000 SEK.

Midimans nya Radium är ett 61 tangenters USB baserat, semivägt, professionellt, MIDI-klaviatur med aftertouch. Här finns det även en uppsjö rattar och sliders som gör det möjligt att styra alltifrånparametrar som cutoff och resonans till volym osv. i ditt favoritsequencerprogram.

Radium kan förutom att sända MIDI in i datorn, också användas som ett helt fristående MIDI interface med 16 MIDI kanaler in och ut. Bland övriga detaljer finns separata reglar för modulation och pitchbend.

2389 SEK

Text och pris från midimusic.se

Ursprungligen av brock L:

?och dessutom både usb och midi-portar (alltså inbyggt MIDI-interface, men vad skiljer jämfört med M-Audios FW interface för över 2000, ang. latency etc.?)

In Out Thru...

Utbudet av dessa in- och utgångar på olika enheter förvirrar mig lite.

Ovan nämnda MIDI-klaviatur går att använda som MIDI-interface. Den har en MIDI Ut-port och en MIDI Thru-port. Jag skulle kunna fråga vilka begränsningar detta medför? Vad en utebliven MIDI In-port ställer till med? Hur många enheter man kan koppla i serie via MIDI-thru-porten?

Men Ni får gärna också orera om dessa portars funktion i allmänhet. Speciellt de som sitter på ett USB-keyboards baksida, och jämföra med de som sitter på ett externt ljudkorts...

Mvh
brock L

Radium kan förutom att sända MIDI in i datorn, också användas som ett helt fristående MIDI interface med 16 MIDI kanaler in och ut.

Följdfrågor:

MIDI-In behövs inte eftersom USB-kabeln förmedlar dessa signaler?

16 kanaler innebär att jag med detta interface kan spela 16 olika instrument via MIDI samtidigt?

Och dessa 16 instrument kan i teorin spelas av 16 olika enheter, kopplade till samma MIDI-klaviatur/interface via MIDI-Thru?

(...jag försöker svara själv, rätta mig... Men om allt ovan stämmer ska jag minsann gå till butiken och köpa ett klaviatur nu direkt )

Ursprungligen av brock L:

(...jag försöker svara själv, rätta mig... Men om allt ovan stämmer ska jag minsann gå till butiken och köpa ett klaviatur nu direkt )

Allt stämmer minsann.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 20:45

Jag har just köpt ett M audio 61 midi keyboard, men jag får det inte att funka i OSX! fanns inga drivrutiner med CD som fanns i lådan... och systemet upptäcker inte mitt kb. hjälp någon!

Ursprungligen av brock L:

Ovan nämnda MIDI-klaviatur går att använda som MIDI-interface. Den har en MIDI Ut-port och en MIDI Thru-port. Jag skulle kunna fråga vilka begränsningar detta medför? Vad en utebliven MIDI In-port ställer till med? Hur många enheter man kan koppla i serie via MIDI-thru-porten?

Du skickar MIDI från en maskins OUT-port till en annans maskins IN-port, för att styra den senare från den förra. Eftersom MIDI-keyboardet inte genererar något ljud finns inget att styra och följdaktligen behövs ingen MIDI IN-port.

Teoretiskt kan man seriekoppla hur många enheter som helst via THRU. Jag vill minnas att den praktiska gränsen är på 5 enheter. Sedan riskerar man att det uppstår en fördröjning i enheterna i slutet av kedjan. Vilket jag en gång tyckte skulle kunna ge intressanta resultat, så jag seriekopplade 8-9 enheter, men det uppstod aldrig något bekymmer.

Ursprungligen av brock L:

?och dessutom både usb och midi-portar (alltså inbyggt MIDI-interface, men vad skiljer jämfört med M-Audios FW interface för över 2000, ang. latency etc.?)

Latency är fördröjningen från att du trycker ner en tangent på synten till att ett ljud spelas i datorn. Detta är alltså bara relevant när man använder softsyntar och dylikt. Latency är något som beror på ljudkortet, och alltså bara med ljudet som datorn producerar att göra. Midiinterface och ljudkort är två helt skilda saker, även om ljudkort vanligtvis också har ett inbyggt midiinterface.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-04 21:40

www.midiman.com, ladda hem drivrutinerna? De har gjort OS X-drivrutiner i två-tre år vid det här laget.

1
Bevaka tråden