- peter80
- Medlem ●
Ska bli att spela några låtar från skivan med bandet..
förbannat bra skiva förövrigt vad gäller syntgrejer.
Tänkte det skulle va kul och höra om era kunskaper om syntar som användes på albumet.
Kan tänka mej att det är en hel del DX7-ljud som används,eller.
Den kom väl ungefär samtidigt?
vi ska ge oss på:
Another part of me
Just good friends
och the way you make me feel.
peter80 : Jag tror också att det är en hel del Synclavier eller liknande på "Bad", men visst hör man ren DX7:a också här och var, t.ex. i refrängen i "Speed Demon". Jag tror man körde rätt mycket med flera lager med olika syntar för att bredda spektrat.
Basen i "Another Part of Me" är definitivt DX7, nämligen presetljudet "BASS 1". Ett av de mest karaktäristiska DX7-ljuden, förutom "E. Piano 1" förstås. Det är DX7 inblandad i "Just Good Friends" också, med flera...
Förresten låter det som att både DX7 och D-50 är inblandat i det snygga introljudet i Dirty Diana. Maffigt ljud - jag är tvungen att spela hela plattan med boost på basen.
Fan, det hade varit kul med ett Musikbyrån special om hur de gjorde både Thriller och Bad - intervjuer med Jacko, alla syntvirtuoser, Quincy Jones osv.. det hade varit något det! Jag hade suttit klistrad mot skärmen.
Jag vill minnas att det användes både det ena och det andra under producerandet av Bad. Har några gamla Keyboard tidningar där detta avhandlades.
Bl.a så hyrdes de bästa programmerarna in i flera månader med obegränsad budget på införskaffning av utrustning ( läs Synthar m.m ) samtidigt som Bruce S sat i lockout i Studio 2 på Ocean Way i över ett års tid och spelade in sång, mixade, trixade etc.....
Fett som fan.
Vidare så har jag något reportage från Bad turnen med bilder och ritningar över keyboard-riggarna. Det fanns nog ett par tre TX-816 med där, Super Jupiter, Korg M-1R, D-550 etc etc....
Jag får återkomma.
L
Jo, förresten, begreppet "MIDI" användes under denna tid ofta i begreppet "att lägga ihop" eller "stacka". "I would always midi the DX and the OB" typ. Man lade syntar på syntar för att skapa riktigt feta ljud. TX816 var ju den synt som startade detta "tänk" men många gjorde likadant med flera andra prylar. De här killarna köpte aldrig ett ex av en synt, snarare... "Ok, JD800 är OK, vi tar 8 st... och så 9 st D-50:or"... så såg det ut på Dangerous-plattan iaf, enligt vad jag läste i Keyboard. Greg Philliganes är en av de virtuoser som lirat på MJs plattor. Under en KBmag-intervju har man tagit upp notskrift när han improviserar samtidigt som han pratar och det är helt otroliga harmonier och ackordföljder han leker fram. Han får en fråga om ett fantastiskt syntsolo gjort på någon Quincy Jones-produktion och svarar med ett "ursäkta, det skedde mitt i natten, vi låg och sov och så kom någon in och väckte mig och sade att det behövdes ett solo... spelade in det och minns inte mer". Killar som han är så inövade att de aldrig behöver repetera tagningar osv, det är bara att trycka på REC och det blir fantastiskt på en gång. Finns många sådana musiker i USA. Vansinnigt duktiga.
Är det nån som har sett det där klippet på tv möjligen Mtv-special när de visar från bad turnen,när de spelar another part of me...kommer ihåg att jag knappt trodde mina ögon.
Det var liksom värsta jazzfusionen(fast bra ska tilläggas..) och med jackson på sång.
overkligt bra..svängit var bara förnamnet.
peter80: Nån som vet nåt ställe med samplingar från tex dx7...
i nåt trevligt format som man kan slänga in i tritonen?
Här finns lite DX7-samplingar att hämta hem. Har ej lyssnat själv, jag äger ju en DX7:a så. (kolla in avataren, hehe)
Lite reflektioner på Bad...
På Man In The Mirror VILL jag att det ska vara en minimoog som spelar bas. Jag tycker spelstilen och ljudet andas moogbas på något sätt.
Vad är det med "actionvirveln" på skivan? En kraftigt gatad virveltrumma som man nästan bara hör reverbet av tycker jag det låter som. Eller så slår dom på något i studioköket :). Finns väl ingen trummaskin från den här tiden som låter så här från fabriken? Denna virvel (med lite variationer) används ivf på nästan alla låtar på skivan. Blir lite trist tycker jag.
Bastrumman i Liberian Girl. Smälter ihop med basljudet och blir ett. Jag har svårt att bestämma mig för om det är bastrumman eller basen som klickar så där mysigt.
Åttiotaligast kanske Just Good Friends låter. Typiska vassa fm-ljud och sedan dom där ackorden med mycket vibrato som man hör i refrängerna.
Produktionen på Bad är grym, det märks att gräddan av producenter och musiker var inblandade.
waveterm: Trodde att jag frågat men det hade jag tydligen inte. Det skulle vara kul med mer info kring inspelningen av Bad-albumet (och även turnen), speciellt nu när den där Jackson-dokumentären inte var så spännande. Har du lust att scanna in artiklarna eller nått?
Hallå !
Nu har jag hittat rätt tidning
BAD Keyboards ( Keyboard mag Januari 1988 ).
On stage :
Greg Phillinganes
Yamaha KX-88
Yamaha DX-7II
Yamaha KX-76
Korg DW-8000
Roland D-50
Rory Kaplan
Fairlight CMI2x
Yamaha KX-88
Yamaha KX-76
Roland D-50
Yamaha DX-7II
Chris Currell
2x Synclavier
Synthaxe
Off stage :
Greg´s rack
2x Juice Goose
2x Midi Mapper
Garfield Masterbeat
Sycologic MR-16 remote
Sycologic MR-16
Sycologic MR-16 expander
Yamaha RX-5
2x Yamaha MV-802
Lexicon PCM-70
2x Yamaha SPX-90II
Yamaha REV-5
Yamaha TX-816
Yamaha TX-802
Roland MKS-80
Roland MPG-80
Roland MKS-70
Roland MKS-20
2x Akai S-900
Rory´s rack
Juice Goose
Midi Mapper
Sycologic MR-16 Remote
Sycologic MR-16
Sycologic MR-16 expander
Yamaha TX-816
Yamaha TX-802
Roland MKS-70
Roland MKS-20
2x Yamaha MV-802
Lexicon PCM-70
2x Yamaha SPX-90II
Yamaha REV-5
Chris rack
2x Yamaha TX-802
1x Yamaha MV-802
2x Lexicon PCM-70
2x Yamaha SPX-90II
Rocktron Hush 2C
2x Mesa Boogie Amp
2x Synclavier Rack
Hard Drive Rack
I övrigt så står detju en hel del om all Midi routing som skedde mellan keyboardisternas olika rack m.m Synd att jag inte har en scanner.
L
Var det i denna tråd vi snackade om smaskig moogbas? Lyssna på plattan Raise! med Earth, Wind & Fire. Hela. Moogbas överallt. Så jäääääääla fläskigt. You are the winner t ex... makalöst sväng. Tänk Electric Banana Band; Banankontakt. Den är ett rent plagiat på dessa låtar. Mycket bra men ändå inte som originalet EWF... Låten I've Had Enough är det som Schaffer & co plagierade till den svenska hit-for-kids-banankontakthitten (som jag älskar, no doubt about it).
Var det i denna tråd vi snackade om smaskig moogbas? Lyssna på plattan Raise! med Earth, Wind & Fire. Hela. Moogbas överallt. Så jäääääääla fläskigt. You are the winner t ex... makalöst sväng. Tänk Electric Banana Band; Banankontakt. Den är ett rent plagiat på dessa låtar. Mycket bra men ändå inte som originalet EWF... Låten I've Had Enough är det som Schaffer & co plagierade till den svenska hit-for-kids-banankontakthitten (som jag älskar, no doubt about it).
Då ska du höra nya remastrade Raise på en hyffsad stereo. AAAArrrgh, så bra det är! (skivan är helgjuten!).