Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Evolver kirurgi

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-26 14:41

Jaha, då var UPS här med ett nytt kretskort till Evolvern då... Får se om man vågar sig på lite kirurgi när det har fått bli rumstempererat. Usch, vad nervös man blir :hmmm:

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-26 15:37

Men vad nu då? Har du lyckats knäcka det gamla? Misslyckad uppatering av OS, eller?

  • Medlem
  • 2004-01-26 16:18

Njae, det var nå't fel på vänstra utgången.. oscillator 1 & 3 hördes bara om jag körde i mono. Dave var i alla fall hjälpsam och skickade ett nytt kort som jag nu lyckats montera in med lyckat resultat
(jag vet, man hade kunnat få en apa att göra det, men har man tummen mitt i handen som mig så är det en bedrift!)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-26 18:44

Cool...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-26 18:46

Ta kontakt med någon som inte har tummen mitt i handen så kan du kanske få hjälp att bygga en "nästan halv" Poly-version! Eller ska du skicka tillbaka det defekta kortet?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-01-26 18:47

"(jag vet, man hade kunnat få en apa att göra det, men har man tummen mitt i handen som mig så är det en bedrift!)"
Jag hade aldrig vågat!!! .......hoppas den blir bra!

  • Medlem
  • 2004-01-26 20:03

Jo, dom ville ha tillbaka kortet, annars hade man kanske kunnat använda det till nå't

Det var faktiskt jättelätt.. ta lös rattarna, skruva upp burken, skruva loss kortet.. skruva på nya kortet, skruva ihop burken och sätt tillbaks rattarna

Krank: kan du inte recensera din Evolver lite? Jag är jättesugen på att skaffa en men vet ärligt talat inte om jag verkligen behöver fler synthar. Hur är den att jobba med? Lyder den eller flippar den bara ut? Demosarna jag hörde var imponerande men det lät som om det är en arbetsintensiv liten best.

  • Medlem
  • 2004-01-27 02:06

Tja, recensioner är väl inte min starka sida, men jag ska brainstorma lite..

Till att börja med, fyra oscillatorer - två analoga och två digitala (med vågformer från Prophet VS). En av varje är "hard-wired" till vänster respektive höger utgång, vilket kanske låter lite konstigt men det går att blanda, t.ex. "osc 1&3 mycket i vänstra men också lite i högra" osv.. eller så kör man helt i mono och får alla fyra oscillatorerna. Hur som helst, i mina öron låter dom riktigt biffiga även om jag inte har sådär jättemycket erfarenhet från gamla analogpjäser, men dom flesta andra verkar hålla med mig... dom analoga oscillatorerna kan synkas.. det finns en funktion som heter "osc slop" också som tydligen gör dem lite mer ostabila, men nå'n jätteskillnad hörs väl inte tycker jag.. De digitala oscillatorerna har FM och ring mod, som är tillämpbara från båda håll samtidigt (osc 2 frekvensmodulerar osc 1 och vice versa samtidigt)... kan låta riktigt spännande ibland

Det finns ett analogt lågpass filter (12 eller 24db/oct) per kanal samt ett högpassfilter. Filtrena låter riktigt bra och idag körde jag för första gången en extern ljudkälla (lite trummor och bas från DX200:an) genom filtren och tyckte det lät kanon! Så nu känner jag mig inte lika pressad att köpa ett externt analogt filter som jag lurade på ett tag.. Vad kan man mer säga om filtren.. ptja, dom kan audiomoduleras också bl.a...

Modulationsmöjligheter finns det annars väldigt gott om... 4 LFO's, 3 envelopes (filter, amp och ett "fritt" som även har fördröjning om man skulle vilja). Förutom detta är det fritt att tilldela fyra andra modulationspar (eller vad man ska kalla det) som förutom alla standarddestinationer som filter, pitch o s v även kan modulera lite mer ovanliga saker som amount och feedback för varje enskilt delay-tap (finns tre), FM amount o.s.v... Kolla upp manualen på www.davesmithinstruments.com för komplett lista..

En sak till angående modulation... man behöver inte slösa någon av de fyra modulationsplatserna på standardsaker som velocity, mod wheel och sån't. Dessa tillkommer utöver..

Förutom de tre delay tapparna med separata inställningar för time, amount och feedback finns en annan feedback slinga som går att stämma och även dista med en funktion som kallas grunge"...

Det går att skita ner ljudet rätt skapligt också. En funktion som kallas output hack kan få ljudet att låta mycket förstört om man ställer den tillräckligt högt. Vid lägre inställningar märks den knappt.. sedan finns så klart en "vanlig" dist också, som har en rätt egen karaktär. Output volymen höjs i alla fall markant om man använder den, får nästan alltid sänka på mixern..

Sedan har vi ju såklart sequencern, som jag använt väldigt lite än så länge... men den har i alla fall fyra spår som kan tilldelas någon av alla modulationsdestinationer som finns.. Tror spåren kan ha olika längd också. Har som sagt inte testat detta så mycket, men ska väl leka lite med den nu när jag har en fullt fungerande Evolver igen...

Jag har ju redan nämt att den går att använda som effekt/filter eller vad man nu skulle vilja. Jag tycker det lät riktigt bra i alla fall, även om jag nyss börjat experimentera med detta.. tror det kan vara riktigt spännande i alla fall. Till exempel finns både "external audio input peak" och "external audio envelope follower" som modulationskällor. Input hack kan användas för att skita ner insignalen..

Kan säga också att operativet har ganska nyligen uppdaterats. Har inte hunnit leka med någon av de nya funktionerna, eftersom jag aldrig uppdaterade innan mitt kort byttes ut, men det nya kortet hade det nya operativet på sig.. Några av nyheterna är i alla fall ännu fler modulationsdestinationer, förbättrade delays, envelopes etc... tror till och med sequencern skickar MIDI nu!

Evolvern är lite svår att tämja tycker jag, men å andra sidan gillar jag när det låter rått och skitigt. Några riktiga "glass-ljud" har jag inte fått till än, men vissa presets låter riktigt snygga. Har en hel del kvar att utforska i detta lilla kraftpaket... För $500 när dollarn ligger så pass lågt som den gör nu (gjorde alldeles nyss i a f) så är tveklöst "bang for the buck", tycker jag..
Matris-editeringen fungerar hur bra som helst, tycker jag.. inga problem där. Och som sagt, min vänstra utgång var trasig på Evolvern jag fick först, men jag fick ett nytt bara någon dag efter jag mailade dem och Dave svarade på alla frågor jag hade. Tror det var ett sällsynt fel för jag har aldrig hört talas om någon annan som haft strul med sin Evolver. Burken är respektingivande tung för att vara så liten och om man får ta till en gammal klycka så kan man säga att den är "built like a tank"...

Evolvern kanske inte är för alla, men jag gillar min mer och mer för varje dag jag pillar på den. Är riktigt sugen på att köpa en Poly Evolver när den kommer, men den är nog lite för dyr för mig just nu... men om man nu gör det så är det faktiskt väldigt bra att ha en vanlig Evolver att sköta editeringen med. Menyfipplande skulle ta bort mycket av glädjen, tror jag.. men matrisediteringen är inte alls så jobbig som man kanske kan tro.

Äsch, det får nog räcka det här... om jag verkar skriva osammanhängande så beror det på att klockan är 02.05 och jag börjar bli lite småtrött. Kan i alla fall rekommendera den... flexibal, charmig och med ett eget sound, skulle man kunna sammanfatta med

Hoppas "recension" gav nå't i alla fall... god natt

  • Medlem
  • 2004-01-27 02:16

Ok, ber om ursäkt för vissa stav- och formuleringsfel, men som sagt - det är den tiden på dygnet nu

Angående de specifika frågorna du hade så tycker jag den är mycket lättjobbad för att ha bara 8 rattar. Har du jobbat med nå'n synth med matrisgränssnitt tidigare borde det vara en barnlek. Jag har inga problem med det i a f...

Angående stabiliteten så har jag aldrig haft något strul med den.. tror nog MIDI och allt sån't fungerar klockrent, även om det hittils bara rört sig om note on/off för min del. Har aldrig prövat dumpa eller något sådant, men jag tror inte det ska vara något problem. Dave Smith var ju med och uppfann MIDI för tusan.. han om någon borde få till det

krank:

Tack för den utförliga recensionen! Det låter onekligen smaskens. Så mycket oväsen för så lite pengar... Och inte tar den upp mycket plats heller. Jag tror jag måste sova på saken ett tag och drömma om feedbackloopar i distdimman. Titta, jag är redan på kroken!

1
Bevaka tråden