Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betala för en XT?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall se som jag kan kränga iväg lite grunkor jag inte använder och köpa en Waldrof TX istället. Tror den skulle passa mig bra. Okej, det är lite menyer och sånt på den, men de där PPG-ljuden (läs Tangerine Dream-ljuden) skulle jag nog digga.

Vad skall man pröjsa för en fin XT? Bryr mig inte så mycket om ifall den är expanderad eller ej.

Har ett bud på CZ:an och V50:n ihop för 4500:- Men det är lite för lågt tycker jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-26 21:28

Om du säljer det paketet och lägger till en tusing så bör du lätt få tag på en XT.

Har inte en tusing. Men jag har heller ingen brådska. Mina unika pjäser kan gott vänta på rätt köpare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-26 21:40

Problemet är att det är skitsvårt att sälja grejer just nu...

Nu skall vi inte underdriva. Det är inte bara skitsvårt, det är ta mig f-n omöjligt. Det är nog lättare att få Bush att bjuda Saddam på gardenparty på Vita husets gräsmatta. I alla fall om man har lite nyare saker till salu. Att sedan tillverkaren fetdumpar priset efter ett halvår har jag inte tagit med i mitt scenario.

Att köpa en ny synt är snudd på sämre affär än att köpa en ny bil. Skulle jag köpa en fabriksny synt så skulle det vara en som jag tror att jag vill behålla i minst 10 år. V50:n har jag haft i 14 år, det är 1000 spänn om året. Men visst är det bra när man skall köpa en synt att det är på detta viset.

Har sett några XT för 5000:- eller strax där under. En MicroQ ligger i ungefär samma prisklass, men vad jag förstått så suder den att editera. Och då kvittar det. Jag vill ha något som inbjuder till att leka fram ljud och slingor med. Det ballaste jag testat i den vägen är JP-8000. Men det har jag ju en...

Hm, det är det kanske? Jag har fått iväg ett stycke S3000XL och en trasig QY20 nu i januari men har kanske haft tur?

Folk verkade få fnatt just efter nyår; jag fick e-brev från tre-fyra personer som ville åt QY:n.. annonsen hade då flera veckor på nacken. Dessutom hörde två personer av sig om samplern. Och allt detta inom en vecka.

Hm, marknaden är skum. Folk är mysko.

Japp håller verkligen med, är det fler än jag som märkt hur priserna även sviktar från period till period?
Ett exempel på wavestations såg jag många under 2000:- sen sprang dom upp, kurzweilarna kostade som billigast 3000:- nu ligger dom på 6000:- ?
konstigt konstigt....

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-01-27 00:31

Om du har haft den i 14 år så kommer du att ångra dig om du säljer den.

Parakeet:

Klart du ska ha en XT! Det är en finfin och egensinnig maskin och priset ligger långt under dess kapacitet. En av våra roligaste synthar någonsin, vågar jag påstå. Vi har en Q också och den kan låta ganska mycket som XTn, men den är inte lika speciell (läs: PPG-aktig) och mycket meckigare att jobba med.
XTn har dessutom en buskool slumpgenerator som trollar till helt wacko ljud, de flesta helt ospelbara men Autechre & Funkstörung får passa sig när massorna upptäcker den knappen.

Om du klarar dig utan alla rattarna - det finns editorer för PC/mac, bl.a SoundDiver - och externt ljud in så låter Microwave II i princip likadant har det sagts mig. Och den borde ju vara ännu billigare.

En XT för 5000:- ska inte vara några problem att hitta, kanske rentav neråt 4000:- med lite tur. Det är den värd! Om jag hittar en XTk för vettiga pengar kan du få köpa min.

Jag har faktiskt fått sålt allt i stort sett allt jag föresatte mej under förra året, så det går. Och det droppar fortfarande in förfrågningar om ESI4000 finns kvar (sålde i höstas)! Så det går, med lite tålamod.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-27 08:32

Och vill du ha en riktigt rolig wavetable-maskin så letar du rätt på en Microwave, inte lika avancerad som XT men med analoga filter...

Den vanliga mikrovågen ser ut at ha ett totalt motbjudande användargränssnitt. Vill inte göra den tabben igen att köpa någon jag mår dåligt av att använda. Men den låter nog jättebra. Kanske skulle släppa iväg Casion och V50:n... Jag får väl köpa en Volvo V50 istället.

  • Medlem
  • 2004-01-27 08:53

V50.....Volvo V50..när dyker den upp.

Att sälja musikprylar är hopplöst(drömmer mardrömmar om min Triton Le)
Är jäkligt glad att jag skeppa iväg min för en månad sen, såg att musikalen säljer ett demoex för 9995:- :hmmm:

Så folk jagar esi4000, stackars satar

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-27 09:20
Ursprungligen av Real Parakeet:

Den vanliga mikrovågen ser ut at ha ett totalt motbjudande användargränssnitt.

Det har den...men man vänjer sig...eller köper Soundtowers MW-editor...eller gör som jag och köper en låda med knappar från Kenton...

steve: Det är värre än så.. jam säljer dom NYA för 9950:- inkl. moms och frakt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-27 09:24

En annan sak...man lurar sig lite med alla extra rattar på XTn...ok, man har dedicerade kontroller för de vanligaste grejorna (filter, envelopes) men det är en så pass djup maskin att det blir en hel del menyhoppande iallafall...men det är det värt för det är en skitkul maskin...ångrar lite att jag sålde min...

En annan grej är ju vissa buggar som finns i OSet...buggar som Waldorf har lova fixa i ett par, tre år nu...undrar hur det blir med det nu när de har blivit Waldotec (eller blir det Terradorf?)...

Jo, jag skulle chansa på att det är 50% menyer och 50% rattar när man programmerar XT... Men det funkar. Alla menyer är inte dåliga nämligen

XT:n verkar ha karaktär. En ION, Nord Lead eller Virus skulle nog inte tillföra så mycket när jag har en MS2000 och en JP-8000. Vi får si vad det blir av det hela.

1
Bevaka tråden