Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ION eller ms2000?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 01:21

Hej alla glada.

En liten fundering från min sida. Om ni skulle köpa en synt, er första hårdvarusynt, vilken skulle ni då välja av en ms2000B eller en Alesis ION? Som jag har nämnt tidigare, mest trance, techno och electro på G. I datorn finns diverse mjukvarusyntar, Reason och Digital Performer.

bewing77:

Om jag gjorde trance hade jag köpt en Access Virus faktiskt. Bara man närmar sig den börjar psykedeliska fraktaler genast flimra framför ögonen!

Nä, men allvarligt så har Virus ett väldigt 'tranceigt' sound. Det har dels med de feta oscillatorerna, dels med filterkonfigurationen och dels med den inbyggda phasern att göra. Det vrider och bubblar och svänger och fräser om den. Faktiskt så mycket att jag inte använder den särskilt mycket längre, den tar liksom över och dominerar för mycket. Men hade jag bara en synth och ville göra maffig dansmusik hade den varit mitt givna val. Gillar man fläskiga synthmattor så finns det ingen VA som kommer i närheten, ägare av MS2000 må ursäkta för så är det.

Den är dessutom ganska mångsidig. Det går att dämpa den något så man kan göra torra Detroitbasar, fina flöjtpads osv. Plus att den är en rackare på stompiga bastrummor.

Min är en Virus B, de går att hitta ganska billigt nuförtiden.

Tjena sågtand, hur mycket är ett billigt pris? för en virus b då.

5-6000 skulle jag tro. Men som någon annan pratade om nyligen är ju beg.marknaden skum just nu, så jag vet faktiskt inte. Virus B är två generationer gammal nu så min gissning är nog korrekt. Betala inte mer än 6k.

Tillägg: kolla med Tublenco förresten. Han har en Virus KB och han vet mer om det mesta än de flesta

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 02:05

Ok
Men hur är det med mångsidigheten? Jag pysslar ju inte bara med trance och jag räknar inte med att ha råd med mer än en synt inom en överskådlig framtid. Jag vill ha en så mångsidig maskin som möjligt

Ursprungligen av bewing77:

Ok
Men hur är det med mångsidigheten? Jag pysslar ju inte bara med trance och jag räknar inte med att ha råd med mer än en synt inom en överskådlig framtid. Jag vill ha en så mångsidig maskin som möjligt

Bewing 77:

Sorry för dröjsmålet. Dr. Norton fimpade internet för mig en stund...

Virus kan inte allt (det är det ingen synth som kan) men väldigt mycket. Ärligt talat har den ganska mycket 'karaktär'. Den är ganska rå och elektrisk om du förstår vad jag menar. Stora feta pads, skitiga leads, jordbävningsbas, hårda syntetiska trummor och hackiga lfo-staccatton med filtersvep är den übergrym på. Men man kan ju alltid tämja den genom att ta bort effekterna, stänga av några oscillatorer, filtrera snävt osv om man vill göra det hela lite torrare.

Den har rattar och knappar till det mesta och vill du gå på djupet med programmering så finns det enorma möjligheter att styra och kontrollera massvis med parametrar. Det är en maskin att växa med, kan man säga. Inte alldeles lätt att tygla, men inte överdrivet komplicerad heller.

Jag skulle nog vilja påstå att den är ett mycket bra val om du bara ska köpa en hårdvarusynth. Men det är ju som alltid en smaksak. Har du tillgång till en välsorterad musikaffär så gå och testa och jämför. Det är ju en stor sak att köpa synth!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 03:21

Ska undersöka det. På din beskrivning låter det som att jag verkligen skulle gilla den! Och om jag dessutom kan få tag på en för 6 lapp så är det ju en bit under de 10 som jag skulle få ge för en ION..

En annan väldigt poppis trance-synt till väldigt bra pris hittar du här:
http://www.vendolin.se/annons.php?63674 (inte jag som säljer)

Verkade vara ett bra pris på den där Supernovan.

Mycket bra.. väldigt bra synt dessutom om man gillar rena och snygga trance-ljud (tyvärr inte mitt ljudideal). Jag har för mig att supernovan var den andra synten efter yamaha ex5 som fått högsta betyg av futuremusic.

Klart du ska ha en Virus. Alla borde ha en Virus.
Nu gör jag inte ens techno/trance osv men älskar den ändå.
I princip den enda synth jag använder. Om jag skulle skaffat en Virus idag så hade jag nog köpt ett Powercore Element kort och Virusen till den.

Viva la Virus !!!
http://www.access-music.de/

1
Bevaka tråden