Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

två mac frågor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-27 21:05

För det första vilket os ska jag köra till en Power
Macintosh 8600, nu med ett sonnet crescendo/PCI processor uppgradering till
en G4 700MHz/1MB.
Jag funderar på Antigen 10.2.8 ska gå bra. Men panther går det igång eller blir det för slött?

Sen hur bränner jag filter från mac (.toast eller dmg) på min PC har ingen möjlighet just nu att konvertera eller göra något på någon MAC

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 21:17

Panther (10.3.x) kommer nog snarare att gå snabbare än Jaguar (10.2.x) på din dator. Panther är betydligt bättre optimerat än Jaguar och gav "nytt liv" till äldre maskiner. Dock vet jag inte om OS X över huvud taget kommer att vilja fungera på din 8600. Dels för att det är en äldre maskin och att den har en processor-uppgradering vilket kan ställa till det om du har otur. Men om det fungerar så får du gärna säga till, det är alltid bra att veta.

När det gäller att bränna filer så blir jag lite förvirrad. Har du filerna på din Mac och ska in med de i PC'n eller menar du tvärtom? Du säger också .dmg och .toast, menar du då att du ska bränna diskavbildningar eller har du blandat ihop begreppen? Om du enbart ska transportera över filer från din PC till Mac, eller tvärtom, så ska det bara vara att bränna en "data-CD" utan några extra inställningar.

  • Medlem
  • 2004-01-27 21:31

Hmm ja då får jag se om det går igång då.

Nej, jag har några filer på PC som är i .dmg och .toast format alltså isofiler från cdskivor likt .bin och .iso (bla uppgradering som finns på appels sida) nu vill jag bränna dessa på min PC så att cd kan köra direkt på macen. Alltså ska inte ha en data cd där det ligger en fil som heter .dmg utan jag vill ha allt som ligger i den om du förstår hur jag menar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-03 15:27
Ursprungligen av ohls:

Hmm ja då får jag se om det går igång då.

Nej, jag har några filer på PC som är i .dmg och .toast format alltså isofiler från cdskivor likt .bin och .iso (bla uppgradering som finns på appels sida) nu vill jag bränna dessa på min PC så att cd kan köra direkt på macen. Alltså ska inte ha en data cd där det ligger en fil som heter .dmg utan jag vill ha allt som ligger i den om du förstår hur jag menar.

Nero klarar att bränna toast, det är som vilken ISO som helst. Ta bara "burn image" från extras-menyn (tror jag) och kör på standardinställningarna. Jag går alltid via toast-filer och bränner på PC:n när jag ska ta backuper från macen eftersom jag inte har någon brännare i den senare.

  • Medlem
  • 2004-02-03 17:21
Ursprungligen av C-mon:

Nero klarar att bränna toast, det är som vilken ISO som helst. Ta bara "burn image" från extras-menyn (tror jag) och kör på standardinställningarna. Jag går alltid via toast-filer och bränner på PC:n när jag ska ta backuper från macen eftersom jag inte har någon brännare i den senare.

Ja jag gjorde så men har inte testat skivan än hur är det med DMG då? är det lika där?

.dmg öppnas som en virtuell disk ganska automatiskt i osx.. så om du inte behöver boota från datan i dmg-filen så kan du lika bränna ner hela dmg-filen utan att packa upp den.

.toast blir svårare.. jag har inte sett nåt program för pc som bränner såna skivavbildningar

  • Medlem
  • 2004-01-27 23:47

Problemet är nog att jag vill helst boota från cd men vilket program ska jag använda för dmg-filer då?

Det bästa jag hittat för toast filer är att döpa om den till .nhf och bränna den i nero som burn image. men det var någonstans jag läste på nätet.

Problemet är ju att jag inte har något os alls på datorn och måste få in något sådant först innan jag kan göra något överhuvudtaget. Det kan hända att det ligger os 8 eller något sådant.

tips 1: kör lagligt
tips 2: Det finns en jättestor länk mitt i forumets root där det står "allt om Macintosh". Den länken går till 99mac där det finns över 5000 pers som bara älskar att snacka om mac

  • Medlem
  • 2004-01-28 11:41

1: jag har tänkt köra lagligt men os9 har jag inte hittat någonstans så jag antar att det gått ut, plus att jag kommer vilja ladda ner uppgraderingar osv och saknar nätet på macen

2. ja jag såg det nu tack för tipsen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-03 19:24

Näpp, det är Apple proprietary. Apple förutsätter att alla som har en Mac har ett OS. Köp OS X från deras sajt. OS 9 finns också att köpa tror jag - nästa gång, be att få med en CD med datorn du köper. OS ingår alltid, det är en del av datorn när man köper Mac. I övrigt säger jag som Volle!

www.99mac.com - bör vara uppe snart igen efter gigantiskt ombygge.

1
Bevaka tråden