Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samplers & samplertrick

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Banna mig inte nu men denna diskussen måste ju passa samplers också?
Köpte en Yamaha A5000 o tänkte jag skulle lära mig sampling. Efter ett o ett halvt år har jag lyckats använda den till en hel del, :kaaaka!: men som nybörjare på sampling (då jag egentligen föredrar att använda mina syntar) känner jag att jag inte kommit så långt, dels för att A5000 tar en stund o lära sig *puh* dels för att jag inte har någon riktigt bra förebild.. (förutom då Aphex Twin, men då får man ju mindervärdeskomplex, dessutom använder han ju mest mjukvarusamplers han byggt / skapat själv)...

Är trött på att ha detta monster till sampler o bara dela upp tattiga trumloopar man snott på internet... som man dessutom kan härleda till antingen ett gammalt Deep Purple intro eller Jimmy Smith trummis.

nån som har lite smakprov på egna låtar kanske m cool sampling?
kanske nån som sitter m en A5000 o vill dela lite kunskaper m sig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-28 16:58

Det är bara att kämpa på. Det är alldeles för få (fortfarande!) som använder samplers riktigt kreativt och kul. På senare år har väl The Avalances gjort mer balla samplerjobb (t ex "Since I Left You"), annars tycker jag Norman Cook / Fatboy Slim är den som kämpat på bäst. Bäst med honom tycker jag t om är den gamla fullängdaren m. Beats International. Full med sköna samples.

Vi brukar använda våra samplers till lite olika saker.

Akai S950 gör fantastiskt usla timestretchar som totalt förvandlar ljudet och får allt att låta som Autechre efter ett tag. Supersnyggt!

Akai S2000 är skittråkig men gör ett hästjobb som sampleCD-spelare. Det finns fantastiska ljudbibliotek i Akaiformatet.

Emu e6400 har en überkool modulationsmatris som påminner lite om en modulsynth. Med den kan man trixa med looppunkter, ett 20-tal filtertyper, lfo och en massa skumma parametrar. Det är kul att behandla trumloopar och röster med den för det händer så mysko saker.

Prophet 2000 har analoga filter och ett köttigt 12-bits sound som gör körsamplingar gott.

Emulator II är Emulator II. Allt låter bra när man samplar på den. Inte som man tänkt sig, men bra.

Jag har aldrig provat en Yamahasampler men jag är säker på att din A5000 har en del egenheter som bara den kan göra. Mitt tips är att ta reda på vad det är och applicera det på alla ljud du kan komma på. Sampla basgångar och mangla dem i beatslicern, kasta om ordningen, dra ner upplösningen, vänd dem ut-och-in och spela baklänges. Sampla dina favoritpads och se hur de låter genom A5000s filter. Gör trumljud med dina synthar och skapa dina egna trumbanker. Ta en mikrofon och sampla ljudet av ditt rum och lägg som ambiens på dina spår. Rapa i den och pitcha ner tills du låter som ett packat lejon.

Fantasin är din enda begränsning när det gäller samplers. På gott och ont.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-28 18:47
Citat:

nån som har lite smakprov på egna låtar kanske m cool sampling?

Dr Dront : Tja, det beror lite på hur man definierar det hela. Jag har ju pulat mycket med trackers förr i tiden, och att tracka handlar i alla fall för mig om att manipulera samplingar till 100%. (iaf i de trackers jag använde/använder) Så visst skulle jag kunna fixa en demonstration på lite extrem samplingsmanupilation. Med det inte sagt att du kan göra samma sak i en traditionell sampler, men du inser möjligheterna iaf. Mp3:a kommer senare ikväll.

  • Medlem
  • 2004-01-28 20:35
Ursprungligen av encore:

Dr Dront : Tja, det beror lite på hur man definierar det hela. Jag har ju pulat mycket med trackers förr i tiden, och att tracka handlar i alla fall för mig om att manipulera samplingar till 100%. (iaf i de trackers jag använde/använder) Så visst skulle jag kunna fixa en demonstration på lite extrem samplingsmanupilation. Med det inte sagt att du kan göra samma sak i en traditionell sampler, men du inser möjligheterna iaf. Mp3:a kommer senare ikväll.

hehe, ja trackers...synd att det bara är på hempular basis dom finns. Mer kreativt skoj med samplingar finns nog inte

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-28 20:38

Själv säger jag bara: ReCycle. Det gör massor av kul "grovjobb". Använde det flitigt nu senast för DISKODIKTATOR-remix-bidraget. Lite som Beat Slice-funktionerna iofs, men ReCycle är originalet... Version 2.1 är snart ute förresten. Men det funkar inte med Yamahas samplers tyvärr... och från och med den här nya versionen är det helt inriktat på mjukvarusamplers. Precis som världen i övrigt, i stort.

  • Medlem
  • 2004-01-28 20:52

Hur pass stor skillnad blir det med bättre (än audiophile) ljudkort till mjukvaru samplers ? Gissningsvis en hel del men testade halion 2 för ett tag sedan och blev inte imponerad. Visst det lät ok men sen drog man igång Virus'en. LOL säger jag.
Ljudkvalitén var så långt ifrån varandra att jag knappt trodde vad jag hörde.
Visst nu jämnför man med ett kort för typ 1500 och en Virus för mer pengar än jag vill minnas.

Därav min fråga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-30 15:15
Ursprungligen av Haplo:

Hur pass stor skillnad blir det med bättre (än audiophile) ljudkort till mjukvaru samplers ? Gissningsvis en hel del men testade halion 2 för ett tag sedan och blev inte imponerad. Visst det lät ok men sen drog man igång Virus'en. LOL säger jag.
Ljudkvalitén var så långt ifrån varandra att jag knappt trodde vad jag hörde.
Visst nu jämnför man med ett kort för typ 1500 och en Virus för mer pengar än jag vill minnas.

Därav min fråga

Jag tror inte att det är nåt fel på ljudkvalitén från Audiophile. Det var nog snarare så att du jämförde en sampler med en synth. De är bra på ganska olika saker. Det beror ju helt på vilka ljud du laddar in i samplern.

  • Medlem
  • 2004-01-30 17:05
Ursprungligen av tommyc:

Jag tror inte att det är nåt fel på ljudkvalitén från Audiophile. Det var nog snarare så att du jämförde en sampler med en synth. De är bra på ganska olika saker. Det beror ju helt på vilka ljud du laddar in i samplern.

Givetvis är det lite äpplen och päron men testade med ett par 200MB packet men det säger i och för sig inget om att det blir bättre
Det jag framförallt märkte är att ljudet lät så mesigt, det är tryck i ljudet från virusen om man nu kan kalla det det.

Samma sak om man jämnför ex. Reverbs (som har fått bra kritik) och den som är inbyggd i Virusen, vilken skillnad.
Måste testa en ext. reverb någon gång för att kolla.

Ursprungligen av Dr Dront:

nån som har lite smakprov på egna låtar kanske m cool sampling?

Ptja, jag har ju den här låten. Den här helt byggd från en liten kort sampling av en låt. Ursprungligen applåder och ett par ord. I princip bara med hjälp av offset och förändringar av pitchen, blev det en helt ny grej. Så roligt kan man ha med enkla medel. Den här är visserligen gjord i en tracker. Jag pysslar dock med samma sak på TX16W och Sampletrak:en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 22:51

Samplers...

Köp en analogsynth med e massa rattar och spakar. Visst det kommer aldrig låta som ett riktigt piano men fan vad kul det är att göra ljud. Inga undermenyer, loopar som sprakar bara ren och skär analog kraft.

Vill du ha en lätt arbetad sampler, köp en EMAX, EMAX-II. En lättare sampler att sköta finns inte. Det är den ända sampler jag kunnat programera (kommer från en kille som aldrig kunnat sammarbeta med saplers).

EMAX-II låter tillräkligt HIFI utan att låta för perfekt, den har lite själ lixom.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-28 23:14

Fast nu gällde frågan sampling och dessutom det instrument som redan valts, dvs A5000... Håller med om att Emax II är trevlig, men A5000 äter den till frukost.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 23:28

Kolla denna annons,man blir ju sugen som fan.
Sampler, EMU-EMAX klaviatursampler med hårddisk o disketter, 1.000 kr (Vessigebro, Hallands län, Insatt 24-01-2004) * *0346-774142
/
Jonas
Ps:synd att jag inte har plats själv :0I

A5000

Det sköna med Yamahan är ju att den äter i stort sett vilka format som helst.. i o f s mer eller mindre bra men i a f.. har inte stött på några problem, utom lång laddtid. O visst, nu när jag lärt mig menyerna stör inte det mig nåt vidare heller.. Avalanche-skivan är nog den bäste skivan i min samling, o Fatboyslim håller absolut stilen.. Jag undrar om det finns något sätt att.. i en sampling flytta (modulera) looppunkten.. Hur ska jag beskriva det... Visst kan jag dela upp min sampling i Recycle men.. jag vill realtidsleka så mycket som möjligt... Funderar dessutom på o skaffa Fras-sampler till Livebruk.. hade varit kul o ha till min Cx3:a... Eller varför inte Nordleaden... :kaaaka!:

Vad har ni för erfarenheter av Fras-samplers?
Någon som sett MatsMorgan band? Med den blinde keyboardisten (UR trumskola brukar de vara med i). Han har grymt cool vintage (?) frassampler...
Någon som vet nåt om det?

Ursprungligen av Dr Dront:

Det sköna med Yamahan är ju att den äter i stort sett vilka format som helst.. i o f s mer eller mindre bra men i a f.. har inte stött på några problem, utom lång laddtid. O visst, nu när jag lärt mig menyerna stör inte det mig nåt vidare heller.. Avalanche-skivan är nog den bäste skivan i min samling, o Fatboyslim håller absolut stilen.. Jag undrar om det finns något sätt att.. i en sampling flytta (modulera) looppunkten.. Hur ska jag beskriva det... Visst kan jag dela upp min sampling i Recycle men.. jag vill realtidsleka så mycket som möjligt... Funderar dessutom på o skaffa Fras-sampler till Livebruk.. hade varit kul o ha till min Cx3:a... Eller varför inte Nordleaden... :kaaaka!:

Vad har ni för erfarenheter av Fras-samplers?
Någon som sett MatsMorgan band? Med den blinde keyboardisten (UR trumskola brukar de vara med i). Han har grymt cool vintage (?) frassampler...
Någon som vet nåt om det?

Jag vet inte hur det funkar på en A5k, men på e6400 går det utmärkt att flytta looppunkten med modhjul, velocity, lfo, envelope, separat MIDI cc eller alla på en gång om man mot förmodan skulle vilja det. Man kan även ändra loopens storlek, slutpunkt etc etc.
Eftersom A5k är en mycket modernare maskin skulle det förvåna mig om det inte går på den också.

Jag har en Roland SP-303 och hade tidigare en SP-808. Bägge är sk phrase samplers, men ingen av dem gör vad jag vill att de ska: nämligen att sampla 'on-the-fly', loopa automatiskt och därefter gå att manipulera i realtid för livebruk. Det sägs att SP-202 (som är en tidigare modell) kan göra det, men jag vet faktiskt inte. Min erfarenhet av phrase samplers är att de är kul leksaker ett tag men att de inte klarar av någonting som en 'riktig' sampler inte kan.

Nu kör jag istället med ett tc electronic D TWO rhythm delay som går in i Nord Modular och det blir hur koolt som helst.

Ursprungligen av sawtooth:

Jag vet inte hur det funkar på en A5k, men på e6400 går det utmärkt att flytta looppunkten med modhjul, velocity, lfo, envelope, separat MIDI cc eller alla på en gång om man mot förmodan skulle vilja det. Man kan även ändra loopens storlek, slutpunkt etc etc.

Det enda jag kan ändra (enligt instruktionsboken) är startpunkten. (inefattar inte "första" looppunkten, utan endast startpunkten). Iofs.. borde kunna uppnå ungefär samma effekt som en förändrad loop genom att flytta startpunkten, släppa upp o retrigga med förändrad startpunkt.. men det blir ju inte samma sak som en kontinuerlig loop eller så får jag trycka ihjäl mig..

Ursprungligen av sawtooth:

Jag har en Roland SP-303 och hade tidigare en SP-808. Bägge är sk phrase samplers, men ingen av dem gör vad jag vill att de ska: nämligen att sampla 'on-the-fly', loopa automatiskt och därefter gå att manipulera i realtid för livebruk. Det sägs att SP-202 (som är en tidigare modell) kan göra det, men jag vet faktiskt inte.

Det är just precis "on-the-fly" grejen jag vill åt! (kolla in MatsMorganband!) Ska absolut kolla in SP-202. Tack för hjälpen

Ursprungligen av Dr Dront:

Det enda jag kan ändra (enligt instruktionsboken) är startpunkten. (inefattar inte "första" looppunkten, utan endast startpunkten). Iofs.. borde kunna uppnå ungefär samma effekt som en förändrad loop genom att flytta startpunkten, släppa upp o retrigga med förändrad startpunkt.. men det blir ju inte samma sak som en kontinuerlig loop eller så får jag trycka ihjäl mig..

Det är just precis "on-the-fly" grejen jag vill åt! (kolla in MatsMorganband!) Ska absolut kolla in SP-202. Tack för hjälpen

1: Men om du sätter loopens startpunkt till en MIDI cc (tex en av reatidskontrollerna på samplern), håller ned tangenten och vrider på ratten. Flyttar sig inte hela loopen då? Det borde den göra...

Jag har kollat lite på A5k nu. Lek med enveloperna! De verkar helfeta. Beat Remix funktionen ser helfestlig ut den också. Du har ju en finfin maskin.

2: Inga problem. Rapportera gärna när du vet mer om SP 202.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-29 00:02

Assigna modhjulet till looppunkt... kanske går? Jimpan vet, om han har tid... han kollar in här ibland. Frassampler? Phrase? Hmm... Är inte alla samplers det? Kör den multitimbralt bara så kan du väl göra det. Assigna ett keyboard till midikanal X och ett annat till kanal Y osv.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 00:07

Det går att assigna modhjulet eller velocityn till startpunkten på Emu esi-e4.
Jag kommer inte ihåg om det går på tidigare Emu.
/
Jonas

  • Medlem
  • 2004-01-29 11:22

Dagens tips: Man behöver inte citera hela ovanstående inlägg för att ens eget inlägg skall bli förståeligt. Citera inte i onödan, det blir bara jobbigt att läsa.

Och där ser jag att citerande klippts ner en del.

Och där ser jag att citerande klippts ner en del. [/QUOTE]

Jo, jag tryckte fel först...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-30 13:56
Citat:

encore: "Så visst skulle jag kunna fixa en demonstration på lite extrem samplingsmanupilation"... ..."Mp3:a kommer senare ikväll."

Äsch, jag hittade tyvärr inget direkt belysande exempel bland mina alster på vad jag tänkte på. Hoppas att du blev belyst av de andras inlägg iaf.

Om någon har lite ftp-utrymme så kan jag lägga upp ett fint exempel på rörlig looppunkt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 14:31

Jag kan ha... PM:a mig så skickar jag kontouppgifterna.

Alright.

Tack vare Tobias Bergius, som osjälviskt lånade mig 6.8 MB webutrymme, har jag lagt upp en gammal grej från 1998, inspirerad av klassisk tapeminimalism à la Steve Reich.

Vi gjorde den precis när vi köpt en Emu e6400 och vi använder en Continous Controller i Cubase till modulationshjulet, som i sin tur är inställt till att styra sample start (därav namnet på låten) för att flytta loopens startpunkt i små små steg genom hela låten. Det var ett jäkla pillande för att hitta de exakta lägena, vill jag lova

Låten består endast av en loop + en bastrumma och hihats för att ge kontinuitet. Men man hör tydligt hur loopen ändras utan att takten bryts.

'Sample Start' mp3: http://213.67.45.75/~tobbaz/sample%20start.mp3

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-31 01:15

Snyggt! Det är som att samplingen säger "Technuuuu" där ett tag. Vad gör du för musik annars / nu?

Tack! Det var en rolig låt att göra, en sån där grej man alltid velat prova men teknologin inte varit tillräckligt bra för. Så när e6400 visade sig ha just den funktionen kunde vi inte låta bli att försöka.

Jag spelar i ett band som heter Covenant. Vi gör någon slags allmän mörk synthpop/ebm med influenser från alla håll och kanter, mest olika arter av elektronisk dansmusik skulle man kanske kunna säga.

Är du intresserad så kolla på http://www.covenant.se

Just 'Sample Start' är b-sida till en singel som hette 'Final Man' som är en orgie i JV1080, Nord Lead, snattade loopar och vråldistad TR 606. Det finns ingen trummaskin som låter bättre med dist, ack och ve att den slutade fungera...

Ursprungligen av sawtooth:

Jag spelar i ett band som heter Covenant.

Stort!
Jag gillar Dead Stars, en kompis spelade den för mig en gång. Den är mer Depeche än andra spår, gillar jag!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-31 01:50

Ahaaa! Ok, er har jag naturligtvis hört. Ni gjorde någon remix på ett av spåren för några år sedan som jag verkligen gillade. Mycket kul att ha dig här! Antar att du kan leva på musiken?

Edith: Måste ha varit denna: "02 Dead stars [club version] (6:53)" - ska kolla in sajten närmare, ballt, ballt, balltazar...

Shit är ni verkligen covenant ?
Woah jag kommer alldrig tvätta min skärm mer nu

*respekt*

Bevaka tråden